نخستین جلسه دادگاه «گلستان هفتم»

شرق: نخستین جلسه دادگاه متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران تهران، روز گذشته در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌ کشکولی برگزار شد. 30 بهمن، شماری از درویشان گنابادی در خیابان گلستان هفتم پاسداران تجمع کردند که این تجمع به درگیری با پلیس و خشونت کشیده شد. در این درگیری «م. ث» با اتوبوس به سوی مأموران نیروی انتظامی حمله کرد که سه نفر از آنان به شهادت رسیدند. به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی محمدی‌کشکولی عناوین اتهامی متهم را سه فقره قتل عمد و اخلال در نظم عمومی اعلام کرد. در ادامه، قاضی شهریاری به‌عنوان نماینده مدعی‌العموم، کیفرخواست را قرائت کرد. 
‌ نماینده مدعی‌العموم: «در این پرونده آقای «م.ث» متولد ۴۶، متهم به سه فقره قتل عمدی در مورخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۶ است. راننده اتوبوس به‌صورت عمدی به مأموران تهاجم کرده است. او در یکی از بیمارستان‌ها بستری بوده است. با او صحبت شد و حسب اظهاراتش، عصبی بوده و با اتوبوسی که قبلا آنجا پارک بوده، به مأموران حمله کرده است. ادله اثبات دادسرا، اعترافات متهم است. جهت بررسی وضعیت روحی و روانی متهم باید بگویم که نامبرده به روان‌پزشکی قانونی منتقل شد و حسب اظهارات روان‌پزشکی قانونی و مطابق گزارش نامبرده که به بیمارستان مراجعه و مورد معاینه قرار گرفته، درجاتی از افسردگی دارد، ولی اخلال روانی در معاینه او احراز نشده و حالت خطرناک نداشته است. او گفته دین اسلام را می‌شناسد ولی علاقه خاصی به دراویش دارد و همین باعث حضورش در آنجا شده و حمایت و دفاع از برادران دینی را دلیل حضورش در آنجا اعلام کرده و در آخرین دفاع اظهار ندامت کرده است». در ادامه جلسه دادگاه، اولیای دم جان‌باختگان این حادثه برای متهم، اشد مجازات را خواستار شدند. در نوبت بعدازظهر دادگاه نیز نماینده حقوقی ناجا با حضور در جایگاه، تقاضای مجازات برای متهم کرد. در ادامه قاضی محمدی‌کشکولی از «م.ث»، متهم پرونده، خواست برای دفاع از خود در جایگاه قرار گیرد. 
‌متهم: ‌از خدا برای خانواده داغ‌دیده‌ها طلب صبر و برای خودم طلب رحمت می‌کنم. مدتی جزء درویشان بودم، ولی درویش نیستم. درویشی جز صلح و دوستی چیزی نیست، البته من خلاف آن عمل کردم، به‌‌خاطر اینکه یک لحظه غفلت کردم. 
‌قاضی: شما سابقه ۹ فقره محکومیت دارید.


‌متهم: مدت کوتاهی در زندان بودم. قبلا هم حدود شش ماه سابقه اعتیاد داشتم و در نهایت ترک کردم. 
‌قاضی: پیش از این به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شده‌اید.
‌متهم: بله، قبلا بازداشت شدم به خاطر اینکه به بانک رفتم و با بازرس درگیری به وجود آمد. ۱۵ روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم. 
‌قاضی: ایراد جرح با چاقو در بروجرد هم داشته‌اید؟ 
‌متهم: بله، درگیری در گاراژ به وجود آمد. همچنین قبلا هم اخلال در نظم عمومی در قم داشتم. چند روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم. راننده اتوبوس هستم. بیماری روانی ندارم، از شبکه مجازی هم استفاده نمی‌کنم، اکنون محل سکونتی ندارم. به دلیل اینکه دستم شکست و ۱۰ ماه کرایه خانه ندادم، صاحبخانه پول پیش را به جای کرایه‌ برداشت. حدود ۱۵ روز در خیابان گلستان بودم. 
‌قاضی: با عنایت به شکایت اولیای دم مقتولان و تقاضای قصاص آنها و اظهارات شهود، اتهامات شما مباشرت در سه فقره قتل عمدی مقتولان از طریق برخورد با وسیله نقلیه، اتوبوس سفیدرنگ و اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و حرکات غیرمتعارف در خیابان گلستان هفتم پاسداران است که به شما تفهیم می‌شود، آیا آمادگی دفاع دارید؟ 
‌متهم: بله. نیروی انتظامی باید نظم را برقرار کند. به من نیز ضربه وارد شده است و چندین جای من نیز شکسته است. من به خاطر برادرم که به او اتهام پراید‌دزدی زده بودند، آمده بودم. او سه هکتار باغ دارد مگر می‌شود پراید بدزدد؟ 
‌قاضی: آیا برادر سببی‌ات بوده؟ 
‌متهم: نه، برادر ایمانی‌ام بوده است. 
‌قاضی: سه نفر به‌واسطه رانندگی‌ تو فوت کرده‌اند. راننده اتوبوس چه کسی بود؟ 
‌متهم: خودم بودم، ولی مالک را نمی‌شناسم. 
‌قاضی: ‌در اتوبوس لوازم آشپزخانه، مسکن، دارو و مواد غذایی وجود داشته، توضیح دهید. 
‌متهم: بله از آن استفاده می‌کردم، به‌غیر از من، ۳۰ نفر دیگر بودند که از شهرستان آمده بودند و در اتوبوس اقامت داشتند. من زمانی که ضربه به سرم خورد دستمال را روی سرم گذاشتم و پر از خون شد. به خاطر همین عصبی شدم و به روی مأموران آمدم. به من می‌گفتند آیا فکر می‌کردی که چهار نفر را بی‌خانمان کردی در صورتی که من باید بگویم آیا به این فکر می‌کردند من وقتی از اتوبوس پایین می‌آیم، چه بر سرم می‌آید؟ من با چنگ و دندان فعالیت می‌کردم که زندگی‌ام را بچرخانم. از اتوبوس که آمدم بیرون روی سرم ریختند و همه دنده‌هایم خرد شده است. من در آن لحظه هیچ چیزی را نمی‌دیدم و حتی جلویم را نمی‌دیدم. 
‌قاضی: قبول دارید که سه نفر را به قتل رساندید؟ 
‌متهم: بله. 
‌قاضی: شما ادعا دارید که توسط نیروی انتظامی کتک خوردید، آیا دوستانی هم که کتک خوردند باید این کار را می‌کردند؟ 
‌متهم: من عصبی شدم ولی آنها عصبی نشدند. 
‌قاضی: آیا اتهام اخلال در نظم عمومی را قبول دارید؟ 
‌متهم: من اخلالی نکردم و من به دنبال دوستم رفتم که بدون دلیل بازداشت شده بود. 
‌قاضی: آیا اظهارات قبلی خود را قبول دارید؟ 
‌متهم: بله. 
‌قاضی: آیا افراد خاصی را برای حمله با اتوبوس مدنظر داشتید؟ 
‌متهم: شیشه اتوبوس خیلی کثیف بود و من نمی‌دیدم که دقیقا چه کسانی هستند، فقط از کلاه‌هایشان متوجه شدم که نیروی انتظامی هستند. 
‌قاضی: آیا مأمورین سلاح گرم یا سرد همراه داشتند؟ 
‌متهم: نه، باتوم داشتند و با آن می‌زدند. 
‌قاضی: آیا از عملکرد خود پشیمان هستی؟ 
‌متهم: بله چون به حرف بزرگ فرقه خود مبنی بر دوستی با انسان‌ها عمل نکردم. 
‌قاضی: وابستگی به گروه خاصی دارید؟ 
‌متهم: خیر. 
در ادامه جلسه دادگاه، رحیم ایزدیاری، وکیل‌مدافع متهم، نیز اعلام کرد که با توجه به مدارک موجود در پرونده، متهم گفته که قصد کشتن کسی را نداشته است و از اولیای دم شهدای حادثه تقاضای عفو دارم. قرار است جلسه دوم دادگاه امروز برگزار شود. 
روایت فارس از اظهارات متهم
خبرگزاری فارس قسمتی از اظهارات متهم در دفاع از خود خطاب به قاضی را این‌گونه روایت کرده است: «م. ث»، گفت: «من هیچ‌کدام از اتهامات انتسابی را قبول ندارم. نیروی انتظامی باید نظم را برقرار کند نه به کسانی که ذکر الله می‌گویند با باتوم ضربه بزند. زمانی که اولین ضربه را به من وارد کردند، من عصبی شدم. من خودم فرزند دارم و این افراد فرقی با بچه‌های من ندارند. اما ایراد از نیروی انتظامی است که به آنها آموزش نداده چراکه تا به ما می‌رسند حمله می‌کنند». او در پاسخ به این سؤال قاضی که چرا در غائله پاسداران وارد شدی، عنوان کرد: «برادر ایمانی من نعمت‌الله ریاحی را به اتهام سرقت خودروی پراید بازداشت کرده بودند».
بدون رعایت تشریفات قانونی نمی‌توان حکم صادر کرد
سرپرست دادگاه کیفری استان تهران در پایان جلسه دادگاه  گفت: «بعد از اتمام جلسه هفت روز فرصت صدور رأی وجود دارد. بعد از صدور رأی، حکم طی ۷۲ ساعت به طرفین ابلاغ می‌شود و آنها ۲۰ روز فرصت تجدیدنظرخواهی دارند. در صورت تجدیدنظر پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود». به گزارش ایلنا، محسن افتخاری، درباره  برخی اظهارنظرات درمورد اجرای حکم قبل از عید، عنوان کرد: «برخی یا اطلاع حقوقی ندارند یا گمان می‌کنند بدون رعایت تشریفات می‌توان حکم صادر کرد. درصورتی‌که عدم رعایت آیین دادرسی از موجبات نقص است». نهم اسفند رئیس‌پلیس تهران در گفت‌وگو با فارس، از مجازات عامل شهادت مأموران ناجا تا قبل از عید خبر داده بود. سردار حسین رحیمی ابراز امیدواری کرده بود که با هماهنگی با دستگاه قضائی برای التیام خانواده‌های شهدای جنایت خیابان پاسداران، عامل این جنایت تا پایان سال به دار مجازات آویخته شود.