قدرت در چنگ ملکه اروپا

آنگلا مرکل دیروز 171 روز پس از انتخابات این کشور، با اختلافی نه چندان چشمگیر رای موافق نمایندگان پارلمان آلمان را برای صدراعظمی این کشور کسب کرد و برای چهارمین دوره به‌طور رسمی بدین سِمت رسید‌.
نمایندگان پارلمان آلمان در جلسه دیروز خود با 364 رای موافق در برابر 315 رای مخالف و 9 رای ممتنع چهارمین دوره صدارت عظمای مرکل را تایید کردند‌. 21 نماینده مجلس نیز یا غایب بودند یا در رای‌گیری شرکت نکردند‌. بلوک حزبی احزاب محافظه کار دموکرات‌مسیحی و سوسیال مسیحی (CDU/CSU) و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات شرکای دولت ائتلاف بزرگ آلمان در پارلمان این کشور، 399 کرسی دارند که با این حساب 35 تن از نمایندگان احزاب شریک دولت به صدر اعظمی مرکل رای منفی داده‌اند‌. تشکیل دولت در آلمان یکشنبه هفته گذشته، 161 روز پس از انتخابات پارلمانی فدرال و با اعلام رای اعضای حزب سوسیال دموکرات این کشور برای تایید توافق با حزب دموکرات‌مسیحی، در این کشور و چهارمین دوره صدراعظمی آنگلا مرکل قطعی شد‌. پس از انتخابات پارلمانی دوم مهرماه (24م سپتامبر 2017) آلمان، احزاب محافظه کار مسیحی (CDU/CSU) و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات (SPD) در هجدهم بهمن (هفتم فوریه) برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند‌. پیش از آن مذاکرات حزب دموکرات‌مسیحی مرکل با حزب سبزها و حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد برای تشکیل دولت موسوم به جاماییکا شکست خورد و آلمان وارد دوره‌ بی‌سابقه‌ بن‌بست سیاسی شده بود‌. اکنون مرکل 63 ساله به‌طور رسمی چهارمین دوره صدر اعظمی خود و سومین دوره ریاست بر دولت ائتلاف بزرگ را آغاز می‌کند‌. با این حال به نظر می‌رسد که آلمان هنوز تا رسیدن به ثبات سیاسی مورد انتظار متحدان اروپایی این کشور فاصله دارد، بخصوص که هر دو حزب بزرگ آلمان با چالش‌های درونی رو به رو هستند و احزاب منتقد به‌خصوص راست‌های افراطی قدرت گرفته‌اند‌.
نجات یافته از عمیق‌ترین بحران حکومتداری
صدراعظم کهنه‌کار آلمان که رسانه‌ها به او لقب ملکه اروپا را داده‌اند، به عنوان نجات یافته از عمیق‌ترین بحران حکومتداری کشورش دوباره ظهور کرده، گرچه از نظر بسیاری از ناظران این دور آخرین دور حکمرانی اوست‌.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی عملکرد رهبر قدرتمند آلمان پرداخته و می‌نویسد: پس از ۱۲ سال حکومتداری بر بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، از آنگلا مرکل به عنوان قدرتمندترین زن جهان یاد می‌شود‌. چنانچه مرکل ۶۳ ساله چهارمین دوره چهار ساله صدراعظمی را تکمیل کند، می‌تواند با ماراتن حکومتداری مرشدش هلموت کهل، صدراعظم اتحاد مجدد آلمان رقابت کند‌. ۱۶ سال صدراعظمی کهل طولانی‌ترین دوران صدراعظمی آلمان است اما برخی از ناظران بعید می‌دانند که مرکل بتواند این رکورد را بشکند‌.
پریشانی‌های عمیق مرکل هزینه‌ای است که او برای اقدام بی‌باکانه گشایش مرزهای آلمان به روی سیل مهاجرتی می‌پردازد؛ موجی که بیش از یک میلیون پناهجو را از ۲۰۱۵ وارد آلمان کرد‌. این اقدام بشردوستانه گرچه او را به قهرمانی لیبرال تبدیل کرد اما همچنین واکنش‌های بیگانه‌هراسان را در پی داشت که نهایتا به حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان که بر طبل «مرکل باید برود» می‌کوبد، وجاهت داد‌.
سپتامبر گذشته زمانی که آلترناتیو برای آلمان به پارلمان راه یافت، تابوی حضور افراطی‌ها در بوندستاگ شکست خورد و حزب مرکل به عنوان پیروز همیشگی انتخابات‌ها به حاشیه رفت و بدترین نتیجه را از ۱۹۴۹ به نام خود ثبت کرد‌. گرچه هیچ‌کدام از همکاران حزبی مرکل جرات ندارند علنا رهبری او را به چالش بکشند، اسکار نیدرمایر، از تحلیلگران سیاسی می‌گوید: مشخص است که آنگلا مرکل از اوج گذشته است‌.
مرکل که در پس پرده آهنین رشد کرده است، در سال‌های دور و دراز حکومتداری بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته است‌. معترضان او را ملکه ریاضت اروپا می‌دانند زیرا موضعش در برابر اقتصادهای پر بدهی منطقه یورو سرسختانه بود‌. در آشفته بازاری که با پیروزی دونالد ترامپ، برگزیت و چندین بحران جهانی دیگر تکمیل شد، او به عنوان مدافع دموکراسی لیبرال مورد ستایش قرار گرفت‌.
این‌گونه به نظر می‌رسد که مرکل با استایل متواضع و عملگرایش هنر ماندن در قدرت در یکی از کشورهای ثروتمند و رو به کهنسالی را که مایل به تداوم تغییر است، تکمیل کرده است‌. مرکل که غالبا بابت کناره‌گیری از مباحث چالش‌برانگیز هدف انتقاد قرار می‌گیرد، اثبات کرده این توانایی را دارد که تصمیمات جسورانه‌ای چون عدم استفاده از تاسیسات هسته‌ای در آلمان بعد از فاجعه ۲۰۱۱ فوکوشیما در ژاپن را بگیرد‌.
بسیاری از ناظران این مساله را مطرح می‌کنند که آیا مرکل می‌داند چه زمانی وقت مناسب برای تقدیم کردن تاج حکومت است یا خیر‌. زمانی که او اخیرا آنگرت کرمپ-کارنباوئر، از سیاستمداران منطقه‌ای را به عنوان دبیرکل حزبش انتخاب کرد، بسیاری از ناظران آن را جانشین تعیین کردن مرکل دانستند‌.