ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت را صادر کرد؛

گروه بازرگانی- هر ساله دولت برای تنظیم بازار شب عید و پیش‌گیری از افزایش قیمت، از اواسط اسفندماه توزیع میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال را به قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار آغاز می‌کند اما امسال به دلیل آنچه که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، سرما زدگی و یخ‌زدگی پرتقال‌های شمال عنوان کرده‌اند، اقدام به واردات بی‌سر و صدای پرتقال از کشورهای مصر و ترکیه کرده‌اند. این در حالی است که طی روزهای اخیر آنچنان خبری از توزیع پرتقال‌های وارداتی نبود به طوری که به دلیل کمبود این میوه، هر کیلو پرتقال جنوب با قیمت‌های بالاتر از 10 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید.
در این میان اما به گفته میوه‌فروشان و غرفه‌داران میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، توزیع پرتقال خارجی از حدود 20 روز قبل آغاز شده و هر کیلو پرتقال به قیمت 3500 تومان در میدان مرکزی تهران عرضه می‌شده است در حالی که دیروز در پی انتشار نامه سازمان تعاون روستایی استان تهران، غرفه‌داران میدان مرکزی موظف شدند هر کیلوگرم پرتقال خارجی را برای مصرف‌کننده به نرخ 39 هزار ریال و برای جایگاه‌داران و میوه‌فروشان 34 هزار ریال عرضه کنند.
در این نامه به دستورالعمل مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی استناد شده که آورده است‌ قیمت پرتقال خارجی در قالب طرح تنظیم بازار تا 20 فروردین 96 به ازای هر کیلوگرم 39 هزار ریال برای مصرف‌کننده و 34 هزار ریال برای جایگاه‌داران تعیین می‌شود.
افزایش قیمت 400 تومانی


در همین راستا مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار که به تازگی به ما اعلام شده است، قیمت هر کیلوگرم پرتقال والنسیا مصری ۴۰۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۳۹۰۰ تومان رسید.
عبدالحسین رحیمی اظهار کرد: عرضه محصولات کشاورزی تنظیم بازاری برای شب عید بر عهده پروانه سازمان میادین میوه و تره‌بار است اما تامین این محصولات از لحاظ کمی و کیفی توسط دولت و با تصمیم ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
وی افزود: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت هر کیلوگرم پرتقال وارداتی را در طرح تنظیم بازار شب عید و 400 تومان گران‌تر در اختیار ما قرار دهد که این امر باعث رسیدن قیمت این محصول به 3900 تومان می‌شود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار درباره کیفیت محصولات تنظیم بازاری گفت: کیفیت پرتقال وارداتی والنسیا مناسب است و مردم رضایت لازم را از این محصول دارند. همچنین سیب و پرتقال ایرانی عرضه‌شده در میادین میوه و تره‌بار نیز کیفیت قابل قبولی دارد. رحیمی گفت: به دلیل شرایط نامناسب محصولات تولید‌شده کشاورزان در محل ذخیره‌سازی برخی از سیب‌ها و پرتقال‌های تنظیم بازاری کیفیت خود را از دست داد به همین دلیل بخشی از محموله‌های میوه ‌تنظیم بازاری را برگشت دادیم.
توزیع میوه شب عید تا پایان فروردین
اما در این میان رییس سازمان تعاون روستایی از ذخیره‌سازی ۸۰ هزار تنی سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد که هر کیلوگرم سیب و پرتقال داخلی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار و پرتقال خارجی کیلویی ۳۹۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان در کشور می‌رسد.
حسین صفایی اظهار کرد: هیچ مشکلی برای تامین بازار میوه شب عید نداریم چرا‌که تولید و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به اندازه کافی انجام شده است‌ به گونه‌ای که هم‌اکنون ۸۰ هزار تن سیب و پرتقال داخلی و خارجی برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌‌ شده و در صورت نیاز میزان ذخیره‌سازی افزایش خواهد یافت.وی افزود: در پی سرمای شدیدی که امسال بخشی از پرتقال را از بین برده و آسیب زده بود، تصمیم گرفتیم پرتقال مورد نیاز بازار را از کشورهای مصر و ترکیه وارد کنیم که در این راستا این محصولات نیز به ذخایر مورد نیاز شب عید اضافه شد و کیلویی ۳۹۰۰ تومان در استان‌های مختلف به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.
رییس سازمان تعاون روستایی اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان راهداری و پلیس راهبر حمل و نقل میوه‌های تنظیم بازاری شب عید در ایام تعطیل تسهیل خواهد شد تا مشکلات احتمالی در حوزه توزیع به وجود نیاید و پرسنل سازمان تعاون و روستایی که درگیر ذخیره‌سازی، نگهداری و توزیع میوه تنظیم بازاری شب عید هستند، در ایام تعطیل نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
نرخ افزایش می‌یابد
رییس اتحادیه میوه و سبزی نیز در توصیه نوروزی خود به مردم گفت: امسال به مردم توصیه می‌شود حتی‌الامکان پرتقال را از سبد میوه خود حذف کنند تا با افزایش واردات به تولید ملی آسیب وارد نشود.
حسین مهاجران اظهار داشت: با توجه به سرمای بی‌سابقه مازندران در اوایل آذر‌ماه، بخش اعظمی از پرتقال گردش شب عید مازندران از بین رفت که به همین دلیل امکان تامین نیاز شب عید از منابع داخلی وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه در جنوب پرتقال کافی در سردخانه وجود ندارد، گفت: با این وجود براساس شنیده‌ها دولت اقدام به واردات ۱۰۰ هزارتن پرتقال از مصر و ترکیه کرده است.
مهاجران ادامه داد: اگر مردم همانند سال‌های قبل در گردش شب عید بخواهند پرتقال مصرف کنند حداقل حدود ۱۲۰ هزارتن و حداکثر ۲۰۰ هزارتن است که امسال به مردم توصیه می‌شود، حتی‌الامکان پرتقال را از سبد میوه خود حذف کنند تا با افزایش واردات به تولید ملی آسیب وارد نشود.
به گفته وی اگر خرید پرتقال همانند سال‌های قبل باشد بی‌آنکه عرضه پرتقال‌های وارداتی افزایش یابد نرخ پرتقال بی‌حساب و کتاب در ایام نوروز افزایش می‌یابد.
رییس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به آخرین وضعیت نرخ پرتقال‌های وارداتی بیان کرد: تا دو روز گذشته هر کیلو پرتقال وارداتی سه هزار و ۱۰۰ خریداری و به قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان در میدان توزیع می‌شد که به یکباره 400 تومان افزایش قیمت داشته‌ایم.
وی در خصوص وضعیت تقاضا نسبت به پرتقال‌های داخلی تصریح کرد: با وجود عرضه پرتقال‌های باکیفیت و آبدار شمال و قیمت آن نسبت به وارداتی، اما استقبال چندانی در بازار وجود ندارد.
قیمت نداشتن میوه‌ها
در این میان با وجود اینکه یکی از مهم‌ترین نیازهای خانوار در روزهای پایانی سال تامین میوه شب عید است‌ اما باتوجه به شرایط بد جوی در چندماه اخیر، قیمت‌انواع مرکبات تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین با نزدیک شدن به عید نوروز و نیاز مردم به تامین میوه شب عید، نگرانی مردم برای تهیه انواع میوه باکیفیت و با قیمت مناسب بیشتر می‌شود.
این در حالی است که مشاهدات اولیه گشت مشترک تعزیرات بر خالص فروشی در میوه و تره‌بار مرکز‌ی تهران نیز که از دیروز آغاز شده، نشان می‌دهد اکثر محصولات در بازار میوه و تره‌بار مرکزی قیمت ندارد. در حالی که طبق قانون باید قیمت تمام میوه‌ها مشخص باشد و نمی‌توان قیمت سقف و کف برای میوه تعیین کرد.
گشت و‌گذاری در میوه‌فروشی‌‌های سطح شهر در آستانه نوروز نشان می‌دهد که انواع میوه در بازار به وفور یافت می‌شود و در این بین برخی از فروشندگان از قیمت‌های بالای میوه در میادین اصلی شکایت دارند.یکی از میوه‌فروشی‌های نزدیک میدان فاطمی در رابطه با کیفیت میوه‌های موجود در بازار اظهار کرد: قیمت میوه‌های عرضه شده برای تامین نیاز بازار نسبت به کیفیت آن بالا بوده و باتوجه به اینکه توان مردم برای خرید تا حدودی کاهش پیدا کرده، این امر برخی از اقشار جامعه را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.
وی افزود: در بازار نارنگی پاکستانی و لیمو شیرین به وفور یافت می‌شود و در این بین پرتقال شمال با اینکه در بازار زیاد است اما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
این فروشنده با اعلام قیمت انواع میوه خاطرنشان کرد: هرکیلو پرتقال شمال با درجه کیفیتی متوسط به قیمت پنج هزار و 500 تومان فروخته می‌شود که به گفته فروشنده خواهان کمی دارد و هرکیلو پرتقال جنوب با قیمت شش هزار و 500 تومان به دست مصرف‌‌کننده می‌رسد.
عدم استقبال از خرید پرتقال 15 هزار تومانی
وی در ادامه گفت: هرکیلو پرتقال باکیفیت و درجه یک حدود 15 هزار تومان در میادین اصلی شهر قیمت دارد که به دلیل توان پایین مردم برای خرید این پرتقال‌ها از عرضه آن در میوه‌فروشی منصرف شده و به عرضه پرتقال‌های جنوب و شمال بسنده کرده‌ایم.
این فروشنده با اعلام استقبال کم مردم از خرید انواع پرتقال به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین اظهار کرد: مردم به جای خرید پرتقال که قیمت بالایی نسبت به کیفیت آن دارد خرید میوه‌های دیگر مانند سیب، خیار، کیوی، موز و نارنگی را ترجیح می‌دهند که برای آنها به‌صرفه‌تر است.
وی در خصوص قیمت دیگر میوه‌ها در بازار گفت: هرکیلو سیب قرمز و زرد باتوجه به کیفیت و درجه‌بندی قیمتی بین پنج هزار تومان تا هفت هزار تومان دارد و هرکیلو کیوی بین چهار هزار و 500 تومان تا پنج هزار و 500 تومان به دست خریدار می‌رسد.
این فروشنده در ادامه افزود: قیمت هرکیلو موز در بازار چهار هزار و 500 تا حدود شش هزار تومان قیمت دارد و و هرکیلو خیار درختی بسته به کیفیت با قیمت دو هزار و 500 تا 3 هزار و500 تومان، هرکیلو لیموشیرین پنج هزار و 500 تومان و هرکیلو نارنگی با قیمت هفت هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.
وی به میزان گفت: در بازار میوه قاچاق نیز به وفور یافت می‌شود که قیمت‌ بالایی دارد اما اگر از مبادی قانونی وارد شود با قیمت‌های معقولی به دست خریدار خواهد رسید که به نفع مشتری است.
آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار در سال ۹۵
لازم به ذکر است به تازگی آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار در سال ۹۵، به ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه ضمن رسیدگی به وضعیت بازار کالاهای اساسی و خدمات ضروری از جمله نحوه عرضه مواد غذایی، مرکبات، عملکرد نمایشگاه‌های عرضه محصولات بهاره، نحوه فعالیت گشت‌های مشترک بازرسی و تعزیرات حکومتی، حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای بین‌شهری مورد بررسی قرار گرفت و در هر یک از موارد تصمیمات لازم اتخاذ شد.