انتخابات ونزوئلا استانداردهای دموکراسی را نداشت

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در حالی روز یک‌شنبه برگزار شد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا را برای برگزاری این انتخابات زودهنگام محکوم کرده بودند. آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده‌اند که در صورت «پایمال شدن دموکراسی» در ونزوئلا تحریم‌های جدیدی را علیه کاراکاس وضع خواهند کرد. نیکولاس مادورو پس از مرگ هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ به عنوان جانشین او انتخاب شد.در انتخابات روز یک‌شنبه نیکولاس مادورو با رقیبی جدی روبه‌رو نبود.مخالفان دولت ونزوئلا در حالی این انتخابات را تحریم کردند که بیش از ۲۰ میلیون ونزوئلایی واجد شرایط شرکت در رای‌گیری بودند.هر چند بنا به نظرسنجی‌ها ۷۵ درصد رای دهندگان ونزوئلایی از عملکرد نیکولاس مادورو ابراز نارضایتی مي‌كردند اما او توانست پیروز اين انتخابات شود.ونزوئلا هم اکنون با یکی از جدی‌ترین بحران‌های اقتصادی و اجتماعی تاریخ خود روبه‌رو است. میلیون ها نفر در این کشور به مواد غذایی و دارو دسترسی ندارند. نرخ تورم در این کشور بسیار بالاست و ناامنی هم از مشکلات جدی آن محسوب می‌شود.بنا به تخمین‌ها سه میلیون ونزوئلایی در سال‌های اخیر به دلیل بحران اقتصادی، کشورشان را ترک کرده‌اند.
از سوی دیگر پیروزی نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات یک‌شنبه که با ادعای تقلب همراه بود با واکنش منفی بین المللی روبه‌رو شده است.
14 کشور از جمله آرژانتین، برزیل و کانادا روز دوشنبه در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات ونزوئلا سفرای خود را از کاراکاس فراخواندند.
آمریکا هم تحریم های جدیدی بر این کشور اعمال کرد و آقای ترامپ خواستار پایان سرکوب در ونزوئلا شد.


وزیر خارجه آمریکا هم گفت که دولت ونزوئلا در سطح بین‌المللی منزوی‌تر خواهد شد، مگر آنکه روند انتخابات آزاد، منصفانه و شفاف را احیا کند.
حتی پیش از برگزاری این انتخابات، کانادا، اتحادیه اروپا، و بیش از 10کشور آمریکای لاتین گفته بودند که نتیجه را نمی‌پذیرند.
اکنون مکزیک، کلمبیا، شیلی، پاناما و پرو هم روابط خود را با ونزوئلا کاهش داده‌اند.
با این حال روسیه، چین، کوبا، بولیوی و السالوادور این پیروزی را به آقای مادورو تبریک گفتند. پکن از همه احزاب خواست كه به انتخاب مردم ونزوئلا احترام بگذارند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نيز ابراز امیدواری کرد که در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورش موفق شود.در همين راستا «قانون» با هادي اعلمي‌فريمان،كارشناس مسائل آمريكاي لاتين،گفت‌وگويي داشته است كه در ادامه از نظر مي گذرد.
نظر شما در مورد نتیجه انتخابات ونزوئلا وپيروزي نيكولاس مادورو چيست؟
انتخابات ونزوئلا شرايط پيچيده و ويژه اي داشته است.مادورو در چندسال اخير با برنامه‌ريزي هاي مشخصي اقداماتي مانند حذف پارلمان و ايجاد مجلس موسسان انجام داد تا انتخاب مجدد خود را قوت ببخشد.در يك سال اخير شاهد راهپيمايي ها،تظاهرات و اعتراضات مردم بوديم كه با شدت سركوب شد.اين‌ها نشان دهنده وضعيت نامطلوب وشكاف دوقطبي موجود در ونزوئلاست كه برطرف نشده است.اپوزيسيون مدعي شد كه مشاركت در انتخابات فقط ٣٢ درصد بوده اما دولت از ٤٨ درصد مشاركت مردم خبر داد. اين مشاركت نسبت به سال ١٩٤٠كه دموكراسي پايداري داشته، بي سابقه است.بنابراين باعث شد انتخابات زودهنگام ونزوئلا به موضوع بحث برانگيزي تبديل شود.از ديد ناظران بيروني،منطقه‌اي و بين المللي، قواعد و مقررات دموكراتيك در انتخابات ونزوئلا رعايت نشده است؛ بر همين اساس مادورو تا زماني كه متصدي است با چالش‌هاي بسياري مواجه است.
چالش‌هاي داخلي:اعتراضات داخلي همچنان ادامه خواهد داشت. چالش‌هاي منطقه‌اي: شاهد كشورهايي هستيم كه قواعد دموكراتيك را رعايت كرده و از نظر ظاهري ماهيت كار (گردش قدرت ) را به خوبي رعايت مي‌كنند(شيلي،برزيل و آرژانتين).ونزوئلا نمونه خاص و پيچيده‌اي است كه اجازه گردش قدرت را نمي‌دهد.
آيا مادورو مي تواند كشورش را از بحران اقتصادي نجات دهد و شرايط مطلوبي براي ونزوئلا فراهم كند؟
باتوجه به سياست‌ها و موضع گيري‌هاي داخلي و خارجي كه مادورو در زمان تصدي رياست‌جمهوري اتخاذ كرده،بعيد مي دانم موفقيتي داشته باشد.موضع‌گيري هاي او نشان مي دهد كه همچنان همان روال سابق(اصول و برنامه‌هاي سوسياليستي قديمي) را با شدت و قوت قبلي در پيش گرفته است.در شعارهاي انتخاباتي مادورو(تحقق اهداف سياسي وتحقق برنامه كارگران) اين را مي توان مشاهده كرد.او باوجود اينكه تاكيد به آشتي با اپوزيسيون داشت اما علايمي مشاهده نمي‌كنيم كه بتواند به وعده خود عمل كند.اگر قرار به عملي شدن وعده‌اش باشد، شايد بخش بي‌خطر اپوزيسيون را انتخاب كند.با توجه به شواهدي از عملكرد او، بعيد است به سمت بهبود وضعيت( آشتي و به رسميت شناختن اپوزيسيون و مشاركت دادن آن‌ها در كسب قدرت) پيش برود.
چرا اروپا و آمريكا، انتخابات ونزوئلا را به رسميت نمي شناسند ؟
اروپا و آمريكا خواستگاه دموكراسي هستند.اروپایی‌ها كشورهاي مدعي خواستگاه دموكراسي با سابقه طولاني در عرصه پارلمان وسياست‌هاي اجرايي هستند،بعد از آن آمريكا مدعي فضاي دموكراتيك است.اولين مشخصه فضاي دموكراتيك اين است كه به نخبگان اجازه دهد در قدرت گردش كرده و بدون مشكل كشور را اداره كنند.نمي‌توان ادعا كرد كشورهاي خاورميانه فضاي دموكراتيك دارند.در خاورميانه سيستم بسته،اختلال‌گرا ونيمه بازي داريم و وضعيت متفاوتي دارد.نمي توان گفت موضع‌گيري اروپا با خاورميانه يكسان است.اروپا با توجه به اينكه سازوكار مشخصي در انتخابات ونزوئلا وجود نداشت(فشارهاي سياسي،سركوب اپوزيسيون و نظارت نامناسب در انتخابات)،اين انتخابات را به رسميت نشناخت و استانداردهاي موردتاييد آمريكا و اروپا رعايت نشد.