بازار ارز؛ اطمینان بخشی رسمی، التهابات غیررسمی

در حالی که برخی گزارش های غیررسمی از ایجاد بازار سیاه برای دلار و حباب قیمتی در این بازار حکایت دارد، رئیس کل بانک مرکزی می گوید حدود پنج میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده و با استفاده از سامانه نیما، شفافیت بازار ارز در حال وقوع است. رئیس جمهور، معاون اول و رئیس سازمان برنامه نیز درباره تکافوی منابع ارزی کشور برای نیازها اطمینان دادند.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی ا... سیف پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: سیاست های جدید ارزی تا به حال عملکرد مثبتی داشته و ثبت سفارشات به صورت معمول درحال انجام است .وی افزود: از 22 فروردین تاکنون چهار میلیارد و 650 میلیون دلار یا معادل آن به دیگر ارزها برای ثبت سفارش و گشایش اعتبار تخصیص داده شده و از این رقم دو میلیارد و 700 میلیون دلار آن تأمین شده است.
سیف: اشراف بر بازار ارز با سامانه نیما محقق می شود
رئیس کل بانک مرکزی نیز در جلسه با مدیران بانک ها و صرافی ها از اشراف کامل بانک مرکزی بر بازار ارز با استفاده از سامانه نیما خبر داده بود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیف در این جلسه گفت: در چهار دهه گذشته به دلیل نبود اشراف کامل بر بازار ارز شاهد نوسانات و تلاطم هایی در بازار ارز بودیم که خوشبختانه با فعالیت سامانه نیما اشراف همه جانبه بر بازار ارز در حال وقوع است.
روحانی: هیچ نگرانی درباره نرخ ارز وجود ندارد


حسن روحانی، رئیس جمهور نیز صبح دیروز در این باره، در جمع مردم سبزوار گفت: در سال 97 طبق پیش‌بینی‌ها 100 میلیارددلار درآمد نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت و مخارج از 70 میلیارد دلار بیشتر نیست و مشکل ارز برای سال 97 و اداره کشور به‌هیچ وجه نداریم. تبلیغات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سراسر واهی و دروغ است. به گزارش تسنیم، رئیس جمهور در بخش دیگری نیز تاکید کرد: برای آن چه واردات مورد نیاز کشور است و آن چه برای خدمات مورد نیاز است، دولت با قدرت ارز را با همان قیمتی که اعلام کرده در اختیار واردکنندگان و کارآفرینان قرار خواهد داد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. نوبخت رئیس سازمان برنامه نیز در جلسه مربوط به نرخ ارز، وضعیت ذخایر را خوب ارزیابی و تاکید کرد: اکنون مضایقی وجود دارد که به دلیل سامان دهی بازار ارز است.
اخبار غیررسمی درباره نرخ های غیررسمی
در حالی که دولت از تامین همه نیازهای کشور با نرخ 4200 تومان برای دلار خبر می دهد، برخی اخبار غیررسمی، حکایت از شکل گیری بازار سیاه برای ارز با نرخ هایی بیش از 6 هزار تومان دارد. مثلا تسنیم نرخ دلار غیررسمی (غیرقانونی) را چند هزار تومان بالاتر از نرخ رسمی اعلام کرد. برخی منابع نیز رشد نرخ یورو و طلا را دلیلی بر بالابودن نرخ بازاری دلار دانستند. این در حالی است که عکس این حالت هم ممکن است؛ یعنی اخبار غیررسمی – و شاید بی مبنا- درباره جهش دلار در بازار سیاه باعث رشد نرخ طلا و یورو شده باشد.قیمت سکه نیز که روز شنبه در دقایقی به بیش از دو میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود، دیروز با افت محدود قیمت همراه شد. سکه طرح جدید با بیش از 10 هزار تومان کاهش به حدود دو میلیون و 40 هزار تومان و سکه طرح قدیم با حدود 50 هزار تومان کاهش به دو میلیون تومان رسید.
جهانگیری: سیاست های ارزی با قدرت اجرا می شود
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دیروز- یک شنبه- در جلسه ستاد اقتصادی سامان دهی امور ارزی با اشاره به این که دولت کمترین تردیدی درباره موفقیت این سیاست ها ندارد و با قدرت این سیاست ها را اجرایی خواهد کرد، افزود: با توجه به این که دولت نیازهای واقعی ارزی را تامین می کند، منطقی نیست که کسی برای واردات کالا از بازار سیاه ارز تهیه کند. جهانگیری بیان کرد: متاسفانه این اخبار نادرست که منبع آن مبهم و نامشخص است توسط برخی رسانه ها تیتر می شود اما وقتی پرسیده می شود این میزان ارز کجا و با چه منظوری خرید و فروش شده است؟ پاسخ می دهند کسانی به آن ها این طور گفته اند که البته نباید به این اطلاعات غیرصحیح اتکا کرد.به گفته جهانگیری، دولت به اندازه کافی ابزار لازم را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور دارد و با اختصاص منابع اعتباری و ریالی لازم برای خرید ارز به قیمت رسمی از صادر کنندگان کالا توسط بانک مرکزی، روند واریز ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به اقتصاد کشور تسریع هم خواهد شد.‌
توکلی: پاییز 96 به دولت هشدار دادیم
همزمان برخی کارشناسان نیز تحلیل هایی درباره بازار ارز مطرح کردند. به گزارش فارس، توکلی، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس با اشاره به جلسه‌ای در دولت با حضور برخی اقتصاددانان به دعوت معاون اول رئیس‌جمهور در پاییز 96 گفت که در آن جلسه پیشنهاد دخالت دولت در بازار ارز را مطرح کردیم اما به آن توجهی نشد. وی اظهار کرد: اما دولت در بازار دخالت نکرد تا این که مجدد 23 فروردین ماه امسال بار دیگر جلسه‌ای به دعوت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد. توکلی در پاسخ به سوالی   مبنی بر این که آیا سیاست‌هایی مانند تغییر نقشه ارزی کشور، تغییر شرکای تجاری و جابه جایی هاب ارزی را در بهبود عرضه ارز و کنترل بازار ارز موثر می‌دانید گفت: این سیاست‌ها بی‌تاثیر نیست و قطعا موثر خواهد بود اما با این مسئولان بانک مرکزی چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. بنده معتقدم در گام اول باید رئیس کل بانک مرکزی تغییر کند و دولت بهترین اقتصاددان خود را به سمت رئیس‌کل بانک مرکزی بگمارد.
 
   مهم ترین اظهار نظرهای ارزی
روحانی: امسال 30 میلیارد دلار مازاد ارزی داریم
جهانگیری:نباید به نرخ های غیررسمی ارز اتکا کرد
سیف: اشراف کامل بر بازار ارز در حال وقوع است
 توکلی: اولین اقدام برای اصلاح ارز، تغییر سیف است