چند و چون کسب و کار های نوروزی

نوروز، علاوه بر طبیعت به بازارها و کسب و کارها هم جان تازه ای می دهد. نوروز، علاوه بر رونق بخشیدن به کسب و کارهای سالانه، باعث ایجاد برخی مشاغل فصلی هم می شود. امروز با دو مورد از این کسب و کارها، یعنی تولید و فروش سبزه و ماهی آشنا می شویم.
 
روش پرورش سبزه بشقابی
میزان بذر لازم برای هر بشقاب حدود 300 تا 350 گرم است.«سبز کردن» بذر ها در شکل بشقابی، دو قاعده کلی دارد. ابتدا خیساندن بذر و دوم مدت زمان استراحت بذر، که منجر به جوانه زدن گیاه می شود. البته زمان خیساندن بذرها بسته، به میزان سفتی ماده غذایی بذر با هم متفاوت است. جدول زیر اطلاعات کامل در این زمینه را نشان می دهد:



زمانی که بذرها حسابی خیس خوردند و اصطلاحا باد کردند نوبت آن رسیده که بذر ها را از داخل آب بیرون بیاورید و در یک کیسه نخی قرار دهید. کیسه را در جای تاریک و به دور از نور خورشید و گرم نگهداری کنید تا جوانه ها زودتر ظاهر شوند. یادتان نرود که کیسه را مدام با آب پاش مرطوب کنید.
بعد از پدید آمدن جوانه ها، باید آن ها را به ظروف نهایی منتقل کنیم. بهترین ظروف برای این کار ظروف یک بار مصرف چهارگوش و دارای گودی است. جوانه ها را طوری بریزید، که نه روی هم تلنبار شوند و نه خیلی خساست به خرج دهید که سبزه نهایی کم پشت و کچل شود! سپس آن ها را از تاریکی بیرون بیاورید و در معرض نور خورشید قرار دهید؛ تا گیاه رشد کند. در تمام دوران رشد جوانه ها، آبرسانی به وسیله اسپری را فراموش نکنید. بعد از این که ساقه ها سبزتر شدند از میزان آبی که به آن ها می دهید؛ بکاهید تا سبزه عمر طولانی تری داشته باشد. در نهایت برای زیباتر شدن سبزه از روبان و پاپیون غفلت نکنید و البته همیشه به فکر نوآوری و طراحی های خاص هم باشید.
روش سبز کردن بذر ها روی کوزه سفالی
میزان بذر لازم برای هر کوزه حدود 100 گرم است. بذر مد نظر را باید با توجه به مدت زمان مخصوصش خیس کرد. همزمان با خیساندن بذرها ،کوزه ها را هم در آب قرار دهید تا به اصطلاح حسابی آب به خوردشان برود. سپس کوزه ها را با یک نوار توری (بانداژ) یا یک لنگه جوراب زنانه بپوشانید و بذرها را به صورت یک لایه روی آن ها بمالید. داخل کوزه همواره پر از آب باشد؛ و برای این که سر و گردن کوزه هم مانند شکم آن خوب سبز شود . هر از چندگاهی با قاشق آن قسمت ها را مرطوب کنید. سبزه کوزه ای نسبت به نوع بشقابی اش رسیدگی بیشتری می خواهد اما بسیار زیباتر و پرسود تر است.
حساب و کتاب اقتصادی سبزه کاری
با توجه به جدول یک، هنوز فرصت کافی برای تولید برخی از انواع سبزه ها را دارید. جدول 2 مظنه ای از هزینه های لازم برای تولید انواع سبزه را نشان می دهد. به خوبی مشاهده می کنید که به ازای هر سبزه، تقریبا به اندازه هزینه کرد، درآمد کسب خواهید کرد.

تولید و فروش ماهی؛ برای آینده برنامه ریزی کنید
بر خلاف سبزه، درباره ماهی قرمز، زمانی برای تولید و فروش در روزهای پایانی سال نداریدالبته خرید عمده ماهی و فروش آن هم ممکن است در کنار سبزه، به شما 50 تا 100 درصد سود برساند. به خصوص اگر در تامین تنگ یا ترکیب کردن آن با سبزه خلاقیت به خرج دهید. اما برویم سراغ تولید. قبلا در شماره دهم اردیبهشت ماه، به طور مفصل درباره پرورش و تولید ماهی زینتی بحث کردیم. در این باره در لینک زیر بخوانید:
http://khorasannews.com/ ?nid=19522 &pid=8&type=0
 کسانی که از آن موقع کارشان را شروع کرده اند اکنون می توانند انواع ماهی قرمز و ماهی های زینتی مثل فایتر را روانه بازار کنند. اکنون هم دیر نیست و شما می توانید فرایند تولید انواع ماهی، از جمله ماهی قرمز را برای عرضه در نوروز سال بعد ( و عرضه انواع ماهی زینتی در طول سال) شروع کنید. تجهیزات لازم مثل آکواریوم، شرایط نگهداری، دستگاه اکسیژن و غذا نهایتا کمتر از پنج میلیون تومان هزینه برای شما در بر خواهد داشت. ماهی های کوچک یا لاروها را هم که از بازار یا جهاد کشاورزی (شیلات) می خرید. معمولا قیمت فروش هر ماهی، چندین برابر قیمت خرید است و تا بیش از 100 درصد برای شما سود خواهد داشت.
چگونه بفروشم؟
اگرچه در بازار شب عید، تقاضا زیاد است و معمولا فروش سخت نیست اما حواستان به رقبا هم باشد. الان جلوی هر مغازه ای انواع سبزه و ماهی به صف شده است و لذا شما برای فروش، کار چندان آسانی ندارید. برای این منظور، قبل از هر چیز خلاقیت به خرج دهید و محصول متفاوتی ایجاد کنید. درباره سبزه می توانید به انواع شکل ها و ظروف فکر کنید. اما کار بهتر، عرضه یک مجموعه هنری از ملزومات سفره عید است. مثلا تنگ ماهی که نیمی از آن سبزه شده است می تواند یک ایده مناسب باشد. یا ارائه خدمات "تامین لوازم و طراحی سفره عید هم می تواند کار شما را در فروش راحت تر کند. کافی است همزمان با تولید سبزه، دیگر ملزومات را از بازار تهیه و خدمات کلی سفره عید را  ارائه کنید.
برای بازاریابی، از خویشان و آشنایان شروع و تبلیغات کاغذی در محله خودتان پخش کنید. مجموعه کارهای خود را در فضای مجازی هم به نمایش بگذارید و از این طریق سفارش بگیرید. با برخی کسبه هم صحبت کنید و از طریق آن ها محصولاتتان را بفروشید. در هر حال یادتان باشد که شروع کسب و کار، برنامه ریزی، ظرفیت سنجی و حساب و کتاب می طلبد و ورود عجولانه ممکن است باعث متضرر شدن شما شود.