سال جوانان را هم امتحان کنیم

سال جوانان را هم امتحان کنیم
سجاد وجدانیان- هر سال با شروع سال جدید رهبری نامی را برای آن سال انتخاب می‌کنند. این رویه از سال 1378 شروع شده و تاکنون 19 بار تکرار شده است.
نامی که انتخاب می‌شود، محور فعالیت‌های آن سال قرار می‌گیرد و تا آخر سال تکرار می‌شود. تا به حال اکثر نام‌هایی که انتخاب شده‌اند به ویژه در سالیان اخیر تحت تاثیر اقتصاد مقاومتی، عناوین اقتصادی به خود گرفته‌اند: اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی و‌... با وجود این همه تاکید بر اقتصاد، وضعیت اقتصادی مناسب نیست و هنوز کاستی‌های زیادی در اقتصاد وجود دارد. عمده‌ترین آن به بدفهمی از اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد.
اقتصاد مقاومتی با فلسفه درون‌زا و برون‌گرا بودنش، هنوز در مرحله تدوین علمی است و نمی‌توان در حال حاضر از آن استفاده کاربردی کرد.


این در حالی است که با اصرار بر به کارگیری این اقتصاد، اقتصاد مقاومتی به چند دستورالعمل و چند گزارش خلاصه شده است.
از این بدتر حتی ساختار مناسب برای تحقق این اقتصاد هم پایه‌ریزی نشده است.
وقتی ستادی دولتی با عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی مشغول فعالیت است، مشخص است که هنوز اقتصاد مقاومتی به درستی درک نشده است‌ چرا‌که باید به جای چنین ستادی، اندیشکده‌ای متشکل از همه خبرگان اقتصادی تشکیل شود و در یک مهلت مشخص، اقتصاد مقاومتی را از حالت دستوری به اثباتی تبدیل کنند تا قابل اجرا شود.
آن وقت است که می‌توان بر اساس اقتصاد مقاومتی به مردم گزارش داد. تا آن موقع بهتر است برنامه‌های کلان و درازمدت اقتصادی کشور از جمله برنامه توسعه و برنامه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی از جمله بودجه سالانه مبنا قرار گیرد.
هر چند باید توجه داشت که صرف‌نظر از اینکه چه چیزی اساس کار قرار گیرد، باید به مردم نتیجه ارائه داد یعنی مردم نتیجه این همه برنامه‌ریزی و شعار را در عمل ببینند و به یک رفاه نسبی برسند نه مثل الان که حتی بازار شب عید هم به دلیل قدرت خرید پایین مردم، کساد است.
لذا به نظر می‌رسد دیگر‌ نیازی به نامگذاری سال با مناسبت اقتصادی نباشد و تا زمان رسیدن به نتیجه و رفاه نسبی، همان عناوین اقتصادی سال‌های پیش که هیچ‌کدام تحقق نیافته، پیگیری شود.
در عوض، سال 97 با توجه به اینکه سه رویداد مهم ورزشی‌- جام‌جهانی فوتبال در روسیه، بازی‌های آسیایی جاکارتا و جام ملت‌های فوتبال آسیا در امارات‌ در این سال اتفاق می‌افتد، به نام جوانان نامگذاری شود.
s.vojdanian@chmail.ir