نیازمند جابجایی 142 میلیون تن بار در سال هستیم


عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ اعلام كرد: براي رسيدن به نقطه سربه‌سر بار نيازمند جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري نيز جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود. 
به گزارش روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد رسولي عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به اينكه بر اساس اعلام نهادهاي رسمي؛ آمار تلفات جاده‌اي بيش از ۱۶ هزار نفر در سال است، افزود: مقايسه اين تعداد تلفات در مقايسه با حدود ۲۰۰ هزار شهداي جنگ تحميلي نشان مي‌دهد كه ما با يك جنگ از حيث تلفات در جاده‌ها مواجه هستيم و بايد همان‌طور كه در دفاع مقدس با همت و همدلي و ايثار عمل كرديم براي غلبه به اين مشكل مهم نيز بسيجي وار اقدام كنيم. رسولي با بيان اينكه اين آمار زيبنده نظام ما نيست، تصريح كرد: شركت راه‌آهن به‌عنوان يكي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور همان‌گونه كه در دفاع مقدس مثل يك رزمنده در پشتيباني از جبهه‌ها وارد عمل شد، الآن هم مانند يك بسيجي متعهد براي كاهش اين حجم تلفات در جاده‌ها گام برداشته و با توجه به نقشي كه راه‌آهن در حمل‌ونقل ايمن و سبز دارد، بايد بكوشيم تا در حد توان علاوه بر عمل به دستور و منويات مقام معظم رهبري؛ زمينه رفاه و آسايش بيشتر مردم عزيز کشورمان نيز مهيا شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در ادامه برخي مواد برنامه ششم توسعه را خاطرنشان كرد و گفت: در بند الف ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است: يك درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز كشور بايد در اختيار شركت راه‌آهن قرار گيرد اما متأسفانه باگذشت ۲ سال هنوز الزامات اجراي آن محقق نشده است. 
رسولي اضافه كرد: در بند ب اين ماده تكليف شده است: سهم حمل ريلي بار در انتهاي برنامه، بايد به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جايي مسافر در اين مدت بايستي به ۲۰ درصد برسد.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ در شبكه ريلي كشور، ۴۶ ميليون تن بار جابه‌جا شده كه اين رقم در مقايسه با حدود ۴۳۰ ميليون تن بارنامه صادرشده در شبكه حمل‌ونقل زميني كل كشور، نشان مي‌دهد كه سهم راه‌آهن از اين رقم نسبتاً كم بوده و مي‌بايست افزايش يابد.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه سال ۹۷، دومين سال اجراي قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته با تلاش و همت همكاران ريلي، ركورد جابه‌جايي بار براي دومين بار در تاريخ راه‌آهن شكسته شد و به رقم ۴۶ ميليون تن جابجايي بار در سال دست يافتيم.
وي افزود: هرچند اين رقم با هدف‌گذاري صورت گرفته به دليل عدم تأمين الزامات موردنياز از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و همچنين برخي از سياست‌گذاري‌هاي غلط در توزيع بار و عدم توجه لازم تاريخي به ارجحيت حمل‌ونقل ريلي در توسعه اقتصاد ملي فاصله داشت اما نسبت به سال‌هاي قبل درخور توجه بوده و موفقيتي بزرگ محسوب مي‌شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ارديبهشت‌ماه سال ۹۳ خطاب به مديرعامل وقت راه‌آهن مبني بر اينكه كاري كنيد تا بارها از جاده به ريل منتقل شود تصريح كرد: از همان زمان حركت در اين مسير در دستور كار متوليان راه‌آهن قرار گرفت و تحقق رکوردشکني حمل بار در مهروموم‌هاي اخير نشان از اين مسئله دارد.
وي در ادامه به زيان ده بودن حوزه مسافري در سال‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: در راستاي اجراي اصل ۴۴؛ جابه‌جايي مسافر به شرکت‌هاي بخش خصوصي و همچنين اعمال نظارت، حاكميت در آن بخش به شركت راه‌آهن واگذار شد و اين مسئله سبب شد تا برخي شرکت‌هاي خصوصي متولي حمل‌ونقل مسافربر اساس مناسبات اقتصادي خود توان بازسازي و نوسازي ناوگان مسافري را با توجه به هزينه‌هاي بالا و درآمد كم، نداشته باشند و پيرو آن به‌منظور رعايت ايمني سير قطارها تعداد قبال توجهي از واگن‌هاي داراي عمر بالاي ۴۵ سال از سير خارج شدند؛ و در سال جاري نيز واگن‌هاي بازسازي نشده و ناايمن با عمر بالاي ۳۰ سال از سير خارج خواهند شد. بنابراين با در نظر داشتن خروج اين تعداد ناوگان و كاهش تعداد مسافر امري طبيعي است. 
رسولي با توجه به رشد جابه‌جايي مسافر در ايام پيك نوروز ۹۷، خاطرنشان كرد: تحقق اين امر ناشي از همت بلند و باور قوي همكاران حوزه ريلي است كه با تدابير فني و مديريتي اين رشد را رقم زدند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به رشادت‌هاي رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس تصريح كرد: ما در كشوري زندگي مي‌کنيم كه دوران جنگ تحميلي را با حداقل امكانات و توكل به خدا با موفقيت و پيروزي پشت سر گذاشته است و لذا امروزه باوجود امكانات و تخصص و به شرط همدلي، مهرباني با يكديگر بايد بتوانيم ساير مسائل، مشكلات کوچک‌تر از آن را پشت سر گذاريم.
وي اشاره كرد: از مسئولين و مردمي‌كه با دست‌خالي كاري به آن بزرگي كردند انتظار مي‌رود مشكلات و مسائل موجود را باصلابت و تدبير برطرف نموده، بهترين شرايط را فراهم نمايند.
رسولي بابيان اينكه اركان نظام حمايت از راه‌آهن را در دستور كار قرار داده‌اند گفت: كمك دولت به راه‌آهن از طريق قانون بودجه به‌منظور نگهداري و توسعه ظرفيت در شبكه ريلي كشور است و راه‌آهن مي‌بايست هزينه‌هاي جاري، پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان و ... خود را از طريق كسب درآمد در جابجايي بار و مسافر تأمين كند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه مديريت راه‌آهن همواره در جهت رفاه و بهبود وضعيت معيشتي همكاران قدم برمي‌دارند خاطرنشان كرد: نگاه و عمل مديريت راه‌آهن همواره ايجاد رفاه بيشتر براي همكاران است و لازمه تحقق حداكثري اين مسئله؛ تحقق درآمد بيشتر است كه تلاش و كوشش همه ما را مي‌طلبد.
رسولي با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ تصريح كرد: همه ما بايد توجه داشته باشيم براي رسيدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نيازمند رسيدن به جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در شبکه ريلي كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري را نيز خودمان جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود، كه اين مهم به‌شرط اينكه حمل‌ونقل ريلي واقعاً در اولويت همه دستگاه‌ها قرار گيرد و سياست‌هاي حمل‌ونقل كاملاً اصلاح شود، دست‌يافتني است. 
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن تأکيد كرد: تحقق اين اهداف علاوه بر رساندن راه‌آهن به يك وضعيت مطلوب و پويا زمينه كاهش تلفات جاده‌اي را نيز فراهم مي‌کند.