«سافا» 6 ماه پیش در مورد پرخطر بودن ایرلاین‌های ایرانی هشدار داده بود؛

«آسمان»سی‌و هشتمین ایرلاین پرخطر دنیا
اشکان نظام‌آبادی- وضعیت امنیت پروازهای ایران بر کسی پوشیده نیست؛ میانگین سنی ناوگان هوایی ایران 24 سال است و از 292 هواپیمای موجود در شرکت‌های هوایی 120 فروند زمین‌گیر است‌‌. صنعت هوانوردی کشور از سال 1359 تاکنون 32 مورد حادثه سخت و مرگبار را پشت سر گذاشته است؛ آماری که در هیچ یک از کشورهای توسعه‌یافته و دارای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی مشاهده نمی‌شود‌‌. سقوط هواپیمای تهران- یاسوج آخرین پرده از «ناامنی» پروازهای ایرانی بود. این حادثه بار دیگر نشان داد برخلاف عقیده دلواپسان نوسازی ناوگان هوایی باید در اولویت‌های توسعه کشور باشد‌‌. تحریم‌های بین‌المللی علیه سیستم پروازی ایران تاکنون مهم‌ترین عامل بروز سانحه، تاخیرهای ناشی از نقص فنی و کاهش کیفیت خدمات در صنعت هوانوردی شناخته شده است‌‌. بروز هر حادثه در صنعت هوانوردی دنیا باعث اصلاح روش‌ها و توسعه قوانین و ارائه راهکارهای جدید در سیستم حمل‌ونقل و هوایی بوده است. در این میان اما هیچ یک از حادثه‌ها باعث تغییر رویکرد کلان مسوولان نسبت به حمل‌ونقل هوایی نشده است‌‌.
هشدارهایی که شنیده نشد
بازرسان کمیته ایمنی هوانوردی اروپا (SAFA) به عنوان یکی از کنترل‌کنندگان اصلی امنیت هوانوردی دنیا در سال‌های گذشته رفت و آمدهای متعددی به ایران داشته‌اند. این کمیته در سال 2010 یک تیم چهارنفره به ایران ارسال کرد و هشدارهای لازم را به گوش مسوولان وقت ایران رساند اما مدیران سازمان هواپیمایی کشوری با بی‌تفاوتی با این موضوع حساس برای ناوگان هوایی کشور برخورد کرده‌اند‌‌. هشدارهای سافا در آن سال کار را به احتمال لغو اجازه پرواز برخی از پروازهای ایران به اروپا کشاند که خسارات زیادی را به کشور وارد کرد‌.


این سازمان اخیرا نیز به مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری هشدار داده است؛ براساس اعلام این کمیته هواپیمایی آسمان که پرواز تهران- یاسوج هم متعلق به آن بود در رتبه 38 پرخطرترین ایرلاین‌های دنیا قرار دارد‌.
به گزارش «جهان‌صنعت آنلاین»‌ هادی مهرجو، مدیرکل دفتر ایمنی سازمان هواپیمایی در شهریورماه امسال با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان نسبت به ایمنی پایین دو هواپیمایی ایران ایرتور و تابان هشدار داده است؛ هشداری که براساس گفته‌های بازرس سافا اعلام
شده است‌‌. در بخشی از این نامه آمده: «اخیرا از طرف مدیرکل عملیات پرواز آژانس ایمنی هواپیمایی اروپا با آقای «Cloudio Trevisan» در خصوص شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که به خارج از کشور پرواز دارند و مورد بازرسی سافا قرار گرفته‌اند به خصوص درباره دو شرکت ایرانی ایرتور و تابان نگرانی‌های ایمنی مطرح شده است‌‌.
ایران ایرتور سومین و تایان هشتمین ایرلاین پرخطر دنیا
در این نامه قید شده است که شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور در 12 ماه گذشته با نرخ 78/8 بین744 که مورد بازرسی قرار گرفته‌اند رتبه سوم در بین بدترین شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است‌‌. شرکت هواپیمایی تابان نیز با نرخ 11/4 بین 744 شرکت رتبه 8 در بین بدترین شرکت‌ها قرار گرفته است‌‌. هواپیمایی ایران‌ایرتور که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتبار نام تجاری ایران‌ایر به وجود آمده و هواپیماهای فرسوده این شرکت را در خود جای داده است در لیست تاخیرهای پروازی کشور همواره رتبه‌های نخست را دارد‌‌. هواپیمایی تابان نیز با در اختیار داشتن 11 هواپیما در ناوگان هوایی خود سهم قابل توجهی از پروازهای کشور را به خود اختصاص داده است‌.
رکوردشکنی ایرلاین‌های ایرانی در پرخطرها
در ادامه نامه مدیر ایمنی سازمان هواپیمایی در مورد وضعیت سایر ایرلاین‌های کشور آمده است‌: «همچنین در بین بدترین شرکت‌ها در بازرسی سافا شرکت هواپیمایی قشم‌ایر رتبه 27، کیش‌ایر رتبه 30، آسمان رتبه 38، زاگرس رتبه 44، ماهان رتبه 83، ایران‌ایر رتبه 94 و آتا رتبه 579 را در بین 744 شرکت هواپیمایی کسب کردند‌.» موضوعی که نشان می‌دهد تمامی ایرلاین‌های کشور به غیر از آتا میان 100 شرکت پرخطر دنیا قرار دارند‌‌. مدیر ایمنی سازمان هواپیمایی در پایان تاکید کرده است که به جهت اهمیت موضوع، یک نسخه از این نامه به کمیسیون اروپا جهت تصمیم‌گیری‌های بیشتر ارسال شده است‌. او از عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی خواسته است به معاونت محترم استاندارد پرواز دستور دهد تا با توجه به درخواست این آژانس در مورد دو شرکت مذکور برای اعمال محدودیت و یا پیشگیری از تکرار یافته‌ها و اعلام نتایج به آنها اقدامات لازم را انجام دهد‌. به گزارش «جهان‌صنعت»، نیاز به عملکرد مطابق با استانداردها باعث شده کمیته سافا بازرسی‌های متعددی از ایرلاین‌های ایرانی داشته باشد‌‌. موارد مختلفی در این بازرسی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که از جمله آن کاکپیت، کابین، وضعیت ظاهری هواپیماست و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است‌‌. این بازرسی‌ها در رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی از لحاظ ایمنی و توسعه مسیرها به شهرهای اروپایی از اهمیت زیادی برخوردار است‌.