یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد

یک حقوقدان با اشاره به وضعیت کنونی آب در کشور گفت: ما در کشور نیاز به فرمان جهاد در آب داریم و این جهاد باید در سه بخش الگوی مصرف، جایگزینی سیستم لوله کشی‌های فرسوده و تغییر الگوی کشت ایجاد شود.
به گزارش ایسنا، نعمت احمدی در خصوص اهمیت توجه به قوانین موجود در زمینه حقوق آب با تاکید بر اینکه ما در کشور در هیچ زمینه‌ای با کمبود قانون مواجه نیستیم بلکه انباشت قانون نیز داریم، اظهار کرد: ما قانونی با عنوان قانون توزیع عادلانه آب داریم که این قانون در داخل کشور ناظر بر نحوه بررسی آب‌های زیرزمینی و حق آبه‌ها است. باید توجه داشت که معضل کشور ما حفر چاه‌های غیرمجاز است.
وی با اشاره به قانون توزیع عادلانه و نظارت دولت بر چگونگی مدیریت آب داخلی تصریح کرد: ما دشت هایی داریم که میزان ورودی و خروجی آب در آنها تعریف شده است. حفر چاه در اکثر مناطق کشور ما تحت شرایط و ضوابطی است. برای مثال باید چاه یا قنات جایگزین وجود داشته باشد. بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1343 این موارد مشخص شده است. متاسفانه این قانون رعایت نشد و نمی شود. ما مناطق زیادی مانند دریاچه ارومیه داریم که چاه های غیر مجاز حفر کردند یعنی مجوز نگرفتند. دریاچه ارومیه دریاچه مهمی است و چندین رود وارد آن می شود و حدود 150 هزار هکتار اراضی زیر کشت انگور داشت.
احمدی افزود: بدون کارشناسی کشت انگور را متوقف کردند و به جای آن سیب کاشتند و بدون نظارت دولت تولید سیب را که در آب پرمصرف است، جایگزین تولید انگوری کردند که در استفاده از آب کم مصرف بود. 150 هزار هکتار درخت انگور به 900 هزار هکتار درخت سیب پر مصرف آبی تبدیل شد.


وی با اشاره به اینکه ما در کشور حزبی نداریم که برنامه‌های کلان کشور را تعیین کنند، چنین ابراز عقیده کرد: نمایندگان مجلس در زمان انتخابات وعده می دهند و رای جمع می کنند و هر قانونی به مجلس می رود با آن مخالفت می کنند. ما نیاز به قانون نداریم، اکنون اگر همین قانون توزیع عادلانه آب با بهترین کارشناسی ها اجرا شود مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد. تنها راه این است که در کشور سدسازی متوقف شود و قانون توزیع عادلانه در همه مناطق اجرا شود و همچنین چاه‌های غیرمجاز بسته شود، البته اقدامی مانند تغییر الگوی کشت هم می تواند این مشکل را برطرف کند.
احمدی گفت: باید در کشور جهاد آب صورت گیرد. کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد. این جهاد در سه بخش الگوی مصرف، جایگزینی سیستم لوله کشی های فرسوده که آب را هدر می دهند و تغییر الگوی کشت باید ایجاد شود. برای مثال ما گاوداری را بردیم اطراف تهران و مزارع یونجه در همدان است. این یونجه ها از طریق کامیون ها به تهران منتقل می شود در حالی که با انتقال گاوداری ها به مناطق یونجه می توان این مشکلات را کنترل کرد. موضوع دیگر به بخش صنعت اختصاص دارد. به دلیل اینکه کارشناسی نشده ما صنعت را در مناطقی که کم آب هستند رونق دادیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است «ابتکار» وضعیت بازارهای کشور و تئوری فروپاشی اقتصادی را بررسی کرد سقوط آزاد اقتصاد «ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج رضا دهکی شهرآشوب دلار «ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای: ملت از مشکلات عبور می‌کند نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر گردشگری ورودی و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟ گردشگری روی موج‌های دلار مقامات کره‌شمالی از تمایل رهبر این کشور برای مذاکره در خصوص خلع سلاح اتمی خبر دادند نوبخت : وضعیت فعلی بازار ارز برخلاف میل ما است اعتراف سخنگو به عدم موفقیت ارزی دولت کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت» یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد آملی‌لاریجانی: قاچاق‌های عمده مورد پیگیری قرار گیرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست