خبر کوتاه

توصیه آیت‌ا... نوری همدانی
درباره مبارزه با رانت و قاچاق
آیت‌ا... نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه در جامعه رکود حاکم است که باید حل شود، گفت:‌ اگر مدیریت صحیح باشد دیگر رانت‌خواری و قاچاق نخواهیم داشت. وی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به شعار «حمایت از تولید کالای ایرانی» اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که در ایران امکانات بسیار است اما برای بهره‌مندی از این امکانات، مدیریت صحیح نیازمندیم تا از این امکانات به نحو صحیح بهره‌برداری کنیم. مرجع تقلید شیعیان گفت: چند سال است می‌بینیم که تورم را پایین آوردیم اما در جامعه رکود حاکم است که باید حل شود، اگر مدیریت صحیح باشد دیگر رانت‌خواری و قاچاق نخواهیم داشت، مملکت همان‌طور که نیازمند امنیت است به اقتصاد پویا نیز نیازمند است چراکه دشمن در کمین بوده و به دنبال ناکارآمدی نظام است.
 


200هزار هکتار به سطح زیر کشت حوضه آبریز ارومیه افزوده شد
دریاچه ارومیه احیا نشد
میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است. در حالی میزان بارش‌ها از 206 میلی‌متر در سال آبی پارسال به 260 میلی‌متر تا پایان 14 فروردین امسال رسیده که مدیر کل حوضه‌های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه معتقد است وضعیت دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است و بزرگترین دریاچه شور ایران هنوز احیا نشده است. از طرفی بررسی‌های صورت گرفته هم نشان می‌دهد که تراز آب دریاچه ارومیه با رسیدن به ۱۲۷۰. ۷۴ متر نسبت به سطح آب‌های آزاد، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهشی ۲ سانتیمتری داشته است. سیدمرتضی موسوی مدیر کل حوضه‌های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه که مشکل دریاچه ارومیه را نه در میزان بارش‌ها بلکه در دخالت‌های انسان می‌داند، به پول‌نیوز می‌گوید: اگر دخالت‌های انسان نبود این حوضه می‌توانست خود را در تعادل نگه دارد. اما در 4 دهه گذشته 200 هزار هکتار به سطح زیر کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزوده شد و محصول‌های کشاورزی تولید شده در این منطقه از محصولات کم آب‌بر همچون انگور به سمت محصولات پر آب‌بر همچون سیب و چغندرقند رفته است. مدیرکل حوضه‌های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه تاکید می‌کند که با انتقال آب از دریاچه خزر و وان ترکیه نمی‌توانیم کمبود آب دریاچه ارومیه را به صورت پایدار حل کنیم. این روش‌ها تنها یک مسکن است که می‌تواند در کوتاه مدت مشکل این حوضه را حل کند و تنها راه حیات پایدار بزرگترین دریاچه کشور کاهش مصرف از درون خود حوضه است. اما در حالی مسئولان وزارت نیرو چندان امیدی به اثر بخشی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه ندارند که برخی رسانه‌های خبری از انتخاب مشاور خارجی برای انجام مطالعات آغاز واردات آب می‌دهند. آنگونه که در رسانه‌ها آمده است در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات و تصویب آن در کارگروه احیا، شاهد آغاز واردات آب به کشور خواهیم بود.
 
تسهیلات و درآمد یک نماینده مجلس چقدر است؟
محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق درکانال تلگرامی‌اش جزییات دریافتی و هزینه‌های دوسال نمایندگی خود را منتشر کرد. وی نوشته مجلس به نمایندگان وام خرید سوزوکی و سراتو و ال ۹0 می‌دهد. طبق نوشته این نماینده، وی در سال 96 ماهیانه بالغ بر 26 میلیون تومان از مجلس دریافتی داشته که حدود 7 میلیون آن به دو کارمند دفتر پرداخت شده علاوه براین مبالغ نمایندگان در ابتدای دوره نمایندگی 280 میلیون تومان کمک هزینه مسکن دریافت می‌کنند این مبالغ علاوه بر تسهیلاتی است که یک نماینده می‌تواند در طول نمایندگی خود دریافت کند.