قانون اجبارى کجا و عادت ملى کجا؟

مسعود خوشابى* - در حالت شرایط عادى که مطلقاً در موقعیت اضطرار هم، نه تنها در پیرامون‌مان بلکه در جهان نیز هر اتفاقى که مى‌خواهد بیافتد نباید منجر به این شود که ما را از خود بى خود کند و در راه قانون‌شکنى، تعدى به حقوق دیگران و زیر پا گذاشتن مقررات گام برداریم. رخدادهاى جهانى چه له، چه علیه ما، چه له چه علیه هرکس، نباید به کنار گذاشتن چارچوب‌هاى مقرر بینجامد. هیچ شرایطى گفتار و رفتار فراقانونى ما را توجیه نمى‌کند. ما تحت هیچ موقعیتى نباید از عهد و پیمان‌هایى که به مُهر تایید دستآوردهاى تاریخى- جهانى بشرى ممهور هستند به دیده اغماض بنگریم. دنیاى متمدن امروز درصدد است از «قانون اجبارى»، «عادت ملى» بنا کند و چه بسیار در این مسیر به توفیقات گران‌مایه‌اى دست یافته است. اما ما که «علامه دهریم»، در رعایت بدیهى‌ترین مقررات که حتى پاى جان آدمى در میان است، در بهترین تعابیر غمض‌العین و کوتاهى مى‌کنیم ولى دائماً از زمین و زمان شکایت مى‌کنیم که بدعهد و جفا پیشه‌اند، انباشته از خباثت ذاتى و نفْسى شیطانى‌اند و با استمداد از کلام اللهى «خَسر الدُّنیا و الآخره»اند. وقتى از رسانه‌هاى معتبر از قول عالی‌ترین مقام‌هاى قضایى مطلع مى‌شویم که: «٧٠ درصد از ١۵ هزار نفر تلفات سالیانه سوانح رانندگى منجر به فوت در ایران در نتیجه خطاى انسانى است» (ابتکار:18/٢/97) نه تعجب، بلکه وحشت برمان مى‌دارد که خداى من ما چه قوم خطا پیشه‌اى هستیم و خودمان را به بى‌خبرى زده‌ایم!
این مقام مطلع قضایى به درستى اشاره مى‌کند: «هرچند وضعیت راه‌هاى کشور در وقوع سوانح رانندگى موثر است و تولید برخى از خودروها نامناسب و غیراستاندارد است و از این بابت خسارات زیادى به مردم تحمیل مى‌شود» اما موکداً به عوامل تعیین‌کننده‌ترى چون توسعه «آموزش»، «فرهنگ‌سازى»، «رعایت حقوق دیگران»، «به ویژه رعایت حقوق عابران» در امر خطیر رانندگى اشاره کرده است.
اما چه بسا گیر اصلى کار در این امور هم نباشد و ریشه‌هاى عمیق تاریخى داشته باشد، به هر حال مطابق هیچ دلیل و توجیهى بى‌حرمتى به قانون و مقررات حس حق‌جوئى ما را نباید ارضاء کند. اسم احقاق حقى که حقوق حقه دیگران را نه تنها نادیده مى‌گیرد بلکه پایمال و لگدکوب مى‌کند، صرفاً «احْتِقاق»[حق‌کشى، دشمنى، خصومت] است نسبت به خود و اجتماع!
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران : کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های زندگی مردم بویژه جوانان است پس از بمباران مواضعی در خاک سوریه از سوی اسرائیل، بلندی‌های جولان هدف حمله موشکی قرار گرفت برنده جایزه نوبل ادبیات، بدون اجرای برنامه‌های پیش بینی شده از ایران رفت تهران شرمنده پاموک محمدعلی وکیلی بهت ملت ازآتش افروختن درخانه سبزخود! «ابتکار» در گفت‌وگو با فعالان سیاسی بررسی می‌کند نقش گروه‌های سیاسی در روزگار جدید برجام «ابتکار» از رد کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه های ادغام شده در کمیسیون مشترک گزارش می دهد نگاهی به وضعیت وخیم بی‌آبی در شهر بهشت منابع آبی آفریقا روز صفر چگونه فرا می‌رسد؟ «ابتکار» وضعیت قرارداهای شرکت های اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی می کند «ابتکار» مشکلات خانه تئاتر و فضای تئاتر حرفه‌ای را در گفت‌وگو با «محمدرضا خاکی» بررسی می‌کند ماهاتیر محمد با کسب 115 کرسی پارلمان مالزی به عنوان کهن‌سال‌ترین رهبر منتخب جهان سوگند یاد کرد جهان در عصر پسا خروج از برجام وزیر کشوردر همایش علمی توسعه و تحزب: احزاب با مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند قانون اجبارى کجا و عادت ملى کجا؟