فیلترشکن ها زیر تیغ ایرانسل

مرتضی اخوان / با گذشت یک هفته از دستور قضایی مسدودسازی تلگرام، افزایش 2500 درصدی جست‌وجوی فیلترشکن در گوگل توسط کاربران ایرانی نشان می‌دهد که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران به دنبال استفاده از فیلترشکن برای باز کردن تلگرام هستند. البته در این میان اختلالات اینترنتی ناشی از فیلترینگ تلگرام هم کمابیش توجه سازمان‌ها و نهادهای مربوط را برای رفع این مشکلات به خود جلب کرده است. تا جایی که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مردم خواسته است در صورت مشاهده اختلالات اینترنتی ناشی از فیلترینگ تلگرام به سامانه 195 گزارش دهند. اما خبر قابل توجه‌تر که طی یکی دو روز گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد و واکنش‌های تند کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت، قطع اینترنت بسته‌ای ایرانسل در صورت استفاده کاربر از فیلترشکن بود. خبری که نشان می‌داد «ایرانسل» به عنوان یکی از اپراتورهای پرمخاطب در کشور برای فیلترشکن‌ها، شمشیر را از رو بسته است.
ماجرای یک شکایت و پاسخ وزیر
بر اساس این خبر جنجالی، برخی کاربران در فضای مجازی مدعی شدند که ایرانسل اعلام کرده درصورت استفاده ازفیلترشکن، باوجود خریداری بسته اینترنت،هزینه را بر اساس تعرفه آزاد محاسبه خواهدکرد! ماجرایی که آن قدر در فضای مجازی حساسیت‌برانگیز بود که وزیر ارتباطات در پاسخ به کاربری در توئیتر نوشت: «ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی شما، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم شکایت شما از شرکت ایرانسل را تا پایان روز یک شنبه رسیدگی نماید و در صورت تخطی از مقررات حقوق مصرف کنندگان اعاده گردد. گزارش این رسیدگی تا پایان روز یک شنبه طی اطلاعیه‌ای منتشر خواهد شد.»
اطلاعیه ایرانسل و یک تکذیب


ایرانسل پس از هیاهوی کاربران در فضای مجازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «در صورت به کار بردن نرم افزارهای تغییر دهنده IP در زمان استفاده از اینترنت، با توجه به عدم توانایی شناسایی آن توسط سیستم، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در نتیجه امکان اعمال ترافیک ملی وجود نخواهد داشت.» پاسخی که چندان کاربران و مخاطبان ایرانسل را راضی نکرد و اعتراض‌ها به این مسئله ادامه پیدا کرد.
شفاف‌سازی از نوع دیگر !
اما در این میان بررسی تصاویر ابتدایی از بند مذکور در بخش موافقت‌نامه سایت ایرانسل، نشان می‌دهد که ایرانسل بعد از اتفاقات چند روز گذشته بالاخره تصمیم گرفته برای آ‌ن چه به زعم خود سوءتفاهم بوده است، اصلاحیه‌ای منتشر کند. در متن اولیه سایت ایرانسل در بخش موافقت نامه آمده بود: «درصورت استفاده از VPN/فیلترشکن یا اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به‌صورت عادی محاسبه می‌شود.» این در شرایطی است که بعد از ماجراهای اخیر در بخش موافقت نامه اصلاحیه‌ای به این شکل منتشر شده : «آدرس آی‌پی‌های استفاده شده در بسته محتوایی براساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های مذکور بوده و درصورت تغییر آن ها، ترافیک شبکه به‌صورت عادی محاسبه می‌شود و ایرانسل مسئولیتی در قبال این تغییر نخواهد داشت. درصورت به کار بردن نرم‌افزارهای تغییر دهنده آی‌پی‌های داخلی در زمان استفاده از اینترنت، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و درنتیجه امکان اعمال تخفیف ترافیک ملی وجود نخواهد داشت.» به نظر می رسد اصلاحیه ایرانسلی بیان همان قانون اول به زبانی دیگر است .