ولی‌الله شجاع پوریان 56 روز با دکتر نجفی

درنهایت پس کش و قوس‌های فراوان استعفای دکتر نجفی شهردار تهران پذیرفته شد تا شهر و شهروندان تهرانی از مدیریت مدیری توانمند و پر افتخار همچون نجفی محروم بمانند. در ابتدای انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران در یادداشتی با عنوان مدیریت عقلانی به جای مدیریت جهادی با خوانش قالیباف، از نکات برجسته رویکرد‌های مدیریتی نجفی و تفاوت با سبک پیشین اداره شهرداری سخن گفتم، اکنون پس از 56 روز تجربه همکاری مستقیم با دکتر نجفی برخی مولفه‌ها و رویکردهای مدیریتی دکتر نجفی را که از نزدیک تجربه کردم یادآوری‌ می‌کنم. مهمترین ویژگی نجفی اعتقاد به برنامه‌محوری و دانش‌بنیانی و توجه به اصول و قواعد علم مدیریت و رویکردهای استراتژیک در تصمیم‌گیری‌ها بوده است. دکتر نجفی همچنان که انتظار‌ می‌رفت اهل هیاهو و رفتارهای نمایشی نبود، او تلاش‌ می‌کرد با تکیه بر قواعد علمی و کارشناسی و بهره‌گیری از خرد جمعی بهترین تصمیمات را برای شهر اتخاذ کند. همچنین اشراف و تسلط نجفی در جلسات به گونه‌ای بود که او را مدیری چند بعدی با بینشی استراتژیک و راهبردی کرده بود و این موضوع را چه بسا مخالفان نجفی نیز اذعان‌ می‌کنند. از سویی اهتمام و جدیت نجفی در پیگیری مسائل و ارائه راهکار برای مسائل مختلف موضوعی بود که در شورای معاونین مشهود بود، او ورای تعامل و تکریم شایسته با معاونان و مدیران زیرمجموعه خود، اگر ماموریت یا موضوعی را به فردی محول‌ می‌کرد حتما در جلسات آینده پیشرفت کار را جویا‌ می‌شد. نجفی بر خلاف آنچه مخالفانش نامنصفانه ادعا می‌کردند مدیری سخت‌کوش، منظم و وقت‌گذار بود و حتی در روزهای پس از استعفا نیز از ساعت‌های آغازین صبح تا پایان شب در جلسات مختلف و مستمر حضور‌ می‌یافت و برنامه‌های شهرداری تهران را مدیریت، پیگیری و رصد‌ می‌کرد. نجفی را بسیاری به نهادمند بودن‌ می‌شناسند، او در همین مدت کوتاه نیز تاکید بر اصلاح ساختارها و رفرم در تشکیلات شهرداری داشت و به موازات فعالیت‌های روزانه از اصلاح ساختارها و زیرساختارها غفلت نمی‌ورزید. گواه این ادعا پذیرش تلفیق دو مجموعه مشاوران امور بانوان شهرداری با اداره کل امور بانوان معاونت اجتماعی و فرهنگی یا اصلاح ساختار و تلفیق مراکز مربوط به فعالیت‌های دینی در این معاونت بود که در همان جلسات ابتدایی مطرح و این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.
یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته نجفی اعتقاد به شفافیت در مناسبات مالی و اداری و اهتمام او به مبارزه با فساد بود. نجفی مدیری پاک‌دست بود و بر استفاده از مدیران پاک‌دست تاکید داشت، هرچند محدودیت‌ها و فشارهایی برای انتخاب مدیران نجفی وجود داشت، ولی وی در انتخاب‌هایش شاخص فسادستیزی را لحاظ کرد و از این‌روست که حتی مدیران گذشته نیز تایید‌ می‌کنند چه بسا تقاضا برای بسیاری از تخلفات و بسترهای فساد در این مدت به صورت چشمگیری کاهش یافته است. اگر عمر مدیریتی نجفی تداوم‌ می‌یافت تردیدی وجود نداشت که شهروندان تهرانی نتایج تغییر در مدیریت شهری را به صورت محسوس‌تری تجربه‌ می‌کردند، اما کسانی که مدیریت غیرشفاف، هزینه‌بر و دستوری پیشین را تجربه کرده بودند، همین زمان کم اما تفاوت این دو الگوی مدیریتی را نیز درک‌ می‌کردند.
در کنار اصلاح برخی از ساختارها و فرآیندها، پرداخت حجم وسیعی از مطالبات مدیریت گذشته، تعریف برنامه‌های جدید در حوزه ترافیک، حمل و نقل، ساخت‌وساز و...، اجرای برنامه‌هایی متفاوت در نوروز 97 و بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات دکتر نجفی، رونمایی از سامانه شفافیت قراردادهای شهرداری در آخرین روز کاری دکتر نجفی میراثی گرانبها بود که قطعا آیندگان نیز از آن بهره‌مند خواهد شد و این دستاورد در مسیر مبارزه با فساد علاوه بر تداوم در عرصه مدیریت شهری‌ می‌تواند در سایر ارکان نظام مورد استفاده قرار گیرد، تا مردم به عنوان ولی‌نعمت این نظام و کشور مبارزه با فساد را به صورت عملی و نه در حد شعار درک کنند.56روز تجربه کاری با دکتر نجفی برای این جانب درس‌ها و تجارب گرانبهایی داشت که انتظار مرا از شهردار جدید تهران افزون‌ می‌کند. البته انتخاب فردی با منش، روش و شاخص‌های دکتر نجفی با شناختی که از مجموعه شورای شهر تهران دارم، دور از دسترس نیست.