«ابتکار» در گفت‌وگو با فعالان سیاسی بررسی می‌کند نقش گروه‌های سیاسی در روزگار جدید برجام

جواد باقری
احزاب سیاسی همواره به‌عنوان موتور محرک و پیشران کشور محسوب می‌شوند و عملکرد احزاب در بستر جامعه بسیار حائز اهمیت است. احزاب می‌توانند با توجه به جایگاه اجتماعی که در میان توده‌های مختلف مردم‌دارند در هدایت درست و سالم فضا گام بردارند. این روزها کشور با چالشی جدید روبه رو شده است، خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام علی‌رغم آنکه مدت‌ها قبل این موضوع پیش‌بینی‌شده بود که رئیس ایالات متحده آمریکا این توافق بین‌المللی را نقض خواهد کرد فضای سیاسی کشور را متلاطم کرده است. برخی از جریان‌های رادیکال و یا مخالف دولت از ابتدای توافق بر طبل مخالفت با این امر کوبیده بودند و برای خروج یا برهم خوردنش لحظه ‌شماری کرده تا آن را دست مایه برای تخریب رقیبان سیاسی خود استفاده کنند، اما موضوعی که در این ‌بین مهم است این است که این توافق مختص گروه خاص و یا جریان سیاسی نیست و منافع آن و یا زیان در آن شامل تمام افراد و گروه‌های سیاسی بوده و به عبارتی برجام سندی برای منافع ملی محسوب می‌شود. در این ‌بین جریان‌های سیاسی و به ‌طور کلی احزاب مختلف در کنترل اوضاع نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کند و پرواضح است که در چنین شرایطی از نفاق دوری جسته و با همدلی و هم‌فکری و وحدت در عبور از این وضعیت در کنار یکدیگر در یک خاکریز قرار گرفته و موضوع پیش‌آمده را فرصتی برای تسویه‌ حساب سیاسی قلمداد نکنند. در باب این موضوع و نقش احزاب در برجام منهای آمریکا و برای واکاوی آن به سراغ دو فعال سیاسی از دو جریان مختلف رفتیم تا نقش احزاب سیاسی در این‌ بین بررسی کنیم و عبارتی برای این پرسش که نقش احزاب در برجام منهای آمریکا در کشور چه خواهد بود پاسخی درست بیابیم.
نقش احزاب نسبت به آنچه که باید باشد کمرنگ شده است
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب برجام را تمام‌شده نمی‌داند و در پاسخ به «ابتکار» در مورد عملکرد احزاب در شرایط کنونی می‌گوید: واقعیت این است که ساختار سیاسی در ایران به‌گونه‌ای شده است که نقش احزاب نسبت به آنچه که باید باشد کمرنگ شده است و احزاب تاثیرگذاری خودشان را تا حد زیادی ازدست‌داده‌اند. بخش عمده‌ای از آن‌ها به دلیل نوع نگاهی است که درواقع به احزاب سیاسی حاکم شده و در کارکرد احزاب کارآمد و باسابقه مانع ایجاد کرده است. اما آنچه که جامعه خیلی به آن احتیاج دارد روشنگری نسبت به دلایل تفاهم برجام برای مردم است و اینکه ما درچه شرایطی قرار داشتم و اگر برجام رخ نمی‌داد چه عواقبی کشور را تهدید می‌کرد. اینکه آمریکا به هر دلیلی برهم زننده برجام است تقصیر دولت نیست. تاجرنیا در ادامه با اشاره به تجربیات قبلی کشور می‌افزاید: ما یک مورد مشابهی در کشورمان تحت عنوان قطعنامه 598 داریم که طبیعتاً مدت‌های زیادی بود که این مسئله تصویب‌شده بود و ایران آن را نمی‌پذیرفت اما در کشور شرایطی ایجاد شد که ما مجبور به پذیرش آن شدیم. بلافاصله پس از قبول ایران صدام حمله‌ای به کشور ما کرد و با توجه به اینکه ما در حیطه بنیان نظامی ضعیف شده بودیم عقب ننشستیم و حتی پیش روی کردیم، کسی مسئولان کشور را سرزنش نکرد که چرا زیر بار قطعنامه رفتند همگی کمک کردند تا به وحدت دامن بزنند. اکنون هم در همین وضعیت هستیم احزاب باید روشنگری کنند که یک مجموعه‌ای از مخالفین دولت به خواسته‌های مردم دامن نزنند و برجام را یک طرح شکست‌خورده‌ای ندانند. از آن‌طرف هم تلاش کنند که با حمایت از دولت شرایطی را ایجاد کند که بتواند باقوت بیشتری با طرف های اروپایی گفت‌وگو کند. تاکید می کنم که 40 سال در این کشور در مخالفت با احزاب تلاش شده ولی امروز که احتیاج داریم آن طور که باید و شاید نمی‌توانند نقش ایفا کنند.


یک جریان سیاسی حاضر است برای شکست طرف مقابل از هر منافع ملی عبور کند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب برجام را تمام‌شده نمی‌داند و به برخی اعتراضات را عقلانی ندانسته و در ادامه می‌گوید: اولا باید بدانیم که برجام شکست نخورده مسئولان نظام در یک شرایط خاصی این بحث را پذیرفتند و اگر این اتفاق نمی افتاد کشور گریبان مشکلات بیشتری بود. در سطوح بالای نظام هم متاسفانه ما دچار پراکندگی موضع هستیم. از درون ساختار حاکمیت ما باید یک صدا به گوش برسد نباید تفاوتی در نحوه بیان مطالب باشد. امروز نباید فلاش بک بزنیم و بگوییم ما از اول هم مخالف بودیم. نکته دیگر مخالفین دولت هرگز به بجام به‌عنوان یک موضوع مبتنی برمنافع ملی نگاه نمی‌کند. در گذشته اگر اصلاح‌طلبان به نقد حاکمیت می پرداختند با یک هزینه گزاف مواجه می شدند نمونه آن در مجلس ششم بود. امروز عده ای اندک معاهده ای را که مورد حمایت حاکمیت است را در مجلس آتش می زنند. کسی هم معترض آن نمی‌شود. این نگاه با منافع ملی مغایر است. پیش از احزاب افراد راه یافته به حاکمیت باید نگرش خود را تغییر دهند. متاسفانه در دولت گذشته احزاب به محاق رفتند و انسان های بی ریشه و جریانات انحرافی غیر پاسخگو وارد کار شدند. ما شاهد بودیم که در پدیده ای مثل احمدی نژاد احزاب ریشه دار اصولگرا به حاشیه رفتند. مجموعه کسانی که در کشور درگیرند باید بدانند که این موضوع منافع ملی کشور را شامل می‌شود. یک جریان سیاسی حاضر است برای شکست طرف مقابل از هر منافع ملی عبور کند. اصولگرایان در سال 84 احمدی نژاد را با همین مبنا بالا آوردند. آقایان باهنر و محبیان کجا هستند، چقدر وزن دارند؟ جریان مخالف دولت نظامیان و کیهان اند.
نیشخندهای سیاسی به دولت نادرست است
با توجه به سخنان تاجرنیا در ادامه یافتن پاسخ برای سوال خود به سراغ فعال سیاسی و تحلیلگر اصولگرا رفتیم تا نظر این جریان سیاسی را در این باره بدانیم. علی دورانی فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ بر پرسش «ابتکار » می‌گوید: احزاب ما متاسفانه شخصیت محوراند یا برپایه یک رسانه در حال فعالیتند و هیچکدام از احزاب توانایی خاص خود را ندارند. به خاطر ضعف تحزب در ایران که معمولا گعده و پاتوق سیاسی هستند حزب به معنای واقعی دیگر وجود ندارد. بار کاری احزاب را رسانه ها به دوش می کشند. اگر ما احزاب را در ایران نسبی ببینیم شاید بتوانیم انتظار داشته باشیم که بتوانند با اعضای خود تحلیل درستی به احزاب بدهند. جنبه کلان تر آن توجیه مردم توسط اعضای حزب است تا به کمک دولت بیایند. نباید به بیانیه بسنده کرد. ما احزاب ناقص الخلقه ای داریم. احزاب نباید کاری کنند که گویی در مسیر مخالفان خارجی برجام قدم برمی‌دارند. این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه می‌افزاید: برجامی که تصویب شد و مورد تایید ارکان نظام و رهبری قرار گرفت. مشکلی که با آن مواجه شدیم عدم اجرایی شدن برجام توسط آمریکایی ها بود. کسانی که از ابتدا بدون در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات نظام مخالفت می‌کردند باید بدانند که رهبری آن را تایید کرد پس بد نبود اما بحث برسر اجرای نادرست آن بود. در شرایط فعلی همه اذعان دارند که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد. نیشخندهای سیاسی به دولت نادرست است. بعضی ها نگاهشان به این داستان تصفیه حساب های سیاسی است و این باعث می‌شود تا ما در برخورد با این مشکلات دچار تفرقه بشویم.
بی شک اقتدار ملی از وحدت و انسجام ملی حاصل می آید و امنیت ملی در سایه اقتدار ملی تامین می‌شود. نظام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری بر اساس وحدت و انسجام ملی از امنیتی برخوردار شد که هیچ قدرت خارجی نتوانست به این امنیت آسیب برساند. به نظر می رسد برای رسیدن به آرمان های کشور نیازمند انسجام و وحدت درونی هستیم که ریشه در اندیشه ها و ارزش های دینی و انقلابی ما دارد.
احزاب امروز نقش بی بدیلی در شکل دادن به افکار عمومی بازی می کنند و شاید با کمی اغراق بتوان گفت که نگاه مردم را احزاب می سازند. از این رو احزاب با اولویت قراردادن منافع جمعی و دوری از منافع گروهی و فردی، نقش برجسته ای در تقویت همبستگی و انسجام ملی و عبور از این چالش ایفا می کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران : کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های زندگی مردم بویژه جوانان است پس از بمباران مواضعی در خاک سوریه از سوی اسرائیل، بلندی‌های جولان هدف حمله موشکی قرار گرفت برنده جایزه نوبل ادبیات، بدون اجرای برنامه‌های پیش بینی شده از ایران رفت تهران شرمنده پاموک محمدعلی وکیلی بهت ملت ازآتش افروختن درخانه سبزخود! «ابتکار» در گفت‌وگو با فعالان سیاسی بررسی می‌کند نقش گروه‌های سیاسی در روزگار جدید برجام «ابتکار» از رد کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه های ادغام شده در کمیسیون مشترک گزارش می دهد نگاهی به وضعیت وخیم بی‌آبی در شهر بهشت منابع آبی آفریقا روز صفر چگونه فرا می‌رسد؟ «ابتکار» وضعیت قرارداهای شرکت های اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی می کند «ابتکار» مشکلات خانه تئاتر و فضای تئاتر حرفه‌ای را در گفت‌وگو با «محمدرضا خاکی» بررسی می‌کند ماهاتیر محمد با کسب 115 کرسی پارلمان مالزی به عنوان کهن‌سال‌ترین رهبر منتخب جهان سوگند یاد کرد جهان در عصر پسا خروج از برجام وزیر کشوردر همایش علمی توسعه و تحزب: احزاب با مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند قانون اجبارى کجا و عادت ملى کجا؟