واگذاری سرخابی در انتظار تصمیم 2 وزیر

سال ۹۷ ‌کار حقوقی و انتقال مالکیت و مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم. ‎به گزارش ایرنا، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در نشست خود با سردبیران رسانه‌های ورزشی کشور، اهمیت خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سال ۹۷ ‌کار حقوقی و انتقال مالکیت و مدیریت این دو باشگاه به بخش خصوصی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم. ‎وزیر ورزش و جوانان گفت: در ابتدا که در وزارت ورزش و جوانان حضور یافتم این دو باشگاه مجمع قانونی نداشتند که برای ‌تحقق این مهم مصوبه هیات دولت را گرفتیم و خوشبختانه وضع این دو تیم در مسابقات داخلی و لیگ قهرمانان آسیا مناسب ‌و رضایت هواداران را به همراه داشته است‎.‎ سلطانی‌فر با بیان این مهم که اقدامات خوبی برای ساماندهی مدیریتی، مالی، اداری و حقوقی این دو باشگاه داشتیم توضیح ‌داد: این دو باشگاه اکنون تا حدود زیادی مشکل تامین منابع ندارند و بدهی‌های کلان ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته را پرداخت کردند و ‌این مهم در شرایطی رقم خورده است که از منابع دولتی استفاده نکردیم و با مدیریت منابع مالی و اعتباری توانستیم بدهی‌ها را ‌پرداخت و شرایط را ساماندهی کنیم.
تعیین تکلیف ابهام‌ها
‎وزیر ورزش و جوانان گفت: بالای ۷۰ درصد از بدهی‌های اشخاص حقیقی مربوط به این دو باشگاه که قطعی شده، پرداخت ‌شده است. ‎سلطانی‌فر بدهی‌های مالیاتی این دو باشگاه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: برای حل مشکلات بدهی‌های مالیاتی ‌دو باشگاه پرسپولیس و استقلال وقت زیادی را صرف کردیم و جلسات مکرری با تیم مالیاتی داشتیم که در نهایت مشخص شد ‌بخش عمده‌ای از بدهی‌های مالیاتی که این دو باشگاه دارند ناشی از سوءمدیریت‌های گذشته بوده چرا‌که این دو باشگاه در ‌گذشته به شیوه سوپرمارکتی اداره می‌شدند و از تراز مالی و حسابرسی و اظهارنامه مالیاتی خبری نبوده است. وزیر ورزش و جوانان گفت: بیش از هفتاد تا هشتاد درصد از بدهی‌های مالیاتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در طول ‌۱۰ تا ۱۲ سال گذشته به دلیل بی‌توجهی به اظهارنامه‌های مالیاتی بوده که باعث شده مالیات را علی‌الراس محاسبه کنند. ‎سلطانی‌فر ادامه داد: بعد از این بررسی‌ها به منظور بخشش قسمت اعظمی از بدهی‌های مالیاتی، نیاز به دستور وزیر ‌امور اقتصادی و‌ دارایی بود که در«کمیسیون ۲۵۱ مکرر» بررسی شود که این اتفاق افتاده و امیدواریم بتوانیم با اسناد و ‌مدارکی که ارائه می‌دهیم بخش قابل توجهی از بدهی‌های مالیاتی را کاهش دهیم‎.
برنامه‌های احتمالی


همچنین پوری‌حسینی در پیرامون واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: پروسه خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال 94 به سرانجام نرسید و با مصوبه‌ای که هیات وزیران صادر کرد، موقتا این دو باشگاه از سیستم واگذاری خارج شد. وی افزود: نهایتا این دو باشگاه باید واگذار شوند و در این راستا اقداماتی هم انجام شده است و دکتر سلطانی‌فر نیز اظهار تمایل کرده‌اند و منتظر هستیم که مکتوب و به صورت اداری و رسمی موافقت خود را با واگذاری این دو تیم به هیات دولت و وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کند تا وزیر اقتصاد و دارایی به استناد موافقت وزیر ورزش پیشنهاد اصلاح مصوبه مرداد 94 را به هیات وزیران منتقل کند.
اصلاح مصوبه هیات وزیران
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اذعان داشت: امیدواریم مصوبه هیات وزیران برای مرداد 94 اصلاح شود و مجلس محترم هم برخلاف 135 نفری که در دوره قبل نامه نوشتند و به نوعی با این واگذاری مخالفت کردند، این بار موافقت و همراهی داشته باشند تا این کار بزرگ در عرصه ورزش اتفاق بیفتد. پوری‌حسینی در ادامه تصریح کرد: بنده هر یک روزی که در سازمان خصوصی‌سازی هستم تلاش می‌کنم همه بنگاه‌ها و از جمله این دو باشگاه و سایر اماکن ورزشی زودتر، سالم‌تر و دقیق‌تر به بخش خصوص واگذار شوند. گاهی اوقات خارج از اراده ما وقفه‌هایی ایجاد می‌شود که امیدواریم با توجه به قول‌هایی که داده شده سال 97 برای ورزش کشور و خصوصی‌سازی سال خوبی باشد. وی در خصوص مشکلات و موانع موجود در واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بیان کرد: یک بخش از موانع از جنس مقاومت و مخالفت نیست بلکه از جنس آماده نبودن بستر است؛ مثل پیش‌نیازهای حضور بخش خصوصی در عرصه ورزش که بحث‌هایی مثل تبلیغات و حق پخش باید روشن شوند. پوری‌حسینی اضافه کرد: البته اگر ما صبر کنیم تا الزامات کامل در کشور تامین شود و بعد خصوصی‌سازی کنیم شاید هیچ‌گاه این اتفاق در عرصه ورزش ما نیفتد.
موانع موجود
پوری‌حسینی ادامه داد: بعضی از موانع نیز از جنس مخالفت و مقاومت است یعنی برخی افراد در بعضی از مصادر امور دوست ندارند که استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند و تمایل دارند همچنان در ید دولت باقی بمانند چون این افراد نه تنها پولی از جیب خود خرج نمی‌کنند بلکه پولی هم در جیبشان می‌گذارند و پرسپولیس و استقلال را نیز به نوعی مدیریت می‌کنند. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: وظیفه ماست که تا آنجا که توان داریم، مخالفت‌ها را بشکنیم و برای تامین الزامات فکر و تدبیری بیندیشیم. وی عنوان کرد: ما در سال 94 این دو باشگاه را به فروش نگذاشتیم بلکه برند باشگاه را به مزایده گذاشتیم و کسی که برند را می‌خرید کاری به بدهی‌های گذشته باشگاه نداشت. در آن سال ما هرچه اصرار کردیم نتوانستیم صورت مالی از هیات مدیره بگیریم. پوری‌حسینی گفت: در حال حاضر دکتر سلطانی‌فر ابراز کرده‌اند که مقدار زیادی از صورتهای مالی باشگاه‌ها شفاف‌سازی شده است و اگر چنین باشد؛ مزایده تنها برای برند نیست و خود باشگاه واگذار می‌شود یعنی ما یک مرحله به جلو رفته‌ایم و خود باشگاه را واگذار می‌کنیم. امیدواریم صورت‌های مالی باشگاه‌ها آنقدر قابل استناد باشد که ابهام و اشکالی وجود نداشته باشد.