«ابتکار» از دستورجلسات مهم هفته نخست صحن علنی مجلس در سال جدید گزارش می‌دهد بررسی وزارت گردشگری و تفحص از سرخابی‌های پایتخت در بهار بهارستان

معصومه معظمی
طبق خبرها اولین جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1397، روز یکشنبه 19 فروردین ماه برگزار خواهد شد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند نهاد قانون‌گذاری، دیرتر از سایر نهادها و دستگاه‌ها کار خود را در سال جدید آغاز می‌کند ولی به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس دلیل این امر حضور نمایندگان تا پایان هفته در حوزه‌های انتخابیه برای سرکشی است. بنابراین مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه هفته جاری نخستین جلسه علنی خود را با بررسی لوایح و دستور کار از پیش تعیین شده آغاز خواهد کرد.
گفتنی است مجلس شورای اسلامی در سال جدید نیز طبق روال گذشته و آیین‌نامه داخلی، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت و قرار است در اولین هفته کاری سال جدید، لوایح مهمی را مورد بررسی قرار دهد. یکی از دستور جلسات مهم صحن علنی مجلس در این هفته، به گفته مجید نصیرپور، مدیرکل کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت است که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است. او در این باره به «ابتکار» توضیح داد: «قانون تجارت را کمیسیون قضایی بازنگری کرده است. چند فصل مفصل آن بازنگری شده است، برخی قوانین قبلی حفظ شده و برخی قوانین به اقتضای شرایط جدیدی که پیش آمده است مورد اصلاح قرار گرفته است.» او ادامه داد: «قانون تجارت مربوط به سال‌های دور است که تا کنون مورد استفاده قرار می گرفته و نیازمند بازنگری بوده است. بنابراین با تغییری که در جامعه رخ داده و روابط جدید بین افراد، موسسات و افراد با موسسات ایجاد شده باعث شده تا برخی بخش ها تغییر اساسی داشته باشند. بنابراین بیش از 1200 ماده به زودی در دستور کارمجلس قرارخواهد گرفت.» نصیر پور که پیش از این معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری بود و همچنین سابقه نمایندگی مردم سراب در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، در ادامه توضیحات خود به «ابتکار» بیان کرد: «این لایحه را مدت‌ها پیش دولت به مجلس فرستاده بود و طبق اختیاری که در اصل 85 قانون به مجلس محول شده است، مقرر شد کمیسیون قضایی به این موضوع رسیدگی کند. ولی شورای نگهبان به این نحوه رسیدگی با توجه به اینکه ضرورت فوری نداشته است در زمان خودش آن را رد کرد. بنابراین مجلس مدتی پیش اختیار اصل 85 را که به کمیسیون قضایی داده بود به اعتبار نظر شورای نگهبان لغو کرد و قرار شد درصحن علنی مجلس گزارش کمیسیون قضایی را ماده به ماده مورد رسیدگی قرار دهد.»
اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی


اصلاح می‌شود
بنابراین علاوه بر رسیدگی به لایحه قانون تجارت، این هفته طرح‌های مهم دیگری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد که نصیرپور، در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» به برخی از این لوایح مهم اشاره کرد. او تصریح کرد: «بعد از لایحه تجارت، لوایح مهم دیگری در ابعاد نظارتی و قانون‌گذاری در دستور کار این هفته مجلس داریم، مثل گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح اصلاح قانون بودجه سال 96 که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است. گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساس هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.» مدیرکل کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: « دستور جلسه بعدی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رد طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش است. همچنین مجلس طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی و گزارش کمیسیون اجتماعی را در این باره در دستور کار خود دارد چرا که وزارت جهاد و کشاورزی برای تکمیل ظرفیت و مجوز نیاز به اصلاحی در قانون داشته است که امیدواریم زودتر تکلیف جوانان تحصیل کرده منتظر این مجوز روشن شود.»
بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری
در صحن علنی مجلس
او همچنین به طرح اصلاح آیین‌نامه و طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: «گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و گزارش شور دوم کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق موادی به قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور صحن علنی این هفته است.» همچنین خانه ملتی‌ها قرار است گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد رد طرح دهیاری‌ها و گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح را مورد بررسی قرار دهند. نصیرپور همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» برخی دیگر ازدستور جلسات صحن علنی این هفته مجلس را برشمرد و اعلام کرد: «گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و گزارش نهایی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.» مدیرکل کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین مجلس شورای اسلامی همچنین به چند موافقتنامه با کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد که در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در دستور کار صحن علنی این هفته قرار دارند.» این نماینده پیشین مجلس در ادامه به «ابتکار» گفت: «این هفته همچنین گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های 89 تا 95 و گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در دستور کار نمایندگان قرار دارد.»
طرح تحقیق و تفحص از سرخابی‌های پایتخت
در صحن علنی مجلس
نصیرپور در ادامه گفت‌وگوی خود به سایر طرح‌های مورد بررسی در صحن علنی هفته جاری مجلس از جمله؛ گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی منابع و مصارف و نظام مدیریت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در 10 سال اخیر، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه حفاظت از خاک، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور و همچنین گزارش کمیسیون انرژی در مورد نحوه اجرای قانون اصلاح الگو و مصرف انرژی اشاره کرد.
گفتنی است مجلس شورای اسلامی در سال جدید هم طبق روال گذشته در روزهای تعیین شده جلسه علنی دارد و جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز از این هفته پس از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود و سفرهای نوروزی، طبق روال گذشته برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مجتمع آدینه رشت ارتباطی با رهبری ندارد آیا میان هزینه‌های خدمات شهری و زندگی در پایتخت تناسب وجود دارد؟ تهرانِ من ، گران ! ایسائو تاکاهاتا در 82 سالگی درگذشت یتیمی دوباره «هایدی» و «آن شرلی» محمدعلی وکیلی امضای ایرانی مقدم برکالای ایرانی اصلاحیه لایحه منع حیوان آزاری در پیچ و خم بروکراسی مجلس گم شد جان دادن حیوانات لابه‌لای کاغذهای اداری حاشیه های خبر امکان ارائه اینترنت بدون فیلتر به 100 خبرنگار ایرانی بررسی شد ما نیستیم! «ابتکار» رویکرد دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی را بررسی می‌کند دولت روحانی، گرفتار در دومینوی حوادث «ابتکار» از دستورجلسات مهم هفته نخست صحن علنی مجلس در سال جدید گزارش می‌دهد بررسی وزارت گردشگری و تفحص از سرخابی‌های پایتخت در بهار بهارستان «ابتکار» استقبال مخاطبان از جدیدترین سریال نمایش خانگی را بررسی کرد از «شهرزاد» نگران تا «گلشیفته» خندان اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد با حضور محمدجواد ظریف در باکو برگزار شد عدم تعهد؛ از ویترین سیاسی تا راهبرد جهانی دریادار سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران: باید توان دفاعی خود را بالا ببریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مجتمع آدینه رشت ارتباطی با رهبری ندارد بعد از پیروزی پر گل استقلال تهران اتفاق افتاد دومی موقت آبی‌پوشان و سقوط قطعی مشکی‌پوشان