سورپرایز ایران برای آمریکا در صورت به خطر افتادن برجام به روایت شمخانی ایران راه خروج از NPT را پیش بینی کرده است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای شرکت در نهمین نشست امنیتی وارد سوچی روسیه شده است، روز گذشته پیش از این سفر در نشستی خبری درخصوص اخبار مطرح شده پیرامون احتمال خروج ایران از ان‌پی‌تی در واکنش به اقدامات رئیس ایالات متحده آمریکا در قبال برجام اظهارداشت: هدف اصلی از طراحی و اجرای ساز و کارهای حقوقی و قراردادهای بین المللی، ایجاد ثبات و امنیت در جامعه بین المللی و جلوگیری از اقدامات یک جانبه کشورهای به ظاهر قدرتمند است.
وی به اقدامات برخی کشورهای مدعی پیروی از قوانین و مقررات بین المللی و بی تفاوتی و استنکاف آنان نسبت به اجرای تعهدات قانونی خود اشاره کرد و افزود: در معاهده ان پی تی حق خروج از این معاهده برای همه اعضا در صورت به مخاطره افتادن منافع‌شان پیش بینی شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: زمانی که توافق های بین المللی بدلیل رفتارهای غیر قانونی کشورهای مدعی کارکردش را از دست می دهد، دلیلی برای متعهد ماندن سایر کشورها باقی نمی ماند.
به گزارش ایرنا، شمخانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که خواستار توضیح بیشتر درباره گزینه‌های هسته ای غیر قابل پیش بینی مطرح شده در اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران شده بود، یادآور شد: صنعت صلح ‌آمیز هسته‌ای ایران کاملا بومی و مبتنی بر ظرفیت های دانشی و فناوری داخلی بوده و از این رو امکان بهره گیری از ابتکارات متعدد و متنوع را برای دست اندرکاران فراهم کرده است.
وی افزود: دستورالعمل های جامعی برای فعال سازی ظرفیت های حوزه هسته ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده که متناسب با اقتضائاتی که در آینده می‌تواند پیش روی ما قرار بگیرد در زمان مناسب در قالب سناریوهای عملیاتی اجرا خواهد شد. شمخانی یادآور شد: همانطور که رییس جمهوری بیان کرد بخشی از این اقدامات ابتکاری، مواردی هستند که طرف مقابل حتی فکر آن را هم نمی کند.


انباشت سلاح هیچگاه امنیت آفرین نبوده است
گفتنی است، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بدو ورود به فرودگاه سوچی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت این اجلاس در بررسی و تبیین ظرفیت هایی که می‌تواند برای مدیریت بحران های بین المللی وامنیت‌سازی به ویژه در حوزه جایگزین کردن گفت‌وگو و دیپلماسی به جای بهره‌گیریی از ابزارهای سخت مدنظر قرار بگیرد اظهارکرد: افزایش گفت‌وگو و همکاری نزدیک کشورهای تاثیرگذار و صاحب نقش در امنیت بین‌المللی به منظور کاهش مخاطرات و بحران‌های امنیتی و بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وی با تقبیح روند رو به رشد مسابقه تسلیحاتی که با هدایت غرب در منطقه غرب آسیا در حال جریان است افزود: برخی کشورهای منطقه با فاصله گرفتن از رویکردهای عقلانی، سرمایه های ملی خود را برای کشتار همسایگان‌شان و تولید نفرت و خشونت بکار گرفته و در توهم دستیابی به امنیت مسلح هستند. وی تداوم بمباران وحشیانه مردم یمن از سوی عربستان سعودی و وضعیت فاجعه بار مردم مظلوم این کشور را زخمی عمیق بر وجدان بشریت عنوان کرد و اظهار داشت: فروش گسترده سلاح غربی به عربستان سعودی برای نسل کشی در یمن با دلسوزی فریب کارانه برای مردم سوریه دوگانه مضحکی است که افکار عمومی جهانی حتی با بسته بندی های زیبای رسانه ای نیز آن را نمی پذیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خاطر نشان کرد: انباشت سلاح هیچگاه امنیت آفرین نبوده و تنها اتکاء به ظرفیت های مردمی برای تعیین و تقویت ساختارهای سیاسی است که می تواند امنیت پایدار را برای کشورهای مختلف تامین کند.
سایر اخبار این روزنامه
سیدحسن خمینی: شبکه‌های اجتماعی انحصار را شکسته‌اند شهردار بعدی تهران کیست؟ 7 کاندیدای بهشت «ابتکار» از آغاز روایتی تازه درباره زندگی «جهان پهلوان تختی» گزارش می‌دهد بازگشت قصه «آقا تختی » به پرده نقره ای جلال خوشچهره بازی ترامپ، دیپلماسی تهران سورپرایز ایران برای آمریکا در صورت به خطر افتادن برجام به روایت شمخانی ایران راه خروج از NPT را پیش بینی کرده است «ابتکار» آثار ایجاد سامانه های شفاف سازی را بررسی کرد آجرهای شفاف دیوار های شیشه ای «ابتکار» از تلاش برای تخریب اصلاح طلبان توسط کریمی قدوسی به بهانه سوال از زنگنه گزارش می دهد آیا با وجود تعدد رسانه‌ها باز هم به تاسیس رسانه جدید نیاز داریم؟ هزار هزار رسانه برای نخواندن «‌ابتکار» دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را بررسی می‌کند فرار به جلوی اردوغان رئیس جمهور: می گویند روحانی رای را گرفت و رفت و دیگر از ما یادش رفت؛ والله بالله اینطور نیست دریادار سیاری: دریا یک فرصت بزرگ برای توسعه یک کشور است