دیگر چه‌کار کنم خوشحال شوید؟

اولين بازي تدارکاتي دور جديد آماده‌سازي ايران با برتري 4- صفر ملي‌پوشان به پايان رسيد. ايران ديروز ميزبان تيم 98 رده‌بندي فيفا بود که با دو گل علي قلي‌زاده و گل‌هاي کاوه رضايي و محمد خانزاده، 4-صفر حريف آفريقايي خود را شکست داد. سيرالئون که پيش‌از‌اين هم از کيفيت اين تيم انتقاد شده بود، حريف قدرتمندي نشان نداد و خيلي زود تسليم شد. کارلوس کي‌روش ترجيح داد در اين بازي از بازيکناني که در گذشته کمتر مورد استفاده قرار گرفته بودند، بهره ببرد. از بين لژيونرها تنها کاوه رضايي و رامين رضاييان، دو بازيکن شاغل در ليگ بلژيک، در اين بازي حاضر بودند. از‌آنجا‌که بازي با سيرالئون در تقويم فيفا ثبت شده، اين بازي در ديدارهاي ملي بازيکنان محسوب خواهد شد. بازيکناني مانند حامد لک، سيدحسين حسيني، اميد نورافکن، علي قلي‌زاده و علي عليپور اولین بازي ملي خود را انجام دادند. رضايي، قلي‌زاده و خانزاده هم اولين گل ملي خود را جشن گرفتند.
اين بازي در حضور دو، سه هزار نفر برگزار شد. ايران در نيمه اول سه گل زد و قلي‌زاده، بازيکن سايپا، در آغاز نيمه دوم گل چهارم ايران را به ثمر رساند. ايران پس از گل چهارم براي زدن گل پنجم پراشتها نشان نداد. در آن‌ سوي ميدان اين سيرالئون بود که چند حمله خطرناک تدارک ديد که واکنش‌هاي خوب حسين حسيني مانع گل‌زدن حريف شد. ترکيب ايران در بازي ديروز به اين شرح بود؛ حامد لک (46 سيدحسين حسيني)، روزبه چشمي (60 پژمان منتظري)، محمدرضا خانزاده، سعيد آقايي، رامين رضاييان (60 وريا غفوري)، اميد ابراهيمي (46 کمال کاميابي‌نيا)، اميد نورافکن، احمد عبدالله‌زاده، علي کريمي (54 محمد انصاري)، علي قلي‌زاده، کاوه رضايي (46 علي عليپور).
انتقاد از بازي و دفاعيات تاج
ديدار با سيرالئون حاشيه‌هاي زيادي داشت. پس از لغو ديدار تيم ملي ايران برابر ليبي، تيم ملي سيرالئون پس از حواشي فراواني بالاخره روبه‌روي ملي‌پوشان ايران قرار گرفت تا به‌اين‌ترتيب اولين بازي تدارکاتي تيم ملي ايران در دور جديد آماده‌سازي برگزار شود. دوره‌اي که در آن بازي با تيم‌هاي الجزاير و تونس نيز برگزار خواهد شد. جمعه صبح اعلام شد به دليل مشکلات داخلي فدراسيون سيرالئون بازي با اين تيم با دستور فيفا لغو شده. ايران مجبور شد براي برگزاري اين ديدار با فيفا رايزني کند و سرانجام موفق به برگزاري بازي شد. درباره کيفيت تيم حريف هم مباحث زيادي مطرح بود. گفته مي‌شود اکثر بازيکنان حريف بازيکنان محلي هستند و عضو هيچ تيمي نيستند. ليگ سيرالئون مدت‌هاست که برگزار نمي‌شود از طرفي لژيونرهاي اين کشور هم در بازي ديروز شرکت نکردند. همه اين مسائل باعث شد تا از انتخاب سيرالئون انتقاد شود و خيلي‌ها اين حريف را در شأن ايران ندانند. فدراسيون فوتبال البته معتقد است پس از لغو بازي با ليبي گزينه زيادي نداشته است. مهدي تاج دیروز پس از بازي درباره اين ديدار گفت: «موضوع اول اينکه از ما انتقادي شد که تيم سيرالئون با تيم اصلي‌اش به ايران نيامده است. البته تيم ملي ما هم با بازيکنان شاغل در ليگ ايران پا به ميدان گذاشت. دومين مسئله اين است که فيفا‌دي نبود. ما نمي‌توانستيم تيم‌هاي بزرگ و قدرتمند را دعوت کنيم. ما بايد بر اساس بضاعت خودمان و شرايطي که تيم‌هاي رقيب براي بازي داشتند، يکي از گزينه‌ها را انتخاب مي‌کرديم. سوم اينکه ما بازي‌هاي عالي هم براي تيم ملي پيش‌بيني کرده‌ايم. ما قرار است با تونس بازي کنيم که در رده‌بندي فيفا 13 پله از ما بالاتر است. همچنين با تيم‌هاي خوب يونان و ترکيه بازي خواهيم کرد. کشورهاي ديگر نهايتا سه يا چهار بازي تدارکاتي انجام مي‌دهند؛ اما تعداد بازي‌هاي تدارکاتي ما بيشتر از اين عدد است. تنها سرمربي تيم ملي است که به ما مي‌گويد چه تيمي را براي مسابقه انتخاب کنيم؛ نه خبرنگاران، نه صداوسيما و نه هيچ‌کس ديگر».


اين براي اولين بار بود که سيرالئون؛ تيم نه‌چندان مطرح در فوتبال دنيا، موفق شده بود با يک تيم راه‌يافته به جام جهاني بازي کند. جان کايستر، سرمربي اين تيم، طبيعتا از بازي راضي بود. «بازي دوستانه خيلي خوبي براي کشور کوچک سيرالئون بود، فوتبال ما دوران گذار را طي مي‌کند. دو بازيکن ۱۶ساله را در اين بازي به ميدان فرستادم. اميدوارم مثل تيم ملي ايران پيشرفت کنيم». سيرالئون تنها چهار بازيکن ذخيره در اين بازي داشت. سرمربي اين تيم درباره تعداد کم بازيکنان گفت: «نکته‌اي که مي‌گوييد، درست است؛ ولي به دليل اينکه بازي در روز فيفا نيست، باشگاه‌ها با حضور ملي‌پوشان ما موافقت نکردند. ما تيم جديدي براي آينده مي‌سازيم و بازيکنان باتجربه ما يکي، دو نفر مصدوم بودند و يکي، دو نفر هم به دليل اينکه مجوز باشگاه‌شان را دريافت نکردند، در اين بازي غايب بودند».
کي‌روش: تهمت‌هاي بزدلانه به تيم ملي زده شده است
کارلوس کي‌روش سرمربي ايران، از بازي ديروز کاملا راضی بود. او ضمن تشکر از بازيکنان ايران از تيم سيرالئون به خاطر سفر طولاني به ايران و ترتيب‌دهندگان بازي تشکر کرد. او درباره رضايتش از بازي و نتيجه گفت: «مطمئنا از اين بازي خوشحال هستيم. نمي‌توانيم توقع داشته باشيم که بازي‌ها به سمت‌وسوي ما برود. وقتي بحرين به ايران آمد، ۷ بر صفر بازي را باخت يا وقتي ايران با برزيل بازي کرد، ۳ بر صفر ایران باخت. اگر اين‌طور باشد، برزيل هيچ وقت نبايد با ما بازي کند؛ چون سطح فوتبال ما پايين‌تر است. بايد از اين فرصت‌ها استفاده کرد. بايد جلوي اين دوگانه‌گرايي را گرفت و حقايق فوتبال ايران را به درستي منعکس کرد. اين بازي خارج از روزهاي فيفا است. به بيش از ۲۰ کشور دنيا براي هماهنگ‌کردن بازي امروز دعوت‌نامه فرستاديم. سيرالئون آمادگي خود را با بازيکنان داخلي اعلام کرد. آنها مي‌خواستند فرايند يادگيري را داشته باشند. ما هم مي‌خواستيم يک نوع فوتبال جديد را تجربه کنيم. براي هر دو تيم فوتبال خوبي بود».
او در پاسخ به منتقدان بازي با سيرالئون، يک بار ديگر از فضاي اطراف تيم ملي به‌شدت انتقاد کرد: «اين‌گونه به نظر مي‌آيد که شما دوستان هيچ‌وقت راضي نيستيد. به‌عنوان تيم دوم به جام جهاني صعود کرديم؛ اما شما راضي نيستيد. چهار، پنج سال است نباخته‌ايم، تيم اول آسيا هستيم، ولي باز هم شما راضي نيستيد. واقعيت مطلب اين است که در ماه‌هاي گذشته مشکلات زيادي داشتيم و تهمت‌هاي بزدلانه‌ای به تيم ملي زده شده است. تهديدهايي که در موبايل‌هاي ما رخ داده و براي ما ايميل زدند. شما چه توقعي داريد. ديگر کافي است! بايد کمي احترام بگذاريم و به دستاوردي که اتفاق افتاده و به جايگاه امروزمان افتخار کنيم. فراموش نکنيم کمتر از سه ماه ديگر جام جهاني شروع مي‌شود؛ اما ما هنوز با اين جنگ‌هاي داخلي خودمان و دروغ‌ها و تهمت‌ها روبه‌رو هستيم. آيا شما رفتار حرفه‌اي من را بعد از هفت سال زير سؤال مي‌بريد؟ آيا زحمات فدراسيون را زير سؤال مي‌بريد؟ آيا رفتار حرفه‌اي بازيکنان را زير سؤال مي‌بريد؟ دنبال چه هستيد؟ حداقل کاري که مي‌توانيم بکنيم، اين است که اجازه دهيم بازيکنان کار خود را به‌خوبي انجام دهند و باعث خوشحالي فوتبال ايران شوند». سرمربي پرتغالي تيم ملي در ادامه به تشريح عملکردش در هفت سال حضور در ايران پرداخت و عنوان کرد او کاري کرده که تفاوت بين بازيکنان از بين رفته است. کي‌روش خطاب به خبرنگاران گفت: «در جام جهاني برزيل اگر رضا قوچان‌نژاد در تيم نبود، همه نگران بودند که چه بايد بکنيم؛ اما اکنون سردار، عليپور، کريم انصاري‌فرد، رضايي و بيش از شش مهاجم داريم که آمادگي حضور در جام جهاني را دارند. هنوز هم شما خوشحال نيستيد. ديگر نمي‌دانم چطور شما را خوشحال کنيم». در روزهاي گذشته، مباحثي از سوي برخي رسانه‌ها و علي کريمي مطرح شده بود که پسرخوانده کي‌روش عضو کادر فني است. سرمربي تيم ملي دراين‌باره گفت: «من نه پسر خوانده و پسر دايي و نه اقوام نزديکي دارم؛ اما يک چيز را از ته دل بگويم کاش کادري که با من کار مي‌کنند، خانواده من بودند؛ کاش مثل برادر و پسرخوانده من بودند. همه مثل يک خانواده هستيم و به تک‌تک کادرم افتخار مي‌کنم. ما مثل برادر با هم کار مي‌کنيم». او درباره انتشار قراردادش در رسانه‌ها نیز صحبت کرد و از خبرنگاران خواست تا به مرکز آمادگي تيم ملي بيايند و قراردادش را ببينند. سرمربي تيم ملي درباره اينکه گفته مي‌شود تا جام ملت‌هاي آسيا با تيم ملي به توافق رسيده است، گفت: «تنها چيزي که مي‌گويم این است در درجه اول باعث افتخار من است که آقاي تاج اين پيشنهاد را به من دادند؛ چراکه اين پيشنهاد معناي بزرگي دارد، چون دستاوردها و زحمات ما ديده شده است. الان زمان اين است که تمرکز ما روي آماده‌سازي جام جهاني باشد. قدم‌به‌قدم پيش مي‌رويم و هر چيزي در زمان خودش اتفاق مي‌افتد. از طرف خانواده تيم ملي براي مردم آرزوي سالي خوب دارم. پيام ما را برسانيد».