بستری‌شدن آیت‌الله محمد یزدی در بیمارستان

شرق: آیت الله محمد یزدی، رئیس سابق قوه قضائیه، در بیمارستان بستری شد. در تصویری که روز گذشته منتشر شد، حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، در حال عیادت از او در یکی از بیمارستان‌های تهران دیده می‌شود. می‌گویند آیت‌الله یزدی، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این روزها گوشه‌نشین شده است.
بسیاری معتقدند کناره‌گیری او از فضای سیاسی از سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد شروع شد. او مانند سایر اصولگرایان از حامیان رئیس سابق دولت بود و این نقش حمایتی او تا بعد از انتخابات سال 88 نیز ادامه داشت. بعد از طرح ماجرای مشایی و حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز با او زاویه پیدا کرد. او در پاسخ به سؤالی درباره ارتقای جایگاه مشایی از سوی رئیس‌جمهور و نظر مخالف دلسوزان و مراجع کشور به این شخص، در آن سال گفته بود: «دراین‌باره تذکراتی به آقای رئیس‌جمهور داده شده است و باز هم باید به ایشان تذکر داد شود؛ منتها ایشان امر و نهی را تنها درخصوص مقام معظم رهبری می‌دانند و برای غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند؛ اما نصیحت، موعظه و پیشنهاد را می‌پذیرند». چند وقت قبل، فایلی صوتی از محمد یزدی منتشر شد که شرح دیدارها و گفت‌وگوهای او با احمدی‌نژاد بر سر ماجرای 11 روز خانه‌نشینی او بود. بعد از این ماجرا و خانه‌نشینی احمدی‌نژاد، آیت‌الله با انتقادهای جسته‌و‌گریخته خود از جریان انحرافی و سکوت، روزهای خود را سپری می‌کرد تا ماجرای درگذشت هوگو چاوز و پیام تسلیت رئیس‌جمهور و سفر احمدی‌نژاد
 به ونزوئلا پیش آمد.
 مصافحه رئیس دولت دهم با مادر هوگو چاوز و ذکر رجعت رئیس‌جمهور ونزوئلا همراه با حضرت عیسی و انسان کامل، باعث شد که مرد خطبه‌های آتشین نماز جمعه، رئیس‌جمهور را خطاب قرار دهد: «شما رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی هستید، دست‌زدن و بغل‌کردن در یک مراسم رسمی چه معنایی دارد؟  این وضع بسیار بدی است».


در انتخابات 92، او که از احمدی‌نژاد دلگیر بود با دوستان اصولگرای خود هم به اختلاف خورد. او در گفت‌وگو با مهر گفت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ضربه خورده و به گفته او «کار تا تجزیه جامعه مدرسین هم پیش رفت. نزدیک بود تشکل جدیدی شکل بگیرد؛ چه از سوی کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه آنهایی که شرکت نمی‌کنند. خوشبختانه به دلایل مختلف و به‌ خواست خداوند متعال، جلوی این تجزیه گرفته شد».  در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، جامعه مدرسین به‌طور رسمی از نامزدی علی‌اکبر ولایتی در انتخابات حمایت کرد؛ اما به گفته یزدی، تعدادی از چهره‌های نزدیک به محمدتقی مصباح‌‌یزدی، از روحانیون محافظه‌کار قم، درباره صحت جلسه‌ای که به این انتخاب منجر شد، ابراز تردید کردند. مصباح‌یزدی که او هم از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، از نامزدی سعید جلیلی در انتخابات حمایت می‌کرد.
به گفته آقای یزدی: «در زمان اتمام جلسه، اکثریت آن جلسه ۱۵ نفر بود که بر اساس مصوبه جلسه فوق‌العاده دهم خرداد این اکثریت باید اعلام می‌شد. پس اکثر جامعه آقای ولایتی را انتخاب کردند و چند نفر هم که در آن جلسه حضور نداشتند، بعدا اضافه شدند و با امضای نامه‌ای، رأی اکثریت را تأیید کردند. بعد از این جریان ما متوجه شدیم بعضی از دوستان و اعضای جامعه محترم مدرسین و از علاقه‌مندان آیت‌الله مصباح ازجمله آقایان عبداللهی، رجبی و کعبی گفتند این جلسه فوق‌العاده قانونی نبوده و این اکثریت نیست و بنده هرچه گفتم آنها قبول نکردند. مخالفت این دو، سه نفر از آقایان، سبب شد در رأی اکثریت شک و شبهه ایجاد شود».
 آیت‌الله محمد یزدی متولد 1310 در اصفهان است. او در دور اول و دوم مجلس نماینده و نایب‌رئیس مجلس و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ رئیس قوه قضائیه بود. چهار دوره عضو مجلس خبرگان بوده و ریاست خبرگان چهارم را نیز بر عهده داشته است؛ اما در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری رأی لازم را نیاورد و از ادامه حضور در این مجلس بازماند.