پیشگیری از حادثه؛ حق کارگر

حمیدرضا خانپور*- موضوع بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی یکی از موارد مهم در هر سازمانی است اما در محیط‌های کار کشور ما به صورت جدی اجرا نشده است از این رو رتبه کشور در حوادث ناشی از کار رتبه مناسبی در دنیا نیست. هرچند مسوولیت قانونی ایجاد شرایط ایمن در محل کار با مدیر واحد صنعتی است و در نتیجه نقش سرپرستان و مدیران رده‌بالا، همیشه باید در تحقق حادثه مورد توجه قرار گیرد اما بخشی از حوادث حین کار مربوط به زیرساخت‌هاست که با وجود آنکه تامین زیرساخت‌های مناسب یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است اما هنوز خلا و جای کار بسیاری دارد که مهم‌ترین موارد آن تامین انرژی است. با این حال نباید از پیشگیری از حوادث حین کار غفلت کرد. آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین موارد در کاهش حوادث هنگام کار است. بسیاری از حوادث حین کار با آموزش و اطلاع‌رسانی قابل پیشگیری است از این رو ارتقای دانش کارکنان در شهرک‌های صنعتی در موضوع بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی با برگزاری دوره‌های آموزشی در حال انجام است‌ زیرا حادثه یک رویداد پیش‌بینی نشده و ناخوشایندی است که فعالیت‌های کاری را دچار وقفه کرده و ممکن است با جراحت یا خسارت مالی نیز همراه باشد. برخی از حوادث، موجب بروز خسارات و آسیب‌های انسانی، اجتماعی و صنعتی جدی می‌شوند که این امر از طریق کاهش راندمان کاری، تاثیر معنی‌داری بر بهره‌وری و تولید خواهد داشت و نکته مهم‌تر، اثرات سوء اجتماعی و به تبع آن اثرات روانی حاصل روی نیروی کار است. در هر صورت تکنیک‌های ایمنی نشان داده که ما می‌توانیم حوادث را کنترل و از وقوع آنها پیشگیری کنیم. پیشگیری موفق از حادثه احتمالی، حداقل نیاز به چهار اقدام اساسی از جمله مطالعه و بررسی همه‌جانبه محیط کار، تجزیه و تحلیل حوادث به وقوع پیوسته، تشکیلات کنترل و نظارت و اقدام آموزشی دارد.
شناسایی عوامل ایجاد‌کننده خطرات، برای کاهش حوادث ناشی از کار مهم‌ترین اقدام در رعایت یکی از حقوق مهم کارگران در صنعت است. خطرات آنی ناشی از کار که آثار آن گاهی تا مدت‌ها همراه کارگران صنعتی است این حوادث فقط سلامت کارگران را از بین نمی‌برد بلکه سرمایه‌های کارآفرینان نیز از بین می‌رود.
شرکت شهرک‌های صنعتی نیز با برگزاری سمینارها و کارگاه‌هایی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی، باعث ارتقای سطح ایمنی شده‌، شرایط همکاری و مساعدت بیشتر میان کارکنان و کارگاه‌ها و همچنین امکان ایجاد رقابت سالم را بین آنان در موارد ایمنی و بهداشتی تقویت می‌کند. ضمن آنکه ایجاد مراکز طب کار و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اورژانس در شهرک‌های صنعتی نیز برای مواقع بعد از حادثه پیش‌بینی و اجرایی شده است.
* مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین