حالا نوبت مردم است

سجاد وجدانیان- وضعیت کشور مانند شرایط دانشجویی است که یک ترم را غافل از درس گذرانده و هر موقع برای درسش برنامه‌ریزی کرده، درس خواندن را به آینده واگذار کرده و شب امتحان تازه به یاد آورده که درسی هست و امتحانی هم هست.
این دانشجو سعی می‌کند حداکثر استفاده از وقت را بنماید و با توجه به اینکه می‌داند وقتش کفاف خواندن همه منابع امتحانی‌اش را نمی‌دهد، روی قسمت‌هایی وقت می‌گذارد که احتمال می‌دهد از آنها بیشتر در امتحان می‌آید.
این دانشجو دو موضوع را قطعا می‌داند؛ یکی اینکه باید حساب پس دهد و دیگر اینکه باید نمره قبولی بیاورد. وضعیت امروز کشور حکایت همین دانشجو است. ما سال‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌ها و انجام برنامه‌های راهبردی وقت داشتیم ولی همه این سال‌ها با نگاه جناحی یا بعضا تدوین برنامه‌ریزی‌های تخیلی گذشت.
زمان‌های پاسخگویی هم همانند شب امتحان بیشترین وقت روی قسمت‌هایی گذاشته شد که بیشتر در امتحان‌ها می‌آید و آن هم وعده و شعار است تا بلکه نمره قبولی به دست آید، اما همانند آن دانشجو از دو چیز نباید غافل شد؛ یکی اینکه یک روز باید واقعا حساب پس داد؛ از همین نمونه‌ای که الان بر رییس دولت نهم و دهم می‌گذرد. او که حالا به اندازه کافی وقت دارد تا تصنیف «من مانده‌ام تنهای تنها» را بارها گوش بگیرد، دارد چوب زمانی را می‌خورد که به حرف هیچ کس گوش نمی‌داد. از طرفی، اما دولت تدبیر و امید که با برجام شروع کرده و تا الان به لطف آن در قدرت مانده است، دیرزمانی نخواهد گذشت که باید حساب پس دهد و شاید سخت‌تر از قبلی‌ها. اما این دولت به اصلی اعتقاد پیدا کرده است که احتمال دارد عصای روز سختی‌هایش باشد و آن هم شفافیت است. دولت دوازدهم در ادامه چالش‌آفرینی بودجه‌ای در سال پیش، از ابتدای سال 97 هم اطلاعات پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور را در دسترس عموم قرار داده است یا به عبارتی پس از ایجاد حساسیت بودجه‌ای لازم در افکار عمومی حال نوبت مردم است تا از نهادها به ویژه آنها که سبب چالش بودجه شدند، بخواهند نحوه هزینه‌کرد بودجه را شفاف‌سازی کنند و پاسخگو باشند و در زمانی که فشارهای بین‌المللی تشدید شده و رکود شدت پیدا کرده، بگویند بودجه‌ را صرف چه کاری کرده و می‌کنند.
s.vojdanian@chmail.ir