گشت ارشاد نمی‌تواند هم ضابط باشد و هم قاضی



جانشین فرمانده کل قوا در ناجا پس از وصول و ملاحظه گزارش نیروی انتظامی از اتفاقات صورت گرفته در یکی از پارک‌های تهران توسط مأموران گشت ارشاد، در یادداشتی پی نوشت کرد: با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مأمور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی  در این یادداشت نوشته است: «ضمن ارج گذاشتن به زحمات شبانه‌روزی و مؤثر نیروهای خدوم و زحمتکش ناجا که بر کسی پوشیده نیست و ضرورت برخورد با متخلفین به صورت قانونی، اقدامات معدود نیروها خارج از حوزه اختیارات و قانون موجب خدشه‌دار شدن تلاش و زحمات همه نیروها می‌شود.
وزیر کشور  یادآور شد: بدیهی است نحوه اقدام و نتیجه با توجه به طرح آن در افکار عمومی، برای عموم منتشر شود. همچنین ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا این نوع اقدامات صورت نگرفته و با متخلفان به سرعت برخورد شود.


لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری هم در این باره گفت:  «در این واقعه، اصول یادشده قانون اساسی رعایت نشده و مأموران نیروی انتظامی بدون مجوز قانونی و با خروج از حیطه اختیارات خود مرتکب اعمال مجرمانه‌ای از قبیل تعرض به حیثیت، توهین و ضرب و شتم شدند.» جنیدی افزود: «مأموران گشت ارشاد مجاز نیستند که به‌طور همزمان هم نقش ضابط انتظامی و هم نقش قاضی را ایفا کنند.»