رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست

صبح روز دوشنبه در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که با حضور حسن روحانی و تعدادی از مقامات وزارت خارجه و سفرای خارجی مقیم تهران برگزار شد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به سخنرانی پرداخت. وی در بخش از صحبت‌های خود به موضوع ایمنی هسته‌ای و حرکت شتابان ایران پرداخت و در این زمینه گفت: در حال حاضر ایمنی هسته‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و خوشبختانه در پرتو مفاد مندرج در برجام شاهد همکاری و تعامل سازنده ایران با دیگر کشورها در این زمینه هستیم. به نحوی که می توان گفت فرآیند حرکت ایران در این زمینه در سال 96 از سیر صعودی قابل توجهی برخوردار بوده است.
در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های وی را می‌خوانید:
بنده افتخار دارم تا به نمایندگی از سوی اعضای خانواده بزرگ و غرورآفرین صنعت هسته‌ای کشور، از حضور جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری، اعضای محترم هیات دولت، مقامات و مسئولان محترم لشکری و کشوری، سُفرای محترم مقیم تهران و استادان و پژوهشگران عزیز دانشگاهی در این مراسم باشکوه قدردانی نمایم.
در آغاز شایسته میدانم تا به آثار مثبت فضای تعاملی ایجاد شده بعد از برجام در حوزه صنعت هسته‌ای اشاره کنم. بحمدالله در حال حاضر، این صنعت ملی و اقتدارآفرین در آستانه تحولی بنیادین قرار گرفته است و امیدوارم تا از رهگذر تداوم این رویکرد مبارک، شاهد شکوفایی و بالندگی بیش از پیش صنعت هسته‌ای و ارائه خدمات ماندگار در بخشهای مهم دیگر مانند سلامت، کشاورزی و صنعت باشیم.


یکی از اهداف و برنامه‌های راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران ارتقا سطح کمّی و کیفی پژوهش در بخش‌های مختلف است. در حال حاضر به واسطه اتخاذ این رهیافت در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، شاهد توفیقات جدید در حوزه‌هایی مانند فناوری کوانتومی هستیم که از ارزش استراتژیک و راهبردی بسیار بالایی برخوردار است. ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد دستاوردهای چشمگیر این حوزه جدید خواهیم بود.
شایان ذکر است که در جریان برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در فروردین ماه سال گذشته، یک دستگاه سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصصان سازمان معرفی و در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار گرفت.
خوشبختانه در حال حاضر، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مسیر افزودن بر حجم و دامنه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بیش از پیش فعال شده و در کنار یاری رساندن به طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تولید رادیو دارو، طراحی و ساخت تعدادی از تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری را نیز با موفقیت به انجام رسانده است.
نکته دیگر در این میان، تاکید بر پایبندی کشورمان به معاهدات و تعهدات بین المللی است. لازم به ذکر می‌باشد پس از دستیابی به توافق هسته‌ای و آغاز فرآیند اجرای برجام، ایران اسلامی در عمل، تعهد خود را به عهد و پیمان خویش به اثبات رسانده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا به امروز برای ده بار، پایبندی کامل ایران به مفاد مندرج در سند برجام را اعلام نموده است.
البته بیان این نکته نیز ضروری است که متاسفانه تا به امروز برخی از طرف‌های مقابل علی‌رغم صراحت متن برجام در باب پذیرش تعهدات خود، در مسیر بدعهدی حرکت کرده و در نتیجه دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست. بزرگان ما بر این امر تاکید دارند که همگان باید از منافع برجام و دستاوردهای آن بهره‌مند شده و بطور همزمان، وظایف خود را در قبالِ آن به انجام رسانند. از این رو، برای ما به هیچ وجه، قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرای این توافق تاریخی، متوجه یکی از طرف‌ها شود و در مقابل برخی کشورهای حاضر در این میدان، از انجام کامل تعهّدات خود سر باز زنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است «ابتکار» وضعیت بازارهای کشور و تئوری فروپاشی اقتصادی را بررسی کرد سقوط آزاد اقتصاد «ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج رضا دهکی شهرآشوب دلار «ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای: ملت از مشکلات عبور می‌کند نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر گردشگری ورودی و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟ گردشگری روی موج‌های دلار مقامات کره‌شمالی از تمایل رهبر این کشور برای مذاکره در خصوص خلع سلاح اتمی خبر دادند نوبخت : وضعیت فعلی بازار ارز برخلاف میل ما است اعتراف سخنگو به عدم موفقیت ارزی دولت کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت» یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد آملی‌لاریجانی: قاچاق‌های عمده مورد پیگیری قرار گیرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست