شفاف شدن مواضع برجامی ایران، اروپا و آمریکا

سخنانی به نقل از سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی منتشر شده است که در صورت تأیید آن باید اذعان کرد این صحبت ها نشان می دهد مواضع ایران، اروپا و آمریکا درباره برجام شفاف تر شده است. بنا بر اظهاراتی که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به نقل از عراقچی منتشر کرده، آمریکا در خروج از برجام جدی شده و ایران نیز در مقابله به مثل با آمریکا به جمع بندی رسیده است. در این بین اروپا سعی دارد با وعده توافق مجدد با ایران بعد از اتمام مهلت محدودیت های توافق هسته ای،یعنی یک توافق جدید پس از هشت سال، آمریکا را در برجام نگه دارد.
سناریوهای ایران در برجام
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تشریح اظهارات عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه، تأکید کرد که عراقچی در این جلسه گفته است: «ما چند سناریو در این باره داریم، یکی از سناریوها این است که آمریکا از برجام خارج می‌شود که احتمال آن زیاد است. در چنین شرایطی ما دو راه داریم؛ اولین راه ادامه برجام بدون آمریکا و راه دیگر خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به آن است. موضع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج ‌ می‌شویم، این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد بنابراین کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.»
روایت نقوی حسینی از تصمیم جدید اروپا برای برجام


این اشاره عراقچی به آن معناست که ایران تصمیم قطعی خود درباره خروج از برجام را گرفته و حتی در این باره به اروپا هشدار داده است.
به گزارش ایسنا سیدعباس عراقچی دیروز در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد که نقوی حسینی در تشریح ادامه اظهارات او گفت: عراقچی تصریح کرد که اگر برجام حفظ شود، باز هم آمریکایی‌ها به دنبال محدودسازی ایران و مقابله با ما هستند و در این زمینه تلاش می‌کنند بنابراین اگر با اروپایی‌ها بدون آمریکا برجام را ادامه دهیم، کار سخت خواهد بود چون فشار آمریکایی‌ها بیشتر می‌شود به همین دلیل اروپایی‌ها در حال تلاش هستند که آمریکا را با این پیشنهاد حفظ کنند که در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی داشته باشند. حال این که ایران این نوع اقدام را خلاف برجام می‌داند.
این نقل قول از عراقچی هم احتمالاً از جمع بندی جدید اروپا حکایت دارد که تصمیم گرفته اند با وعده توافق دوباره با ایران بعد از هشت سال (پس از اتمام محدودیت های برجام) آمریکا را در توافق هسته ای حفظ کنند.
آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند
نقوی حسینی به نقل از عراقچی اظهار کرد: آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند، تغییر وزارت خارجه این کشور هم با همین هدف صورت گرفته یا این که حداقل یکی از دلایل اش این بوده است. به گفته عراقچی در این شرایط اروپایی‌ها تلاش می‌کنند آمریکایی‌ها را برای ماندن در برجام حفظ کنند ولی این که چقدر انگلیس، فرانسه و آلمان موفق خواهند شد، آینده معلوم می‌کند. اروپایی‌ها روی لبه تیغ تیز حرکت می‌کنند چون اگر به سمت ترامپ حرکت کنند ایران را از دست خواهند داد. به گفته نقوی حسینی در این جلسه عراقچی به موضوع تحولات روابط کره شمالی با آمریکا هم اشاره و اظهار کرده است: کره شمالی با اتکا به قدرت موشکی خود وارد مذاکرات با آمریکا شده است.
تأکید عراقچی بر کوتاهی پلیس انگلیس در حادثه سفارت ایران
به گزارش میزان معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این که روال محاکمه تعرض‌کنندگان به سفارت ایران در لندن در جریان است، افزود: در این خصوص پلیس انگلیس در دو حوزه کوتاهی کرد؛ نخست آن که از قبل تمهیدات لازم را نیندیشیده بود و دیگر این که در به اتمام رساندن ماجرا تعلل داشت چراکه به اعتقاد ما این ماجرا خیلی سریع باید خاتمه می‌یافت، اما بیش از دو ساعت به طول انجامید.
عراقچی افزود: درخصوص تعرض به سفارتمان در لندن پیگیری‌های خود را با دولت انگلیس برای مجازات عاملان انجام داده‌ایم و دولت انگلیس نیز رسماً عذرخواهی کرده و تعهد داده است که امنیت سفارتخانه ما را تامین کند که البته این کار را انجام داده و هم اکنون در مقابل سفارتمان در لندن پلیس مستقر شده است.