لاریجانی، پزشكيان و مطهري‌ مي‌مانند؟

آرمان- علی خوشنام: آن زمان که علی لاریجانی در حوزه انتخاباتی‌اش هفتم اسفند 94 در قم به‌عنوان نفر دوم وارد مجلس شد، کمتر کسی باور می‌کرد، وی در چنین روزی ضمن جلوس بر صندلی ریاست مجلس طی دو سال متوالی در سال سوم شانس قابل توجهی برای بقای این سمت داشته باشد. آن هم در مجلسی که به‌دنبال یک مجلس تقریبا اصولگرا، فضایی برای تنفس اصلاح‌طلبان و طرفداران جریان اعتدالگرا باز کرده بود. اینکه لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نهم باشد با مترو معیارهای سیاسی و با احتساب جریان حاکم بر مجلس منطقی می‌نمود اما انتخاب وی از سوی نمایندگان مجلس دهم که طی فرایندی تقریبا مردمسالارانه راهی مجلس شده بودند، به‌راحتی پذیرفته ذهن نمی‌شود. آن‌هم در برهه‌ای که تهران شهر اصلاح‌طلبان شده بود و نامزدهای اصولگرای مدعی نمایندگی تهران در مجلس شورای اسلامی با شکستی سنگین از راهیابی به مجلس باز مانده بودند. آن زمان خبرها رنگ دیگری داشت. برخی ضمن یادآوری کناره‌گیری عارف به‌نفع روحانی در انتخابات 92 و تشبیه این کار به ایثاری قهرمانانه، صحبت از رسیدن حق به حقدار می‌کردند و عارف را رئیس بی‌بدیل مجلس دهم برمی‌شمردند. اما انتخاب لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس نشان داد سیاست عرصه رویدادهای غیرمنتظره است و پیش‌بینی در این عرصه پیش‌بینی ابر بهاری است. اکنون لاریجانی رئیس مجلس است و می‌خواهد در سومین سال عمر مجلس دهم بر این سمت باقی بماند.
لاریجانی یا نواب؟
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی دهمین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گزینه قطعی این فراکسیون برای ریاست مجلس در سال سوم کاری دوره دهم علی لاریجانی است، گفت: در صورت همراهی دو فراکسیون امید و ولایی، ما آمادگی داریم از نایب‌رئیسی آقایان پزشکیان و مطهری حمایت کنیم. مهرداد لاهوتی این مطلب را در حالی عنوان کرد که جایگاه علی مطهری با تلاش برخی از نمایندگان برای حذف وی از نایب‌رئیسی و احتمالا عضو هیات رئیسه بودن، تهدید می‌شود. چونان که پیش‌تر جبار کوچک‌زاده عضو فراکسیون ولایی گفته بود: «معتقدم تغییرات زیاد خواهد بود حتی در نواب رئیس هم تغییر را شاهد خواهیم بود. البته آقای پزشکیان می‌ماند اما احتمال تغییر آقای مطهری خیلی زیاد است». مهرداد لاهوتی با بیان اینکه فراکسیون متبوعش در جلسه صبح روز چهارشنبه دوم خرداد جمع‌بندی نهایی خود را در خصوص انتخابات هیات رئیسه مجلس اعلام می‌کند، شرح داد: نگاه فراکسیون مستقلین این است که برای ارائه لیست مشترک با دو فراکسیون دیگر به اجماع برسد البته این فراکسیون معتقد است که برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد؛ بنابراین قطعا گزینه ما برای ریاست، ایشان است.» وی در تشریح کامل برنامه حمایتی و گزینه‌هایی که پیش روی فراکسیون ولایی قرار دارد، گفت: درباره نواب و ۹ دبیر و کارپرداز دو گزینه وجود دارد؛ گزینه اول آن است که همچون دوره گذشته با دو فراکسیون دیگر به اجماع و لیست مشترک برسیم. در این شرایط ما آمادگی داریم که به‌دلیل عملکرد خوب آقای پزشکیان و آقای مطهری از نایب‌رئیسی آنها حمایت کنیم. بعد می‌توان طبق مدل ۳-۳-۳ هر کدام از فراکسیون‌ها سه گزینه برای دبیر و کارپرداز ارائه کنند.» سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی تجلی حمایت‌ها در رسیدن به گزینه‌های مدنظر را منوط به اجماع دو فراکسیون دیگر به منظور ارائه لیست مشترک و همراهی در احقاق انتخاب اعضای لیست قلمداد کرد و اظهار داشت: «اگر این اجماع صورت نگیرد ما لیست مستقل خود را معرفی می‌کنیم».
مثل پارسال


اظهارات مختلف است و جهت‌گیری‌ها جامع‌الاطراف. این رویکرد در اعلام زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس هم متبلور است. موعد برگزاری انتخابات هیات رئیسه دهمین مجلس شورای اسلامی در سومین سال حیات این مجلس هفته دوم خردادماه عنوان شده است اما زمان دقیق آن مشخص نیست. برخی از اعضای فراکسیون‌ها برگزاری انتخابات هیات رئیسه را یکشنبه ششم خرداد اعلام کرده‌اند. برخی دیگر نیز هفتم یا هشتم را برای این رویداد پیش‌بینی کرده‌اند. از جمله احمد امیرآبادی فراهانی عضو اصولگرای مجلس که خود از اعضای هیات رئیسه مجلس هم هست، گفته است انتخابات هیات رئیسه، هفتم یا هشتم خرداد برگزار می‌شود. وی البته تعیین زمان قطعی برگزاری این انتخابات را منوط به برپایی نشست هیات رئیسه در خصوص زمان و چگونگی برگزاری این انتخابات عنوان کرد و خبر از تعیین زمان قطعی انتخابات مزبور در نخستین نشست این هیات داد. وی در گفت‌وگویی تصریح کرد: هنوز زمان دقیق برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال سوم مشخص نشده است اما احتمالا در نخستین نشست هیات رئیسه در این رابطه تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی با اشاره به نحوه و زمان برگزاری این انتخابات در اجلاسیه دوم خاطرنشان کرد: قاعدتا بنابر همان زمانبندی که سال گذشته انجام و انتخابات هیات رئیسه برگزار شد، امسال نیز تصمیم‌گیری خواهیم کرد که بر این اساس، ابتدا انتخابات هیات رئیسه مجلس و پس از آن، انتخابات هیات رئیسه کمیسیون برگزار خواهد شد. نماینده اصولگرای قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هنوز زمان قطعی مشخص نیست اما یکی از روزهای هشتم یا نهم خرداد این انتخابات برگزار خواهد شد که به احتمال قوی همان هشتم خواهد بود.