ظریف در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام: اقدام ایران برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود

سه هفته مانده به پایان ضرب الاجل آمریکا برای ماندن یا خروج این کشور از توافق هسته‌ای، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی صلح پایدار سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در بدو ورود خود به آمریکا به خبرنگاران گفت که در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، ایران حتما براساس منافعش عمل می‌کند، ایران در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتما اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است.
وی همچنین اضافه کرد: حضور در نیویورک فرصتی خواهد بود که با برخی گروه‌های فکری، برخی رسانه‌ها و سردبیرها و کسانی که نخبگان سیاسی اینجا محسوب می‌شوند، خارج از دولت آمریکا، گفت‌وگو داشته باشیم، مخصوصا با توجه به شرایط کنونی منطقه که خطر سیاست‌های غلط آمریکا می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی مخصوصا در سوریه سوق بدهد.
تصور اینکه ایران در هر شرایطی به برجام متعهد می‌ماند یک اشتباه بزرگ است
این در حالی است که عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان که به منظور شرکت در هشتمین دور رایزنی‌های مشترک ایران و نروژ به این کشور سفر کرده بود، در ملاقات با وزیر خارجه نروژ با اشاره به اهمیت برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری ها و مبادلات دو جانبه، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه کارشکنی ها و چالش هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده است، در معرض خطر قرار دارد. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هرگونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه شده و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.


وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیش از 10 گزارش بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام صحه گذاشته است اما در مقابل آمریکا به تعهدات خود به درستی عمل نکرده و با تعلل‌ها و بدعهدی‌های خود این توافق را در معرض نابودی قرار داده است. عراقچی تاکید کرد این یک برداشت کاملا غلط و یک اشتباه بزرگ است چنانچه کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند. به علاوه هرگونه تلاش در راستای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت. برجام یک تجربه بزرگ تاریخی است و موفقیت آن مستلزم تلاش و حمایت مشترک و همگانی است.
وزیر خارجه نروژ نیز در این دیدار، ضمن با اهمیت خواندن همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف، اعلام داشت: نروژ قویا از حفظ و اجرای برجام حمایت می کند. گزینه بهتری از برجام وجود ندارد و برای تداوم حیات برجام ضروری است همه تلاش‌ها به کار گرفته شود. طرف نروژی ضمن اعلام آمادگی کشور متبوعش برای توسعه و تقویت همکاریها در عرصه اقتصادی، شامل سرمایه گذاری و انتقال فن‌آوری در زمینه نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، شیلات و صنایع دریایی، بر لزوم تداوم حمایت و تلاش برای تداوم حیات برجام تاکید و شکست آن را شکست جامعه بین‌المللی دانست.
هر تغییری در برجام را قبول نخواهیم کرد
از سوی دیگر، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز پنجشنبه گذشته در افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به تبلیغاتی که علیه ایران صورت می‌گیرد، گفت: آنها می‌خواهند از برجام یک پوسته‌ای بدون محتوا بماند، ما این را قبول نداریم. بر اساس یک تحلیل آنها تقسیم نقش کرده‌اند که اروپایی‌ها محکم از برجام دفاع کنند، فرانسوی‌ها مسائل موشکی را مطرح کرده،‌ انگلیس حضور در منطقه داشته باشد اما متوجه نشدند که موضع ایران چیست؟ موضع ایران در منطقه تشکیل جبهه متحده واحده اسلامی است و ایران اجازه نمی‌دهد که آنها مرزها را تغییر دهند. آنها نمی‌توانند کشورهای اسلامی را تجزیه کنند و ایران به عنوان پرچمدار کشورهای اسلامی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. وی افزود: ما همه اینها را می‌فهمیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تقسیم نقش کردند که اروپایی‌ها محکم طرفدار برجام باشند و آمریکایی‌ها هم بگویند ما آن را قبول نداریم لذا متزلزل نگه داشتن کار زیانش برای ایران است و سودش برای آنها، اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را بی‌محتوا کنند فکر نکنند ایران پایبند می‌ماند. هر تغییری دهند ما قبول نداریم. ولایتی اظهار کرد: اگر امروز فکر می‌کنند می‌توانند به ایران از طریق برجام فشار آورند، همانطور که رهبری فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کند،‌ ایران برجام را آتش می‌زند. آمریکایی‌ها هم بدانند سوریه حتما متحد خواهد بود و این سیاست‌ها ماندگار نیست. عربستان هم اگر یمن را ترک نکند باتلاق او می‌شود مانند ویتنام برای آمریکایی‌ها.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند مقامات واشنگتن و سئول بر علاقه کره‌شمالی به خلع سلاح اتمی تاکید کردند دورنمای یک آشتی هسته‌ای براساس آمار جدید فروش خودروهای برقی چین رتبه اول در جهان قرار گرفته است جاده های آینده زیر پای برقی‌ها محمدعلی وکیلی راه عبور از بحران گفتمانی «ابتکار» ابعاد حقوقی و قضایی برخورد ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان را بررسی کرد «ابتکار» ماهیت جریان اصلاحات را بررسی می‌کند هویت اصلا‌ح طلبی و بی هویتان اصلاح طلب اولین جشنواره موسیقی آنلاین برگزار می‌شود داوری موسیقی روی صفحه صفر و یک «ابتکار» از شکل نوین بنگاه داری دولتی‌ها و بانک‌ها گزارش می‌دهد ردپای گِل آلود در دنیای استارتاپ‌ها ضرب الاجل بانک مرکزی برای عدم نگهداری ارز در خانه ها به پایان رسید دارندگان ارز بخوانند ظریف در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام: اقدام ایران برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود عبدالله ناصری: در انتخاب شهردار تهران نمی‌توان به کانون‌های قدرت بی‌توجه بود محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند ما همگان محرمیم، آنچه بدیدى بگو!