تلگرام رو به انزوا

گروه دانش وفناوری-کره‌جنوبی، اندونزی، چین، روسیه، انگلیس و ایران کشورهایی هستند که حداقل در 6 ماه گذشته اقدام به برخورد با تلگرام کرده‌اند. از سخنان ترزامی، نخست وزیر انگلیس که گفته بود «مدیران شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام در حذف موارد مربوط به ترویج تروریسم کوتاهی می‌کنند و به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.»گرفته تا فیلترینگ تلگرام در روسیه. برخوردهایی که آخرین آن به فیلترینگ تلگرام در ایران ختم شد. مسدودسازی که حدود 23 روز از آن می‌گذرد. بعد از تجربه روسیه برخی در فیلترینگ موفق تلگرام در ایران شک داشتند اما واقعیت آن بود که روسیه به نظر می‌رسید در گام اولیه چندان موفق نبوده است اما مسدودسازی تلگرام در ایران تقریبا تجربه متفاوتی از روسیه داشت، به طوری که در همان 72 ساعت اول تلگرام با یک افت 40 درصدی ترافیک مواجه شد و کوچ کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی با وجود اشکالات آغاز شد. گرچه پس از هفته اول و به قول وزیر جوان دولت ترافیک شبکه تلگرام تا حدی در مسیر بازگشت قرار گرفت اما پس از اظهارات دادستان مشخص شد که استراتژی فیلترینگ تلگرام یک استراتژی تدریجی بوده تا پیام‌رسان‌های داخلی توان مدیریت ترافیک 45 میلیون کاربر را داشته باشند. بر همین اساس بود که معاون قضایی دادستان  دادستان روز گذشته اظهار کرد فیلتر فیلترشکن‌ها در مسیر استراتژی و مدیریت دور زدن مسدودسازی تلگرام است.
کاهش بازدیدها در مرحله اول
خرم آبادی گفت:​ با وجود این که برای انتقال تدریجی و آرام مردم به پیام رسان های داخلی هنوز برخی از نسخه های فارسی تلگرام مسدود نشده اند و مبارزه جدی با فیلتر شکن ها نشده است، در مرحله اول مسدود سازی کاهش بازدید کاربران از تلگرام سقوط فاحش رتبه این پیام رسان را در ایران و جهان رقم زده است.وی در عین حال  توانایی فنی نخبگان سایبری نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران  را فوق تصور دانسته  است و با اعلام این که نظام جمهوری اسلامی هر زمان اراده کند فیلتر شکن ها را به طور کامل مسدود خواهد کردگفت : هنوز از توانایی این نیروها برای مبارزه با فیلتر شکن ها استفاده نشده است.
 با اجرای حکم فیلترینگ تلگرام در ایران، بسیاری از رسانه های غربی و طرفداران آن ها  تلاش کردند ،آن را اقدامی ناموفق و نشدنی  جلوه دهنداما  اکنون با گذشت 23 روز از مسدود سازی این پیام رسان، آمار وارقام منتشر شده نشان می دهد نه فیلترینگ تلگرام  با موفقیت همراه بوده، باعث تنزل وسقوط رتبه جهانی  آن نیز شده است . این  چیزی نیست که  از زبان مسئولان ایرانی  اعلام شده باشد بلکه آماری است که به تازگی توسط سایت الکسا اعلام شده و بر صحت  این جمله که  فیلترینگ تلگرام در ایران موفق بوده، مهر تایید زده  است .


کوچ تدریجی
خاموشی چراغ تلگرام در ایران  موضوعی نیست که صرفا با فیلترینگ این پیام رسان اتفاق افتاده باشد  بلکه این اتفاق تقریبا از چند هفته قبل از فیلترینگ و با اجرای سیاست شکست انحصار تلگرام و کوچ تدریجی کاربران و مقامات دولتی و تعطیلی کانال های تلگرامی وابسته به نهاد های مختلف کلید خورد  و همه روزه نیز بر دامنه آن افزوده شد .  در همین حال، عضو ناظر مجلس  در شورای عالی فضای مجازی نیز  تقریبا سه روز قبل از صدور حکم فیلترینگ تلگرام، از کاهش 30درصدی  مخاطبان این پیام رسان وعضویت بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی  خبر داد .اما از عصر روز دهم اردیبهشت ماه  با صدور حکم فیلترینگ تلگرام از سوی دادسرای فرهنگ ورسانه  واجرای این حکم، پیام رسان تلگرام  از همان ساعات اولیه اجرای  فیلترینگ با افت شدید کاربران مواجه شد،  موضوعی که از همان  روزهای اولیه پس از فیلترینگ بسیاری از مسئولان کشورمان نیز به آن اذعان کردند و حالا پس از گذشت 23روز از اجرای حکم فیلترینگ، سایت الکسا از  افت شدید مخاطبان تلگرام  در ایران و جهان خبر داده است  .طبق آمار الکسا که شامگاه دوشنبه از بخش خبری 20:30 نیز منتشر شد ؛ تقریبا 20 روز پیش رتبه telegram.org  در الکسا، در ایران 14 و در روسیه 141 بوده و سایت اصلی تلگرام از این دو کشور بیش از 30 درصد ورودی داشته است . اما حالا بعد از گذشت کمتر از یک ماه از فیلترینگ، با وجود تبلیغات و شایعات رسانه‌های غربی، مشخص می‌شود این پیام‌رسان با افت شدید کاربران مواجه شده به طوری که رتبه آن در ایران از 14 به 22 رسیده و در روسیه از سایت‌های پربازدید حذف شده است. کاهش هشت پله ای رتبه تلگرام در ایران آن هم طی دو هفته، نشان از موفقیت فیلترینگ بوده است.
کاهش 89 پله ای بازدید کانال ها
تلگرام بیشترین ورودی خود را از کانال هایش داشت؛ این پیام رسان در روزهای اخیر کاهش بازدید زیادی در کانال های خود داشته به طوری که رتبه آن در ایران از 48 به 137  رسیده و در روسیه باز هم از سایت های پرمخاطب این کشور حذف  شده است.با توجه به این آمار، مشخص می شود بازدید تلگرام در دنیا و مخصوصا در ایران با کاهش روبه‌رو شده است و از طرفی کاربران به پیام رسان‌های داخلی روی آورده اند. بی‌شک تعداد زیادی از کاربران تلگرام متعلق به ایران و روسیه بوده اند.