هشدار اتاق صنایع و تجارت آلمان درباره شکست برجام

دویچه‌وله- مدیر حوزه مناسبات خارجی اتاق صنایع و تجارت آلمان دیروز هشدار داده که در صورت شکست برجام، نه فقط روابط اقتصادی‌ بلکه اعتماد شرکت‌ها به قوانین بین‌الملل نیز صدمه می‌بیند. او از دولت آلمان خواست برای حفظ برجام تلاش ‌کند.
فولکر تریر‌ از دولت آلمان خواسته در درون اتحادیه اروپا بر‌خلاف آمریکا برای حفظ برجام تلاش کند.
وی همچنین خواستار آن شد که آلمان برای ادامه مناسبات اقتصادی با ایران و نیز بهبود تامین مالی معاملات با ایران بیشتر کوشش کند.
اگرچه تبادلات تجاری میان ایران و آلمان در سال ۲۰۱۵ بعد از تعلیق تحریم‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌ اما مناسبات اقتصادی دو کشور همچنان در سطحی پائین‌تر از پتانسیلی مانده که باید رشد می‌کرده است.


به گفته مدیر حوزه مناسبات خارجی اتاق صنایع و تجارت آلمان تامین اعتبارات مالی یکی از دشواری‌هایی بوده که در رشد تبادلات تجاری میان طرفین مانع ایجاد کرده است.
طبق توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران که در سال ۲۰۱۵ انجام شد جمهوری اسلامی ایران باید‌ تا سال ۲۰۲۵ بخش‌های مهمی از برنامه‌ اتمی خود را به گونه‌ای کاهش دهد که نتواند به سلاح اتمی دست یابد. در مقابل تحریم‌ها‌ علیه ایران تعلیق شدند.
به گفته تریر به ویژه بانک‌هایی که در سطح بین‌المللی فعال هستند در صورت بازگشت تحریم‌ها با ریسک بزرگی مواجه خواهند شد و ممکن است به طور کلی از بازار ایران خارج شوند. این مساله به گفته مدیر حوزه مناسبات خارجی اتاق صنایع و تجارت آلمان می‌تواند برای شرکت‌های آلمانی مشکلاتی را به وجود آورد و این شرکت‌ها نتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.