ماهاتیر محمد با کسب 115 کرسی پارلمان مالزی به عنوان کهن‌سال‌ترین رهبر منتخب جهان سوگند یاد کرد

بازگشت معمار پیر مالزی
محمدرضا ستاری
ماهاتیر محمد سیاست‌مدار کهنه‌کار مالزی که به عنوان معمار توسعه این کشور از وجهه و شهرت جهانی برخوردار است، توانست در رقابتی نفس‌گیر با نجیب رزاق شاگرد سابق خود، پیروز چهاردهمین دوره انتخابات پارلمانی مالزی شده و به عنوان هفتمین نخست وزیر این کشور سوگند یاد کند.
این پیروزی برای ائتلاف امید (شامل چهار حزب) به رهبری ماهاتیر محمد در حالی صورت گرفت که ائتلاف حزب حاکم (شامل 14 حزب) از زمان استقلال مالزی از انگلستان در سال 1957 میلادی برای بیش از 60 سال زمام امور این کشور را در دست داشت. حال ماهاتیر محمد 93 ساله به عنوان پیرترین پیروز انتخابات آزاد مالزی در حالی پس از بازنشستگی به میدان بازگشته که در حدود دو سال پیش به دلیل اختلافات موجود و چالش‌های دولتی کشورش از حزب حاکم باریسال ناسیونال خارج شده بود و از آن زمان به عنوان اپوزیسیون در مقابل نجیب رزاق فعالیت می‌کرد. در این انتخابات ائتلاف امید ماهاتیر محمد توانست برنده 115 کرسی در مقابل 79 کرسی نجیب رزاق شده و در نهایت با کسب بیش از 3 کرسی از حد نصاب موجود برای تشکیل دولت، پیروزی چشم‌گیری را در چهاردهمین دوره انتخابات پارلمانی مالزی رقم بزند. وی روز پنجشنبه به صورت رسمی سوگند یاد کرد و مسئولیت دولت جدید را بر عهده رفت. ماهاتیر محمد پس از پیروزی اعلام کرد که از امروز (شنبه) کابینه خود را معرفی کرده و اولویت سیاستش مبتنی بر تحقق وعده‌های انتخاباتی از جمله حذف مالیات کالا و خدمات خواهد بود. او همچنین سیاست خارجی دولتش را نیز دنبال کردن سیاست روابط مطلوب با تمامی کشورها و عدم حمایت از کشوری خاص اعلام کرد. این امر به گفته کارشناسان اشاره‌ای به سیاست خارجی دولت نجیب رزاق برای نزدیکی به عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و سردی روابط با برخی کشورها از جمله ایران است. از سوی دیگر، معمار پیر مالزی با اعلام اینکه بسته شدن پرونده فساد رزاق در حدود دو سال پیش اشتباه بوده است، تصریح کرد که شواهد این فساد همچنان وجود دارد و ما بر اساس قوانین با آن برخورد خواهیم کرد. رزاق به عنوان شاگرد سابق ماهاتیر محمد در عرصه سیاست، اکنون با پرونده‌های فساد مالی و همچنین ناکارآمدی در سیاست خارجی و امنیتی روبه رو است. علاوه بر نارضایتی‌های عمومی به دلیل وضع قوانین مالیاتی در داخل، او متهم است که در یک قلم، 700 میلیون دلار از یک پروژه توسعه ملی را به صورت غیرقانونی به حساب شخصی خود واریز کرده است.


بازگشت انور ابراهیم
اما شاید یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی ماهاتیر محمد، مربوط به قول عفو انور ابراهیم سیاستمدار برجسته و سرشناس مالزیایی بود که پس از سال‌ها زندان، روز گذشته توسط پادشاه این کشور عفو و از زندان آزاد شد. ابراهیم که از سال‌های 1993 تا 1998 معاون ماهاتیر محمد بود، در اواخر دهه 1990 میلادی به منتقد اصلی او تبدیل شد و در سال 2008 و همزمان با پیروزی تاریخی اپوزیسیون این کشور در انتخابات مجلس، با اتهام لواط مواجهه شد. پس از آن که دادگاه در مرحله بدوی وی را بی گناه تشخیص داد، دولت مالزی در سال ۲۰۱۳ به این حکم اعتراض کرد. مرجع تجدید نظر، با قبول شکایت دولت، ابراهیم را به ۵ سال زندان محکوم کرد؛ حکمی که در نهایت توسط دادگاه فدرال مالزی، تائید شد.
به گزارش یورو نیوز، انور ابراهیم که هم اکنون ۶۷ سال دارد، پیش تر در سال ۱۹۹۹ به اتهام فساد و لواط، به شش سال زندان محکوم شده بود. با این حال وی پس از گذراندن دوران حبس، موفق شد بی گناهی خود را در آن پرونده اثبات کند. پس از این ماجرا، ابراهیم که سال‌ها سابقه وزارت در دولت ماهاتیر محمد را داشت، رهبری جریان اصلی مخالفان نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین این کشور را به دست گرفت. با این حال وی به دلیل درگیر شدن در پرونده‌های جنجالی عملا نتوانست نقشی در بازی قدرت در مالزی ایفا کند.
عفو انور ابراهیم و آزادی وی از زندان یکی از وعده‌های کارزار انتخاباتی ماهاتیر محمد در انتخابات اخیر مالزی بود. برخی ناظران امکان همکاری مجدد این دو سیاستمدار را به هیچ وجه دور از ذهن نمی‌دانند. با توجه به سن بالای ماهاتیر محمد از یک سو و شکست سنگین جریان نجیب رزاق از سوی دیگر، امکان به قدرت رسیدن انور ابراهیم در آینده نه چندان دور بسیار محتمل است.
در همین رابطه، ماهاتیر محمد پیش از انتخابات گفته بود اگر در انتخابات پیروز شود و انور ابراهیم هم عفو شود، در نهایت سمت نخست وزیری را به او تحویل خواهد داد. وی همچنین گفته است که همسر انور ابراهیم به عنوان معاونش مشغول به کار خواهد شد.
ماهاتیر محمد کیست و چه کرد؟
ماهاتیر محمد به عنوان معمار مالزی نوین از 1981 تا 2003 میلادی به عنوان نخست وزیر این کشور، نقش بی‌بدیلی را در رشد و توسعه کشورش ایفا کرد. او توانست در طول بیش از 22 سال مالزی را از یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به اقتصادی شکوفا و پیش‌رو در جنوب شرق آسیا تبدیل کند. او میان دولت‌مردان آسیای شرقی یک استثنای تمام عیار بود و در غیابش چشم‌انداز 2020 مالزی به عنوان کشوری دموکراتیک و اقتصادی برجسته به میزان زیادی با چالش مواجه شد. ماهاتیر محمد قصد داشت طبق این چشم انداز، مالزی را از یک کشور در حال توسعه و تولید کننده مواد اولیه به یک کشور صنعتی در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدل کند. در دوران وی تسامح و تساهل فرهنگی و زندگی مسالمت‌آمیز میان مالایی‌های مسلمان، هندوها و چینی‌ها از جمله دستاوردهای مهم دولتش به شمار می‌رود. قاسم محب‌علی طی مقاله‌ای با عنوان آرمان 2020 در بوته زمان که در نشریه روند اقتصادی منتشر شده است، معتقد است که هر چند هیچ‌کس ماهاتیر محمد را دموکرات یا دموکراسی طلب قلمداد نمی‌کند، اما او هنگامی که در دهه 1970 میلادی وزیر آموزش ملی بود، توانست با بنیان نهادن نظام آموزشی نوین مالزی، دموکراسی، پلورالیسم و تسامح را در زیر ساخت آموزشی چند نژادی این کشور نهادینه کند.
وی همچنین در سیاست خارجی نیز تلاشی چشمگیر در جهت توسعه روابط با کشورهای اسلامی و کل نظام جهانی صورت داد و توانست در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی، کارنامه‌ای کم‌نظیر از خود بر جای گذارد. اندیشه تعامل و همکاری با دنیا، چنان در تفکرات این معمار مالزی رشد داشت که در دوران او، حجم زیادی از شرکت‌های چند ملیتی به درون اقتصاد مالزی سرازیر شدند. ماهاتیر محمد معتقد بود به جای جایگزینی واردات، استراتژی توسعه صادرات را دنبال کردیم تا خارجی‌ها با ورود تکنولوژی به داخل کشور، روند حرکت به سوی صنعتی شدن را تسهیل کنند. در حالیکه اگر خودمان می‌خواستیم در این زمینه خودکفا باشیم، باید نزدیک به نیم قرن تلاش می‌کردیم.
چرا ماهاتیر محمد بازگشت؟
نخست وزیر کهن‌سال مالزی در حالی در یک انتخابات پرشور و حساس بار دیگر به صحنه قدرت بازگشت که بسیاری معتقدند او در این حالت قماری بزرگ را بر سر وجهه جهانی‌اش آغاز کرده است که در صورت عدم موفقیت می‌تواند به قیمت نابودی تمامی تلاش‌های تاریخ‌ساز او تمام شود. اصولاً صحنه سیاست، صحنه‌ای دو مطلق در افکار عمومی است. این دیدگاه به صورت آرمان‌گرایانه مفرط اعمال سیاست‌مداران را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد که یا باید خوب و خوب باشد و یا اینکه با کوچکترین اشتباهی تمامی تلاش‌های آنها تحت شعاع این اشتباه قرار گرفته و می‌سوزد. بسیاری معتقدند که ماهاتیر محمد می‌توانست با عدم ورود به عرصه سیاست، همچنان به عنوان معمار بزرگ کشورش برای نسل‌های آینده حالتی قدسی داشته باشد، اما حالا که در این شرایط دشوار بازگشته، چه راهبردی را در نظر دارد که این چنین حاضر به قبول ریسک و پرداخت احتمالی هزینه شده است؟ مالزی پس از ماهاتیر محمد و در دوران نجیب رزاق با توجه به تحولات جهانی چهره‌ای متفاوت به خود گرفت. چرخش از سیاست خارجی محافظه‌کار و تعامل محور به سمت کشورهای عربی، تا نارضایتی‌های ایجاد شده در داخل به دلیل وضع برخی از قوانین، سبب شد تا این مسائل با پیوند خوردن به تفکرات اسلام‌گرایی افراطی دوران پر‌چالشی را برای این کشور رقم بزند. با شکست سرزمینی داعش در خاورمیانه دو نقطه کانونی مهم به عنوان محل‌های حیات مجدد این گروه در نظر گرفته شده است. نخستین مکان آسیای مرکزی است و پس از آن شرق آسیا به عنوان مکانی مطلوب برای پرورش افراط‌گرایی مد نظر قراردارد.
حضور داعش در فیلیپین و اندونزی با اتخاذ سیاست‌های تندرو در برخی از ایالت‌های مالزی که رویه تسامح و تساهل فرهنگی و مذهبی این کشور را نشانه‌ گرفته است، همگی از عواملی هستند که به عقیده کارشناسان ماهاتیر محمد را مجاب کرده است تا برای نجات کشورش به صحنه بازگردد. او در حالی که 93 سال سن دارد با ورودش به انتخابات ،روند 60 ساله حزب حاکم باریسال ناسیونال را که زمانی خودش از خاستگاه آن برخواسته بود متوقف و از سرمایه‌ اجتماعی خود در میان مردم هزینه کرد تا بار دیگر تاریخ‌سازی کند. البته در این میان با عفو انور ابراهیم، سیاستمدار جنجالی و کاریزماتیک مالزی، ماهاتیر محمد به طور رسمی گفته است که به زودی قدرت را به او واگذار خواهد کرد تا بار دیگر نشان دهد، با تادیب شاگرد سابق خود نجیب رزاق، یکی دیگر از شاگردانش را که پیش از این مورد غضب قرار داده بود به صحنه بازگردانده تا کشورش را از این پیچ مهم تاریخی به سلامت عبور دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران : کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های زندگی مردم بویژه جوانان است پس از بمباران مواضعی در خاک سوریه از سوی اسرائیل، بلندی‌های جولان هدف حمله موشکی قرار گرفت برنده جایزه نوبل ادبیات، بدون اجرای برنامه‌های پیش بینی شده از ایران رفت تهران شرمنده پاموک محمدعلی وکیلی بهت ملت ازآتش افروختن درخانه سبزخود! «ابتکار» در گفت‌وگو با فعالان سیاسی بررسی می‌کند نقش گروه‌های سیاسی در روزگار جدید برجام «ابتکار» از رد کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه های ادغام شده در کمیسیون مشترک گزارش می دهد نگاهی به وضعیت وخیم بی‌آبی در شهر بهشت منابع آبی آفریقا روز صفر چگونه فرا می‌رسد؟ «ابتکار» وضعیت قرارداهای شرکت های اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی می کند «ابتکار» مشکلات خانه تئاتر و فضای تئاتر حرفه‌ای را در گفت‌وگو با «محمدرضا خاکی» بررسی می‌کند ماهاتیر محمد با کسب 115 کرسی پارلمان مالزی به عنوان کهن‌سال‌ترین رهبر منتخب جهان سوگند یاد کرد جهان در عصر پسا خروج از برجام وزیر کشوردر همایش علمی توسعه و تحزب: احزاب با مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند قانون اجبارى کجا و عادت ملى کجا؟