چرا بانک‌های ما بنگاه‌د‌‌ار شد‌‌ه‌اند‌‌؟

شهروند| رئیس‌جمهوری دیروز در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی به ارزیابی مهمترین تحولات اقتصادی ایران در چند ساله اخیر پرداخت. روحانی از بانک مرکزی خواست تا برای‌ سال آینده در زمینه تورم و ارز ـ که موجبات نگرانی جامعه را به همراه داشته ـ به مردم قول دهد که از میزان این التهاب کاسته شود و آرامش به این عرصه بازگردد. رئیس دولت دوازدهم به این مسأله تأکید کرد که بدون ارتباط و تعامل با جهان امکان پیشروی وجود ندارد. روحانی رشد اقتصادی را ناشی از کار بانک‌ها و ارایه خدماتی دانسته که این موسسات به وجود آورده‌اند. رئیس‌جمهوری همچنین بر این راهبرد تأکید داشت که دولت مسیر توسعه در دنیا را با اعتماد به بانک‌ها از سر می‌گیرد.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که اگر در ‌سال 92 می‌گفتیم در‌ سال 95 تورم تک رقمی خواهیم داشت، شاید حتی باور آن برای بعضی از مدیران و مسئولان بانکی نیز سخت بود، گفت: این دستاورد بزرگ باید حفظ شود، البته بیخبر نیستم؛ برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می‌زنند که البته این اقدامات بر مبنای کم‌عقلی و کمبود عقل است وگرنه مخالفت با دولت معنایی ندارد.
روحانی ادامه داد: مبارزه با دولت به معنای مبارزه با منافع ملی و ضربه زدن به امید و اعتماد مردم است.
دولت قرار نیست مسکن بسازد


رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در صنعت و کشاورزی و خرید محصولات کشاورزی و هم در طرح‌های اشتغال نقش بانک‌ها اساسی است، گفت: در ‌سال ۹۷ طرح‌های خوبی برای اشتغال داریم که دیروز آن را مصوب کردیم. در بخش ساختمان در طرح جدید رقمی که در جلسه دیروز پیش‌بینی شد ۲۸۰‌هزار شغل است. طرح‌هایی برای بازآفرینی شهری داریم و بازآفرینی محلات. تصمیم ما این شد که در ‌سال آینده ساخت ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی ساخت آغاز شود بانک‌ها باید بیایند. دولت قرار نیست مسکن بسازد دولت قرار است تسهیلات در اختیار بگذارد در قدم اول زمین مجانی را به توسعه‌گر می‌دهیم و شما وام می‌دهید.
خدمات بانک‌ها فراموش شد
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که من می‌خواهم تشکر کنم چون ناسپاسی‌ها و نامهربانی‌ها نسبت به مدیران بانک‌ها زیاد انجام شد، گفت: اکثر آنها نادرست بود. خدمات بانک‌ها فراموش شد من نمی‌گویم بانک نقصی ندارد ولی اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود رشد اقتصادی چطور حاصل شد؟ اشتغال چطور حاصل شد؟ کار بزرگی انجام شد روابط ما با دنیا در این چهار‌سال بهتر شد یا نه؟ شاید بگویند هنوز ضعیف است اما بانک مرکزی و بانک‌های ما برای رابطه با بانک‌های عامل و ال سی‌ها بهتر شده یا بدتر؟ حتما بهتر شده ولی هنوز مطلوب نیست. دولت مصمم است برای این‌که این مسیر ادامه پیدا کند. دنیا باید اعتمادش را نسبت به بانک‌های ما بیشتر کند.
موسسات مالی غیرمجاز
 دولت را گرفتار کردند
روحانی با اشاره به ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز اظهار کرد: در بعضی از موارد دولت،‌ بانک مرکزی و روسای دو قوه دیگر توانستند از یک مشکل عبور کنند و آن موسسات مالی غیرمجاز بود. موسساتی که مردم را با تشویق سود بیشتر به دام می‌انداختند و هرجا کم می‌آوردند سود را بیشتر می‌کردند. وی خاطرنشان کرد: این موسسات مردم را گرفتار کردند،‌ وقت دولت را گرفتند و قوای دیگر را نیز گرفتار کردند. کاری که امروز در مورد موسسات مالی غیرمجاز انجام شد سه قوه دست به دست هم دادند. وی تأکید کرد: بانک مرکزی با نظارت دقیقش نباید بگذارد این حادثه در کشور تکرار شود، البته موضوع موسسات غیرمجاز مربوط به دهه ۸۰ است و مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیست، اما بارش بر روی دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتاد. چرا این اتفاق افتاد؟ به دلیل عدم شفافیت، نظارت و این‌که بانک‌ها هزینه‌شان زیاد است. بانک مرکزی اگر اختیاراتی می‌خواهد از دولت و مجلس بگیرد.
رواج بنگاه‌داری در بانک‌ها
رئیس قوه مجریه با بیان این‌که چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد؟ مبنای این مسأله چیست؟ این همه ساختمان گرانقیمت، چرا پول مردم را حبس کرده‌اند؟  چقدر شعبه، ما نیاز داریم؟ گفت: در خارج اگر بخواهیم شعبه دومی از بانکی را پیدا کنیم، حتماً باید با مترو یا اتوبوس برویم و پیاده به شعبه دوم آن بانک نمی‌توان رسید. این‌جا قدم به قدم و تفریحانه چندین شعبه بانک را مشاهده می‌کنید. چرا این پول گردش نمی‌کند؟ چرا این‌قدر بنگاه‌داری در بانک‌های ما رواج پیدا کرده است؟ مگر بانک باید بنگاه‌دار باشد. وی خاطرنشان کرد: من در دولت دوازدهم مدام به وزیر اقتصاد تأکید می‌کنم اموالی را که نیاز ندارند بفروشند و بانک‌های خصوصی هم باید این کار را کنند. وزیر گزارشات خوبی هم تاکنون داده است که امیدوارم ادامه داشته باشد.