آماده ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای هستیم



وزیر امور خارجه ایران دولتمردان امریکا را تهدید به ازسرگیری فعالیت هسته‌ای ایران کرد. در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا کمتر از یک ماه دیگر باید درباره توافق هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کند و این تصمیم او بر پایه تحقق یا تحقق نیافتن خواسته‌اش یعنی اصلاح متن توافق با ایران خواهد بود، محمدجواد ظریف هم اعلام کرده است که ایران خود را برای چند گزینه آماده کرده است. ترامپ  که بارها تهدید به کناره‌گیری از برجام کرده است، در خلال آخرین باری که فرمان اجرای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را امضا می‌کرد، مدعی شد اگر ایرادهایی که به این توافق دارد، برطرف نشوند، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد. ظریف که به منظور حضور در اجلاس صلح پایدار در نیویورک به سر می‌برد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» امریکا تهدید امریکا را این گونه پاسخ داد که «ایران خود را برای چند گزینه‌ آماده کرده است و ما در زمانی که مناسب بدانیم، تصمیم لازم را خواهیم گرفت.» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه دنیا نمی‌تواند از ما بخواهد به صورت یکجانبه و یک‌ سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است، در مورد واکنش ایران افزود: «یکی از گزینه‌های آماده ایران از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی بیشتر خواهد بود.» ترامپ مدعی شده است شماری از محدودیت‌هایی که ایران در چارچوب برجام و برای دوره‌هایی ۱۰ یا ۱۵ ساله پذیرفته، باید دائمی شوند. او همچنین با اتخاذ موضعی تند علیه برنامه موشکی ایران، خواهان گنجانده شدن این موضوع در توافق هسته‌ای است.
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اعتراف اخیر «مایک پامپئو»، رئیس سیا و گزینه پیشنهادی رئیس‌ جمهوری امریکا برای تصدی سمت ریاست وزارت خارجه این کشور مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده هم واکنش نشان داد. مایک پامپئو، گزینه وزارت خارجه امریکا چند روز پیش در جلسه استماع مجلس سنا گفت: «قبل از برجام هم ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته‌ای نبود.» ظریف گفت: «این حرف پامپئو در جلسه استماع کنگره که گفته برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، بوده و خواهد بود؛ اعترافی دیرهنگام است، اما نشان می‌دهد که موجودیت تحریم‌ها هیچ دلیل واقعی نداشته است.» ظریف گفت: «پس امریکا در حالی تحریم‌هایی به ایران تحمیل کرده که ما به دنبال بمب نبودیم؛ حالا هم می‌خواهد تحریم‌ها را برگرداند چون ما دنبال بمب نیستیم؟»


هشدار ظریف در حالی است که همزمان مقام‌های ارشد روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و همچنین اتحادیه اروپا، بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و امریکا را از تضعیف این توافق برحذر داشته‌اند. آژانس جهانی انرژی اتمی، تاکنون چند بار پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را مورد تأیید قرار داده است. قدرت‌های اروپایی پیش از این وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی کرده‌اند تا شاید به این وسیله نظر دونالد ترامپ تأمین شود و او در برجام بماند، اما چنین تحریم‌هایی با مخالفت برخی کشورهای اروپایی مواجه شده‌اند.
 رئیس سازمان انرژی اتمی: همانند یک ارتش آماده‌ایم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم از آمادگی سازمان متبوعش برای نشان دادن واکنش مناسب به خروج احتمالی امریکا از برجام خبر داد. علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در مورد توانایی‌های سازمان انرژی اتمی در صورت خروج امریکا از برجام گفت: «از نظر فنی برای همه سناریوها آمادگی داریم.» صالحی با اشاره به آمادگی ایران برای پاسخ به کارشکنی برجامی امریکا افزود: «هر زمان نظام تصمیم بگیرد، مانند یک ارتش آماده حرکت هستیم، هرچند که امیدواریم طرف مقابل سرعقل بیاید و کاری نکند که هم خودش را و هم دیگران را به درد سر بیندازد.» رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «امیدواریم هیچ وقت این مسأله پیش نیاید و ضرورتی نباشد که ما تصمیمات فنی اتخاذ کنیم- به گونه‌ای آماده هستیم- که طرف حیرت زده خواهد شد.» صالحی تأکید کرد: «این یک مبالغه یا یک شعار نیست، بنده هیچ وقت حرفی را نمی‌زنم که به آن اعتماد نداشته باشم، برای اینکه در این موضوع اعتبار نظام جمهوری اسلامی و اعتبار سازمان انرژی اتمی مطرح است.» او اضافه کرد: «یکی از مواردی که قبلاً برای آگاهی طرف مقابل اعلام کردیم، توان ایران در بر گرداندن چهار روزه غنی‌سازی 20 درصد است.»
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «موارد متعدد دیگری هم هست که ضرورت بیان آن در حال حاضر نیست و هر وقت نظام تصمیم بگیرد، ما مثل یک ارتش برای حرکت آماده‌ایم.»