گامی برای رونق صنعت ساختمان

با پذیرش پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان انبوه‌ساز استان توسط شهرداری مشهد مبنی بر این که «شهرداری برای کمک به فعالان ساخت‌وساز عوارض مشمول قانون پرداخت 15 درصد حق بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمان را در فاکتوری جدا از سایر عوارض تنظیم کندو نیز صدور بخشنامه شهرداری مبنی بر پرداخت این حق بیمه همزمان با صدور پایان کار به جای زمان صدور پروانه ساخت، ساخت و ساز جان تازه می گیرد هرچند سازمان تامین اجتماعی هنوز بر مواضع قبلی خودش مبنی بر اینکه همه عوارض پرداختی به شهرداری مشمول حق بیمه است تاکید دارد. پس‌ازاین که در سال 93 مجلس شورای اسلامی قانون ماده 5 بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی را اصلاح کرد و بنا شد که کارفرما 15 درصد عوارضی را که به شهرداری پرداخت می‌کند به‌عنوان حق بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، در خصوص نوع عوارض مشمول این قانون اختلافاتی بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود داشت که منجر به امضای تفاهم‌نامه‌هایی بین این دو سازمان شد . اما بر اساس گزارش خراسان رضوی، با تیتر « آوار بیمه بر سر صنعت ساختمان» که در تاریخ 16 فروردین به چاپ رسید؛اسفند ماه گذشته سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اختلافات جدید ، کلیه توافق‌نامه‌ها را لغو کرده و مدعی است باید طبق قانون، کارفرما بابت همه عوارض پرداختی به شهرداری 15 درصد حق بیمه پرداخت کند این تصمیم اعتراض و گلایه شدید کارفرمایان را در پی داشته به طوری که پژوم رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی مدعی است که با لغو این توافقات، عوارضی که قبلاً مثلاً 70 میلیون تومان بوده امروز به بیش از 100 میلیون تومان رسیده  و این باعث دلسرد شدن کارفرمایان برای ساخت‌وساز شده است. معاون عمرانی شهرداری مشهد نیز به این تصمیم سازمان تأمین اجتماعی معترض شده و گفته بود که سازمان تأمین اجتماعی حتی برای بهای خدمات نیز از کارفرما حق بیمه می‌گیرد. درنهایت، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری حل این اختلاف را منوط به صدور استفساریه از سوی مراجع قانونی یعنی مجلس در خصوص این قانون دانستند.
فاکتورها واقعی تر شد
اما بعد از گذشت 40 روز از طرح این پیشنهاد، رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازمسکن و ساختمان استان درباره صدور فاکتورهای جداگانه عوارض به خراسان رضوی گفت: شهرداری طبق قانون، عوارضی را که مشمول حق بیمه تأمین اجتماعی می‌شود در یک فاکتور برای متقاضی پروانه ساختمان صادر می‌کند و درواقع با این شیوه عوارضی که مشمول 15 درصد حق بیمه کارگران ساختمان می‌شده کاهش یافته است اما شنیده می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی به این موضوع معترض شده است.
بخشنامه ای به نفع انبوه سازان


پژوم همچنین افزود: طی دو هفته اخیر شهرداری بر اساس قانون، بخشنامه‌ای صادر کرده که طبق آن پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به زمان صدور پایانکار موکول شده است . وی توضیح داد: درگذشته مالک ،هنگام دریافت پروانه کار باید حق بیمه کارگر ساختمانی را پرداخت می‌کرد و با این بخشنامه جدید مالک می‌تواند پایان پروژه تصفیه مفاصای حساب تأمین اجتماعی را انجام دهد و پایان کار را از شهرداری بگیرد. پژوم تصریح کرد: درگذشته با توجه به وضعیت مالی و نبود نقدینگی ، تصفیه‌حساب و پرداخت حق بیمه کارگر ساختمان فشار مالی زیادی را به کارفرما و فعال ساخت‌وساز وارد می کرد که با این بخشنامه مالک فرصت بیشتری تا پایان پروژه برای تصفیه‌حساب با تأمین اجتماعی خواهد داشت و این باعث رونق در صنعت ساختمان خواهد شد.
ارجاع موضوع به دایره قوانین مجلس
معاونت عمرانی شهرداری مشهد نیز ضمن تایید صدور فاکتورهای مجزا برای عوارض ساختمان گفت: البته این موضوع را باید تأمین اجتماعی هم بپذیرد. حسین نژاد افزود:این موضوع به دلیل اختلافاتی که وجود دارد نیازمند استفساریه قانونی است که از سوی استانداری به دایره قوانین مجلس ارجاع داده‌شده است. وی در خصوص بحث انتقال تصفیه‌حساب حق بیمه عوارض ساختمانی به زمان صدور پایان کار ساختمان نیز با تایید موضوع بیان کرد: این رویه قانونی است اما بحث صدور این بخشنامه مربوط به امور مالی شهرداری است و توسط معاونت اداری و مالی شهرداری صادرشده است.
توافقنامه‌ را لغو کردند ما بخشنامه دادیم
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری نیز در این خصوص با تایید صادر شدن این بخشنامه اظهار کرد: این بخشنامه مربوط به امسال نیست و درواقع بر اساس نص قانون صادرشده است.
محمود برهانی علت صدور این بخشنامه را ملغی شدن توافقنامه‌های بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: تا یک ماه قبل سازمان تأمین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها توافقنامه‌هایی داشتند که سازمان تأمین اجتماعی این توافقنامه‌ها را ملغی کرده است .جلسات مشترکی که در استانداری در این خصوص با سازمان تأمین اجتماعی داشتیم منجر به نتیجه نشد به همین دلیل این بخشنامه توسط معاونت اداری مالی شهرداری صادرشده که بر اساس نص قانون بوده است.
تامین اجتماعی :همه عوارض مشمول حق بیمه کارگر ساختمانی است
با این حال مدیرکل تأمین اجتماعی استان همچنان بر موضع اعلامی خودش در گزارش قبلی پافشاری دارد و همه عوارض پرداختی به شهرداری را مشمول قانون تامین اجتماعی می داند.  نظام خیرآبادی در این زمینه به خراسان رضوی گفت: هنوز هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص نحوه و زمان پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی از طرف شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی داده نشده است. وی تصریح کرد: همه مبالغی که شهرداری‌ها از ساختمان دریافت می‌کنند عوارض هستند و همه عوارض شهرداری‌ها مشمول پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی است و این نص صریح قانون است.
در صورت لزوم استفساریه می دهیم
عضو کمیسیون عمرانی مجلس که درواقع کمیسیون متولی موضوع قانون حق بیمه کارگران ساختمانی است در این باره در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: از روز اولی که این قانون مصوب شد اختلافاتی بین سازمان تأمین اجتماعی و نهادهای مربوط به وجود آمد و با وجود این که عدد و رقم های خوبی از این قانون نصیب تامین اجتماعی شد اما این سازمان در ارائه خدمات، خوب عمل نکرد. علیم یارمحمدی تصریح کرد: البته در این باره هنوز گلایه‌ای از سوی این دو سازمان و فعالان این حوزه به کمیسیون نرسیده است اما حتماً این موضوع را در کمیسیون مطرح   و قانون را مجدد بررسی خواهیم کرد و درصورتی‌که نیازمند استفساریه باشد این کار انجام خواهد شد. وی در واکنش به گلایه کارفرمایان در خصوص افزایش سهم حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی گفت: به‌هرحال دکانی بازشده است و به جای این که پول‌ها صرف خدمت به مردم شود باعث دلسرد شدن مردم و فعالان شده است .ماحتما این قانون را در کمیسیون بررسی خواهیم کرد.