پياده راه «گازانبري» را سامان دهيد!

تبديل خيابان به پياده راه، طرحي است كه در سال هاي گذشته توسط شهرداري تهران در نقاط مختلفي از شهر اجرايي شده كه در برخي نقاط همچون پياده راه 17 شهريور، با دردسرهاي بسياري براي شهروندان همراه بوده است. پياده راه 17 شهريور كه قرار بود در زمان مديريت محمدباقر قاليباف بر شهرداري تهران به عنوان مسيري آييني و مذهبي، كمك به مسائل فرهنگي تهران كند، با وجود صرف هزينه هنگفت، مشكلات زيادي را براي ساكنان منطقه ايجاد كرد. در سال هاي گذشته، بارها و بارها تجمع اعتراضي از سوي اهالي محل و كسبه منطقه براي تجديد نظر در گشايش خيابان برگزار شد اما هرگز نتوانست كمكي به شهروندان‌كند.
اكنون و در دوره جديد مديريت شهري، تلاش ها براي بازگشت زندگي به خيابان 17 شهريور آغاز شده و ديروز نيز در جلسه شوراي شهر تهران ، باب اين موضوع باز شد. محمد عليخاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در همين باره در تذكري در جلسه شوراي شهر از شهردار تهران خواست تا به داد اهالی و کسبه پیاده‌راه«17 شهریور» برسد.وي با بیان اینکه در پی اعتراضات گسترده کسبه و اهالی پیاده‌راه 17 شهریور از این منطقه بازدید کردم، گفت: این پیاده‌راه به صورت غیرکارشناسی و غلط، بدون تهیه مطالعات و پیوست‌های ترافیکی ساخته شده است.عليخاني با بیان اینکه این پیاده‌راه با رنگ و لعاب مذهبی به صورت دستوری و گازانبری ساخته شد، گفت: هیچ کدام از کارشناسان ترافیکی دخالتی در اجرای این طرح نداشتند و سندی نیز در تایید آن امضا نکردند.
به گفته وي، 400 میلیارد تومان که با احتساب قیمت روز هزار میلیارد تومان می شود، برای ساخت این پیاده‌راه هزینه شده است. رییس کمیسییون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود هزار واحد صنفی و 10 هزار خانواده از ساخت این پیاده راه متاثر شده‌اند، گفت: نکته قابل توجه اینکه این محله انقلابی بوده اما حالا به محلی برای جولان مواد فروشان و بروز انواع و اقسام مشکلات و آسیب‌های اجتماعی تبديل شده است.
از شهردار تهران می‌خواهم که به داد اهالی این خیابان برسد.در ادامه جلسه ديروز شوراي شهر همچنين اعضای شورا با لحاظ برخی اصلاحات با اصلاحیه بودجه سال ۹۶ که از سوی شهرداری تهران درخواست شده بود، موافقت کردند.مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای بررسی این امر گفت: لازم است برای تنویر افکار عمومی و درک بهتر خبرنگاران توضیحاتی در خصوص بودجه مصوب سالانه ارائه دهم.اتفاقی که در بودجه در طول سال می افتد، بدین صورت است که ممکن است درآمد ها حاصل نشود و اگر نشود، هیچ گونه مصوبه جدیدی تصویب نمی شود؛ چه در شورای شهر و چه در مجلس شورای اسلامی چرا که مجری فقط می‌تواند بر اساس واقعیت های درآمدی تخصیص ها را انجام دهد.در اتفاقی دیگر برخی از ارقام هزینه‌ای در آنجایی که باید هزینه نمی‌ شود.


به عنوان مثال برای پرو ژه‌اي عمرانی اعتباری در نظر گرفته می شود اما به دلیل مشکلاتی که به وجود می‌آید، پروژه امکان جذب اعتبار را نخواهد داشت یا حادثه غیرمترقبه ای روی می دهد که برای رفع آن اعتباری بیش از آنچه پیش بینی می شود را بطلبد.اگر هم در مقام اجرا و عمل اعتبار افزایشی داشته باشد بدون اینکه سقف را تغییر دهیم، می توانیم اصلاحیه انجام دهیم یا اگر درآمد ها بیشتر باشد، این بخش مربوط به متمم بودجه بوده که البته این موضوع فعلا منتفی است. در ادامه جلسه مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورا گفت: ضمن احترام به دغدغه های اعضای محترم باید بگویم تمام این نکات در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت. نکته ای که وجود دارد، کل رقم ها کمتر از ‌درصد بودجه مصوبه سال ۹۶ است و معمولا کمتر از ۱۰ درصد بودجه جابه‌جایی قابل قبول است. ضمن اینکه این هزینه ها غالبش انجام شده و امسال کمتر از سال های دیگر جابه‌جایی‌ها انجام شده است.فراهانی همچنین افزود: در موضوع کمک به امنیت شهر ۴۱۰۰ کارت شناور ترافیک برای پلیس راهور در نظر گرفته شده بوده که البته در سال ۹۷ تکرار نخواهد شد و این افزایش مربوط به این بخش است.در ادامه رای گیری برای تصویب کلیات اصلاحیه بودجه سال ۹۶ صورت گرفت که اعضا با این امر موافقت کردند و کلیات اصلاحیه بودجه سال ۹۶ رای آورد.