ما همگان محرمیم، آنچه بدیدى بگو!

مسعود خوشابى*- با دیدن عکس و عنوان «کالبد شکافى بحران ارزى در گفت‌وگو با رئیس کل بانک مرکزى» که زینت‌بخش روى جلد آخرین شماره هفته‌نامه «تجارت فردا» است، با این گمانه که موضوع به بحران ارزى برهه 17/1/1397 لغایت 22/1/1397 مربوط است با ولع آن را خریدم و به خواندنش مشغول شدم؛ ولى با کمال تعجب به سرعت متوجه شدم، گفت‌وگوى پیش رو مربوط به اواخر اسفندماه سال گذشته است، زمانى که بانک مرکزى ج.ا. ایران با بالا بردن نرخ بهره بانکى از هجوم رو به تزاید خریداران ارز کاست .
اما... باز هم از خواندنش به نکاتى پى مى بریم که جاى «گمانه غلط»(!) را تا حدودى پر مى‌کند. آنچه در این «گفت‌وگو» فراوان به چشم مى‌آید خوش‌بینى باورنکردنى جناب سیف است؛ او حتى ذرهٌ مثقالى باور ندارد که بحرانى بنیان‌برافکن در انتظارش نشسته است. چندین و چند بار اشاره مى‌کند که نتیجه مثبت سیاست‌گذارى‌هاى بانک مرکزى ج.ا.ایران را به زودى خواهید دید. با خواندنش متوجه مى‌شویم که بانک مرکزى ج.ا.ایران حتى توانایى پیش‌بینى یک ماه آینده را ندارد، چه رسد به فصل و سال و دوره ۴ساله على‌المعمول‌اش!
او دائم تکرار مى‌کند «برخى مسائل وجود دارد که قاعدتاً مجاز به گفتن آن نیستم» یا «من ناچارم خیلى محتاطانه صحبت کنم و اگر مى‌توانستم اطلاعات شما را تکمیل کنم قطعاً نظراتمان به هم نزدیک مى‌شد» و یا «چنان چه منتقدان نیز از ریز جریانات بازار و تحرکات انجام شده براى التهاب‌آفرینى در بازار ارز اطلاع پیدا مى‌کردند درباره بانک مرکزى براى مدیریت بازار ارز قضاوت بهترى داشتند و اقدامات ما را تایید مى‌کردند». از قضا همین نامحرم پنداشتن مردم است که گره‌هاى با دست گشودنى را به گره کور به دندان هم ناگشودنى بدل مى‌کند!
هیچ مشکلى محل ظهور نخواهد یافت تا وقتى که مردم به حساب آیند، تا وقتى حقایق با آن‌ها بى پرده در میان گذاشته شود و تا وقتى از نیروى آن‌ها به عنوان فعال مایشاء بهره‌بردارى شود. نفس انقلاب سیاسى بهمن ١٣۵٧ بر فرو افتادن حجاب بین ملت و دولت استوار بود. قوام ملى بر پایه اعتماد بى چون و چرا به ملت استوار است. غیر از اندک شمار مسائلى که جنبه نظامى دارند، چه مسائلى مى‌تواند وجود داشته باشد که رئیس بانک مرکزى ج.ا.ایران «قاعدتاً مجاز به گفتن آن نیست»، باید «محتاطانه صحبت کند»، نمى‌تواند «اطلاعات شما را تکمیل کند» و نمى تواند «ریز جریانات بازار ارز و تحرکات ... التهاب آفرین» آن را به اطلاع مردم برساند!


ایشان به طور کلى منکر برخوردهاى امنیتى و پلیسى خلاف عُرف جهانى است. بارها تاکید مى‌کند با توطئه‌گران و تخریب‌کنندگان بازار باید مقابله قضایى کرد و از دخالت دستگاه قضاء در امور مربوط به بازار ارز قدردانى و حمایت مى‌کند. جا دارد از وى سوال شود در کجاى دنیا رئیس بانک مرکزى‌اش تا این حد بازگویى مسائل را امنیتى مى‌بیند و از توضیح صریح و شفاف آن در پیشگاه مردم اجتناب مى‌کند و در عین حال برخوردهاى امنیتى و پلیسى را موجه جلوه مى‌دهد؟
یک حکم بلامنازع تاریخى است که هرگاه سایه حضور مردم در صحنه‌هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى کاهش یابد و آن‌ها نا محرم‌تر شوند، فضا بیشتر به سمت امنیتى شدن گرایش مى‌یابد. انتظار این است که بانک مرکزى سیاست‌هاى خود را به گونه‌اى تنظیم کند که «بالى» براى دستگاه قضاء باشد و نه «بارى» که روز به روز ثمین‌تر مى‌شود. فى‌المثل، اگر قوانین مرتبط به «چک» اصولى بود، کجا ما این همه زندانى در رابطه با «چک» داشتیم که دستگاه قضاء را این چنین به ستوه آورده است!
گفتى هان یا نه، رئیس الروساء در مى‌آید و مى‌گوید با «این قوانین موجود که به حدود پنج دهه قبل بر مى‌گردد» کار درست پیش نمى‌رود! این چه استدلالى است؟ چار دهه از این پنج دهه متعلق به شما و امثال شما بوده است! قوانین موجود، وحى منزل که نبوده‌اند! طى چهار دهه قابلیت اصلاح و به روز شدن را داشته‌اند. مگر نه این که پایه اصلى اصلاح ساختار بهبود قوانین و به روزرسانى آن‌هاست. پس «ناخدا»، جنابعالى در جهت اصلاح ساختار چه کرده‌اید و چه مى‌کنید؟
جا دارد باز هم به جنبه‌هاى پرشمار فرمایشات ایشان توجه بیشترى کرد، باشد تا در نظر آید و مقبول افتد.
* روزنامه نگار
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند مقامات واشنگتن و سئول بر علاقه کره‌شمالی به خلع سلاح اتمی تاکید کردند دورنمای یک آشتی هسته‌ای براساس آمار جدید فروش خودروهای برقی چین رتبه اول در جهان قرار گرفته است جاده های آینده زیر پای برقی‌ها محمدعلی وکیلی راه عبور از بحران گفتمانی «ابتکار» ابعاد حقوقی و قضایی برخورد ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان را بررسی کرد «ابتکار» ماهیت جریان اصلاحات را بررسی می‌کند هویت اصلا‌ح طلبی و بی هویتان اصلاح طلب اولین جشنواره موسیقی آنلاین برگزار می‌شود داوری موسیقی روی صفحه صفر و یک «ابتکار» از شکل نوین بنگاه داری دولتی‌ها و بانک‌ها گزارش می‌دهد ردپای گِل آلود در دنیای استارتاپ‌ها ضرب الاجل بانک مرکزی برای عدم نگهداری ارز در خانه ها به پایان رسید دارندگان ارز بخوانند ظریف در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام: اقدام ایران برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود عبدالله ناصری: در انتخاب شهردار تهران نمی‌توان به کانون‌های قدرت بی‌توجه بود محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند ما همگان محرمیم، آنچه بدیدى بگو!