ایسائو تاکاهاتا در 82 سالگی درگذشت یتیمی دوباره «هایدی» و «آن شرلی»

دیروز دنیا با خبر درگذشت یکی از اسطوره‌های صنعت انیمه در شوک فرو رفت. ایسائو تاکاهاتا، یکی از موسسین استودیوی جیبلی، در سن ۸۲ سالگی در ژاپن درگذشت.
به نقل از یاهو ژاپن، سازنده انیمیشن‌های «هایدی» و «آن شرلی» پس از درگیری با بیماری قلبی، از دنیا رفت. وی مدتی بود که با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کرد اما تابستان گذشته شرایطش وخیم‌تر شد. تاکاهاتا در خانه‌اش در کنار عزیزانش و با آرامش درگذشت. تاکنون هیچ اطلاعاتی از مراسم تشییع جنازه وی در دسترس قرار نگرفته است. اگر تاکاهاتا را نمی‌شناسید، پس حتما با کارهایش آشنایی دارید. وی استودیو Ghibli را با کمک دوست و همکار قدیمی‌اش هایائو میازاکی تاسیس کرد. تاکاهاتا که در اکتبر ۱۹۳۵ دیده به جهان گشود فعالیت خود را در هنگام رفتن به دانشگاه در استودیوی توئی انیمیشن، پس از دیدن یک انیمیشن فرانسوی شروع کرد. وی چند سال بعد با میازاکی آشنا شد و این دو استودیوی جیبلی را تاسیس کردند که تاکاهاتا در آن‌جا انیمه فوق‌العاده‌ی «مدفن کرم های شب تاب» (Grave of the Fireflies) را کارگردانی کرد. این خبر شوکه‌کننده صدها هوادار را در اینترنت در کنار یکدیگر جمع کرده تا برای تاکاهاتا مراسم یادبود بگیرند. تاکاهاتا به کمک میازاکی و استودیوی جیبلی توانست مسیر انیمه‌ها را به سمت چیزی که الان می‌شناسیم هدایت کند. وی در چند سال اخیر از کارگردانی فاصله گرفت، اما میراث او از طریق انیماتورهای استودیو جیبلی و استودیوهای دیگری نظیر استودیو پونوک ادامه پیدا کرده. چشم‌اندازهای وی با الهام‌گیری نسل‌های جدید هنرمندان از کارهایش تا سال‌های سال بر دنیای انیمه باقی خواهد ماند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مجتمع آدینه رشت ارتباطی با رهبری ندارد آیا میان هزینه‌های خدمات شهری و زندگی در پایتخت تناسب وجود دارد؟ تهرانِ من ، گران ! ایسائو تاکاهاتا در 82 سالگی درگذشت یتیمی دوباره «هایدی» و «آن شرلی» محمدعلی وکیلی امضای ایرانی مقدم برکالای ایرانی اصلاحیه لایحه منع حیوان آزاری در پیچ و خم بروکراسی مجلس گم شد جان دادن حیوانات لابه‌لای کاغذهای اداری حاشیه های خبر امکان ارائه اینترنت بدون فیلتر به 100 خبرنگار ایرانی بررسی شد ما نیستیم! «ابتکار» رویکرد دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی را بررسی می‌کند دولت روحانی، گرفتار در دومینوی حوادث «ابتکار» از دستورجلسات مهم هفته نخست صحن علنی مجلس در سال جدید گزارش می‌دهد بررسی وزارت گردشگری و تفحص از سرخابی‌های پایتخت در بهار بهارستان «ابتکار» استقبال مخاطبان از جدیدترین سریال نمایش خانگی را بررسی کرد از «شهرزاد» نگران تا «گلشیفته» خندان اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد با حضور محمدجواد ظریف در باکو برگزار شد عدم تعهد؛ از ویترین سیاسی تا راهبرد جهانی دریادار سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران: باید توان دفاعی خود را بالا ببریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مجتمع آدینه رشت ارتباطی با رهبری ندارد بعد از پیروزی پر گل استقلال تهران اتفاق افتاد دومی موقت آبی‌پوشان و سقوط قطعی مشکی‌پوشان