«ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد

تلاش بهارستان برای مهار بازار ارز
معصومه معظمی
به دنبال التهابات ارزی روزهای گذشته و هفته‌های پایانی سال 96، روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس طبق ماموریتی که رئیس مجلس به این کمیسیون داد، با حضور کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد. براساس جمع بندی نمایندگان حاضر در این نشست، هیچ عامل اقتصادی خاص، التهابات کنونی بازار ارز را توجیه نمی کند و شرایط امروز بازار ارز ناشی از عوامل غیر اقتصادی، فضای روانی و سفته بازی است.
به گفته مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در این نشست حضور داشت، مقرر شد طرحی دوفوریتی به واسطه کمیته مشترک با تفاهم مجلس و دولت در این باره آماده شود. البته این عضو کمیسیون بودجه به «ابتکار» گفت: «خلاء قانونی در این باره نداریم و دامن زننده به این اتفاقات، خود دولت است چرا که باید تقاضای غیر واقعی را مدیریت می کرد. او معتقد است که خود دولت باید در این باره لایحه ای دوفوریتی به مجلس بیاورد و مسئله را حل کند. همچنین محمود صادقی، رئیس کمیسیون شفاف سازی و انضباط مالی مجلس هم با تاکید بر اظهارات همکاران خود در کمیسیون اقتصادی به «ابتکار» گفت که کمیسیون اقتصادی به منظور کنترل و ساماندهی بازار ارز طرحی دوفوریتی و بسته ای سیاستی آماده کرده است که البته هنوز محتوای آن علنی نشده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به تدوین این طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار ارز در کمیسیون متبوعش گفت: «محورهای آن طرح دوفوریتی به اطلاع مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رسیده است. البته دولت نیز بسته پیشنهادی در این رابطه در دستورکار دارد و بعد از نشست مدیران اقتصادی دولت با رئیس جمهوری جمع بندی نهایی انجام خواهد شد و جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز روز سه شنبه نهایی می شود.» او در ادامه گفت: «مجلس تلاش خواهد کرد تا بازار ارز به وضعیت قابل قبولی بازگردد. بنابراین تبعات ناشی از وضعیت موجود در بازار ارز باعث شده حوزه های کلان اقتصاد در شرایط خاص قرار بگیرد که باید به این وضعیت رسیدگی شود.»


ابراز امیدواری سیف برای کنترل بازار ارز
گفتنی است پس از اتمام جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، سیف در جمع خبرنگاران منتظر قرار گرفت و ابراز امیدواری کرد که بازار ارز در روزهای آینده به وضعیت باثبات و متعادل برسد. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد:‌ «درباره موضوع ارز تفاهم اصولی وجود دارد و البته باید جزئیات را در جلسات دیگر تکمیل کنیم.» البته مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیحات رئیس بانک مرکزی در این جلسه را قانع کننده ندانست و به «ابتکار» گفت:‌ «خلاصه صحبت های آقای سیف این بود که منشا این نابسامانی ها عدم تعادل عرضه و تقاضا است که البته این بخش از صحبت های او را درست است. قیمت بازار معمولا تعادل عرضه و تقاضا است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه ای دارد و در صورتی که قیمت ارز کاهش داشته باشد باید ارز را بخرد و اگر بالا برود، خودش باید وارد میدان شود و با نرخ مناسبی ارز را توزیع کند و جلوی نوسانات ارزی را بگیرد ولی در این باره کوتاهی هایی شده است.» این نماینده چند دوره مجلس با بیان اینکه «در حال حاضر دچار نوسانات نرخ ارز هستیم»، گفت: « آقای سیف در نشست با نمایندگان یکسری مسائل ریشه ای از جمله قاچاق کال را بیان کرد که اگر چه درست است ولی ابهاماتی به دنبال دارد. مثلا دولت گفته بود که 25 میلیارد دلار قاچاق کالا را به 12 و نیم میلیارد دلار کاهش داده است، ولی سیف این صحبت دولت را رد کرد و گفت که قاچاق کالا همان 20 میلیارد دلار است و این تناقض با حرف دولت است.»
آشفتگی بازار ارز ناشی از عوامل روانی است
محمود صادقی هم در گفت وگو با «ابتکار» بخشی از آشفتگی بازار ارز را ناشی از عوامل روانی و نگرانی های تهدید ترامپ برای خروج آمریکا از برجام دانست. رئیس فراکسیون شفاف سازی و انضباط مالی مجلس به سایر دلایل آشفتگی بازار ارز اشاره کرد و افزود: «ناهماهنگی سایر پدیده های مالی و اعتباری و ناهماهنگی بین تیم اقتصادی دولت از جمله دیگر عوامل آشفتگی بازار ارز است. همچنین فساد هم در این بخش قابل چشم پوشی نیست و طبق شنیده ها دست ها و رانت هایی در توزیع ارز وجود دارد و حتی عوامل بانک ها در این موضوع دخیلند.» لاهوتی هم در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» به سایر نکاتی که سیف در جلسه مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: «سیف به افرادی که از کشور خارج می شوند اشاره کرد و گفت سالانه 10 میلیون نفر از کشور خارج می‌شوند و اگر قرار باشد 2 هزار دلار هم برای هر نفر لحاظ کنیم، حدود 20 میلیارد دلار از کشور خارج می شود. این موضوعات درست است ولی بحث این است که چرا تا کنون دولت این موضوعات را مدیریت نکرده است.» او با اشاره به سوالی که در جلسه از سیف پرسیده و بدون پاسخ مانده است، تاکید کرد: «قیمت ارز را در بودجه سال 97، 3500 تومان تعیین کرده ایم ولی دولت حدود 5 هزار تومان ارز خود را می فروشد و این نشان می دهد دولت علاوه بر اینکه نوسانات نرخ ارز را کنترل نکرده است بلکه به آن دامن زده است و بانک مرکزی باید جلوی آن را می گرفت.» لاهوتی با بیان اینکه وزیر اقتصاد هیچ حرفی برای وضعیت موجود نداشت و تنها اظهار امیدواری کرد که مشکلات بازار ارز حل شود، گفت که البته به نظر من او حق دارد چرا که در کشور ما وزیر اقتصاد اختیارات اقتصادی ندارد و تنها وزیر وصول مالیات است. البته صادقی که عضو ارشد فراکسیون امید مجلس است در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» به برخی تحلیل هایی که از سوی منتقدان دولت درباره نابسامانی نرخ ارز گفته می شود اشاره کرد و گفت: «البته برخی منتقدان دولت معتقدند که خود دولت هم از این اتفاق بدش نمی آید و در این افزایش نرخ ارز بی تاثیر نبوده است. آقای نیلی از مشاوران اقتصادی دولت تحلیلی داده که این موضوع و شائبه را دامن می زند که دولت هم بی میل به این اتفاقات نیست.» این نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «البته آقای سیف این تعمدی بودن موضوع از طرف دولت را قبول ندارند و معتقد است که بانک مرکزی در این باره ضعف عملکرد نداشته است. او طبق جلساتی که تا کنون با نمایندگان داشته است کنترل نرخ ارز را فعال می داند. هر چند که در این باره تردید وجود دارد و یکی از نقاطی است که باید در مجلس روشن شود.»
پای «جمشید بسم الله» دیگری در میان است
بر اساس این گزارش یکی از عواملی که لاهوتی به عنوان اظهارات سیف به آن اشاره کرد که باعث به هم ریختگی بازار ارز شده است، حضور شخصی در این میان است که با ادره چند کانال تلگرامی قیمت ارز را بالا و پایین می کند. او در این باره به «ابتکار» گفت: «سومین عامل که سیف به آن اشاره کرد شخصی شبیه به جمشید بسم الله است که در دولت قبل مطرح بود که در دوتا کانال تلگرامی قیمت نرخ ارز را جابه‌جا می کند. این حرف از آقای سیف بعید است چرا که مثلا حاکمیت به این بزرگی نمی تواند جلوی عملکرد این شخص را بگیرد و او به سادگی می تواند تعادل بازار ارز را به هم بزند؟» او در نهایت اظهار کرد که تا روز سه شنبه در قالب کمیته مشترک و با تفاهم مجلس و دولت طرحی دو فوریتی آماده و در قالب این طرح و سیاست‌های اتخاذ شده در آن تلاش می شود جلوی نوسانات بازار ارز گرفته شود. همچنین طبق اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی در صورت عدم توافق مجلس و دولت در خصوص ساماندهی بازار ارز، مجلس طرح دو فوریتی بازار ارز را پیگیری خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است «ابتکار» وضعیت بازارهای کشور و تئوری فروپاشی اقتصادی را بررسی کرد سقوط آزاد اقتصاد «ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج رضا دهکی شهرآشوب دلار «ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای: ملت از مشکلات عبور می‌کند نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر گردشگری ورودی و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟ گردشگری روی موج‌های دلار مقامات کره‌شمالی از تمایل رهبر این کشور برای مذاکره در خصوص خلع سلاح اتمی خبر دادند نوبخت : وضعیت فعلی بازار ارز برخلاف میل ما است اعتراف سخنگو به عدم موفقیت ارزی دولت کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت» یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد آملی‌لاریجانی: قاچاق‌های عمده مورد پیگیری قرار گیرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست