زمستان در بهار بارش شدید در ۱۳استان گزارش شد

همدلی| گویی زمان سرگیجه گرفته و تقویم را بهم ریخته است. با گذشت یک ماه از آغاز فصل بهار، تازه زمستان باریدنش گرفته است و برف بیشتر استان‌های کشور را سفیدپوش کرده و سبزی بهار را به سپیدی زمستان تغییر داد و با ورود سامانه بارشی در آخرین روزه‌های فروردین ماه، آب وهوای کشور رنگ زمستانی به خود گرفته است.
5 جاده کشور مسدود است
براساس گزارش پلیس راهور، هم اکنون 5 جاده کشور شامل محور اولنگ - شاهرود در استان های گلستان و سمنان، محور دیزین شمشک در استان‌های تهران و البرز و استان ایلام محور دره شهر-پلدختر محدوده واریانات چشمه شیرین) به علت ریزش کوه مسدود است. مسیر جایگزین جاده قدیم، چشمه شیرین است. همچنین جاده‌های استان خوزستان محور شوش-فتح المبین به علت طغیان رودخانه و تخریب پل، استان آذربایجان شرقی(کمربندی آذرشهر به پل غله زار) به علت سیلابی شدن رودخانه، پایه‌های پل شکسته شده و تردد از داخل شهر آذر شهر انجام می‌‍شود.
از سوی دیگر مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بارش‌ها درمناطقی از کرمانشاه، ایلام، لرستان، جنوب همدان، شمال و شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، غرب اصفهان، قم، نیمه شرقی تهران، گلستان، خراسان شمالی‌ و خراسان رضوی شدت بیشتری دارد. همچنین با تقویت بیشتر جریان‌های شمالی دمای هوا در شمال شرق کشور ۶ تا۸ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار است. احد وظیفه در گفت وگو با ایسنا افزود: بر اساس نقشه‌ها و خروجی مدل‌های هواشناسی سامانه بارشی امروز( ۲۷ فروردین ماه) در غرب ،‌بخش‌های از جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، نواحی مرکز، شرق، و شمال شرق کشورفعال است و سبب رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در این مناطق می شود که بارش تگرگ نیز در مناطق مستعد دور از انتظار نیست. مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درادامه گفت: این وضعیت از بعد ازظهر امروز(۲۷ فروردین ماه) به‌تدریج مناطقی از جنوب و جنوب شرق کشور را فرا می‌گیرد و به‌تدریج در دامنه‌های جنوبی البرز از ناپایداری کاسته می‌شود. وی اضافه کرد: بعداز ظهر امروز در مناطقی از نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش بینی می‌شود که در برخی از نقاط جنوب شرق با خیزش گرد وخاک همراه می‌شود. وظیفه در ادامه اظهارکرد:‌امروز( ۲۷ فروردین ماه) درارتفاعات البرز مرکزی و شرق البرز مناطقی از شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش به صورت برف است و فردا (۲۸ فروردین ماه) در ارتفاعات شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف پیش‌بینی می‌شود. وی با بیان اینکه فردا (۲۸ فروردین ماه) عمده فعالیت سامانه بارشی در غرب، نواحی مرکزی، بخش‌هایی از جنوب، شرق وشمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود،گفت: شدت بارش‌ها در ایلام، لرستان،‌شمال خوزستان،‌کهگیلویه وبویراحمد،نیمه جنوبی چهارمحال و بختیاری،‌جنوب اصفهان، غرب یزد، شمال فارس، شمال کرمان و خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود. مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز چهارشنبه (۲۹ فروردین‌ماه) سامانه بارشی در نیمه شرقی و بخش‌هایی از مرکز کشور فعال خواهد بود و سبب رگبار، رعد وبرق و وزش باد شدید موقتی می شود. در نیمه غربی کشور از شدت ناپایداری کاسته می شود و دمای هوا به تدریج افزایش می‌یابد که افزایش دما در سواحل غربی خزر و اردبیل حدود ۸تا ۱۰ درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود.


باران معابر تهران را قفل کرد
او درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: فرداو پس فردا (۲۸ و ۲۹ فروردین ماه) آسمان تهران نیمه ابری ، در بعدازظهر همراه با رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود . بیشینه و کمینه دمای هوای فردا ۱۱ و ۵ درجه سانتیگراد و چهارشنبه (۲۹ فروردین ماه) ۱۵ و ۶ درجه سانتیگراد خواهد بود.
در این میان رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ترافیک سنگین معابر تهران در پی بارش باران خبر داد. سرهنگ محمد رازقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارش باران در سطح شهر تهران اظهار کرد: طبق پیش بینی هواشناسی امروز شاهد بارش باران در نقاط مختلف شهر تهران بودیم و در همین راستان ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در آماده باش بودند. وی با بیان اینکه بارش باران صبح‌گاهی با حجم ترافیک صبحگاهی همزمان و موجب افزایش ترافیک در معابر و سنگینی بار بیشتر از روزهای قبل شد گفت: در حال حاضر گزارش‌های واصله حاکی از سنگینی حجم ترافیکی در همت، حکیم، نواب، ‌چمران، شمال آزادگان، صدر،‌نیایش، بابایی،‌ اشرفی اصفهانی، سعیدی، یادگار امام، شهید لشکری، مدرس، امام علی، خیابان آزادی، خیابان انقلاب و... شده است. رازقی با بیان اینکه پیش بینی می شود حجم ترافیک تا ساعاتی دیگر کاهش یابد افزود: اما با توجه به این که بارش باران برای عصر امروز نیز پیش بینی شده است درخواست ما از شهروندان این است که زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و از خودروی سواری شخصی استفاده نکنند چرا که احتمال افزایش حجم ترافیک در ساعات پایانی روز نیز وجود دارد. رازقی توصیه‌هایی را نیز به رانندگان و شهروندان ارائه کرد و گفت: در روزهای بارانی با توجه به لغزندگی معابر توصیه می‌شود که رانندگان حتما فاصله طولی مناسب را رعایت کرده، چراغ خودروی خود راروشن کرده و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند. وی با بیان اینکه در برخی از معابر تهران شاهد آبگرفتگی بودیم اظهار کرد: به همین دلیل لازم است که رانندگان مراعات عابران پیاده را کرده و هنگام رانندگی به محل‌هایی که دارای آبگرفتی است دقت لازم را داشته باشد. وی در رابطه به استفاد از برف پاکن افزود: در صورتی که برف پاکن خودرویی دچار نقص فنی باشد ماموران پلیس، راننده را ۳۰۰ هزار ریال جریمه خواهند کرد چراکه عدم استفاده از برف پاکن در روزهای بارانی سبب کاهش دید راننده می‌شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین به عابران پیاده توصیه کرد که از ایستادن در میانه مسیر برای سوار شدن به تاکسی و یا اتوبوس خودداری کرده و از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنند.
تردد با زنجیرچرخ
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور به تشریح وضعیت جوی و ترافیکی کشور پرداخت و از بارش برف و باران در برخی از محورها خبر داد و گفت: تردد در بعضی از محورها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. سرهنگ نادر رحمانی در گفتگو با ایسنا، با تشریح آخرین وضعیت راه‌های کشور، از بارش برف در اکثر محورهای استان‌های البرز، خراسان شمالی و سمنان خبر داد و افزود: بارش برف در محورهای درگز – قوچان، در استان خراسان رضوی، آزاد شهر – شاهرود در استان گلستان، محورهای لاریجان، ولی آباد، فیروزکوه و کیاسر به سمنان در استان مازندران و همچنین محور صفادشت – شهریار در استان تهران مشاهده می‌شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور به محورهایی که در آنها بارش باران وجود دارد اشاره کرد و گفت:‌ اکثر محورهای استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان، غرب تهران بزرگ، شرق تهران، اصفهان و قم بارش باران مشاهده می‌شود. همچنین بارندگی در محور چناران - مشهد در استان خراسان رضوی و همدان – تهران در استان همدان نیز دیده می‌شود. وی همچنین تاکید کرد: به دلیل شرایط جوی تردد در محورهای کندوان و طالقان در استان البرز و همچنین زنجان- طارم و تهم –چورزق در استان زنجان تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است. سرهنگ رحمانی با تشریح وضعیت ترافیکی نیز گفت: در حال حاضر در باند جنوبی آزادراه کرج - قزوین از ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس و باند جنوبی آزاد راه تهران – کرج از پل فردیس تا گرمدره ترافیک ادامه دارد و سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.