وزیر خارجه روسیه:

دویچه‌وله- به گفته لاوروف، روسیه و چین از هر مانعی که منجر به از هم پاشیده شدن توافقنامه برجام شود، جلوگیری می‌کنند. مسوول سازمان ملل در امور تسلیحات نیز خواستار حفظ برجام شد. ماکرون برای گفت‌و‌گو با ترامپ راهی آمریکا شده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه‌ دیروز گفت با همتای چینی خود توافق کرده است که مسکو و پکن از هر گونه تلاش آمریکا برای مختل کردن توافقنامه برجام جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری روسی ‌تاس‌، وزیر خارجه روسیه که برای مذاکره با مقام‌های چینی به پکن رفته بود، پس از گفت‌وگو با وانگ‌یی، دیپلمات عالی چینی‌ گفت: «ما مخالفیم که این توافقنامه بازنویسی شود و به نظر ما این عملی غیر‌سازنده است که سال‌ها‌ کار انجام شده توسط شش قدرت جهانی و ایران را به هیچ کاهش دهیم.»
لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: ‌ما مانع هر‌گونه خرابکاری به قصد مختل کردن این توافقنامه که در پیوند با قطعنامه سازمان ملل متحد است، خواهیم شد.‌


از طرفی مسوول کنترل تسلیحات سازمان ملل و معاون دبیرکل این سازمان در امور خلع سلاح نیز خواستار حفظ توافقنامه برجام شد. او ابراز امیدواری کرد که طرفین این توافقنامه تلاش کنند به تعهدات‌شان در این قرارداد پایبند بمانند.
به گزارش رویترز این مقام مسوول سازمان ملل از طرفین توافقنامه برجام خواست در حفظ آن کوشا باشند. خانم ایزومی ناکامیتسو که دیروز در کنفرانسی در سازمان ملل سخن می‌گفت در این زمینه ابراز امیدواری کرد که همه امضاکنندگان توافقنامه برجام «برای اجرا و حفظ طولانی‌مدت» آن تلاش کنند و از این توافقنامه خارج نشوند.
روسای کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند از پاشیده شدن برجام جلوگیری کنند. توافقی که در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران، آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان امضا شد موجب مهار برنامه هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور شد.
از طرفی صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با یک کانال تلویزیونی اسراییل از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت «یک توافق ناقص بهتر از هیچ است». صدراعظم آلمان قرار است به آمریکا سفر و درباره برجام با ترامپ رایزنی کند.
وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسراییل از حفظ توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد. مرکل گفت که با مسوولان اسراییل درباره برجام اختلاف نظر دارد. او ادامه داد‌: «داشتن یک توافق ناقص بهتر ازعدم وجود یک توافق است.»
صدراعظم آلمان قراراست برای دیدار با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به واشنگن سفر کند. ترامپ گفته است که در صورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای با ایران از آن خارج خواهد شد.
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم مواضعی مشابه صدراعظم آلمان دارد. رییس‌جمهور‌ فرانسه هم در مصاحبه با شبکه ‌فاکس‌‌نیوز‌ از ضرورت ماندن آمریکا در توافق اتمی با ایران دفاع کرده بود.
از طرفی امانوئل ماکرون هم در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز گفت که این توافق «ناکامل» است اما «آیا شما گزینه‌ای بهتر از آن دارید؟»
قرار است آنگلا مرکل و ماکرون به آمریکا سفر کنند و یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای آنها با ترامپ «حفظ برجام» خواهد بود.