«ابتکار» از وسواس های افراد هنگام بیدار شدن از خواب گزارش می دهد فقط 5 دقیقه بیشتر!

پویان خوشحال
کم سن و سال تر که بودم از مادرم می خواستم که صبح زود از خواب بیدارم کند؛ مادرم می گفت: «به بالشت بگو از خواب بیدارت کنه.» از آواز گوش خراش خروس ها که زمانی صدایی بود برای بیدار شدن افراد از خواب که بگذریم، ساعت هایی کوکی مدت ها موظف بودند که افراد را از خواب بیدار کنند؛ هرچند باآن ها رفتار خوبی نمی شد؛ یا به گوشه ای پرتاب یا کلا خاموش می شدند. صدای زنگ مدرسه‌گونه این ساعت ها هنوز در گوش بسیاری از ما می پیچد. در گذر زمان با در دسترس قرار گرفتن تلفن‌های همراه در دست افراد، موضوع بیدار شدن ها از خواب وارد فرآیند نویی شد! زمان هایی که تمدید می شود، فقط برای 5 دقیقه بیشتر خوابیدن!
می خواهم بخوابم
بسیاری از کارشناسان در تحقیقاتی که انجام داده اند به تاثیرات مثبت گوش کردن به موسیقی در هنگام خواب معترف بوده اند. تاثیراتی که مستقیم روی مغز انسان تاثیر می گذارد و می تواند در خوبی آرام و آسوده به انسان کمک کند. هرچند انتخاب موسیقی که مبنای فرعی آن سلیقه افراد است در این موضوع بی تاثیر نیست چرا که توصیه عمومی محققان گوش کردن به موسیقی های کم ضرب است. حتما برای شماهم اتفاق افتاده که بخواهید برای قراری کاری و یا رفتن به نقطه ای دور، زودتر از معمول از خواب بیدار شوید. اینجای کار تفاوت میان افراد در نحوه بیدار شدن با هم فرق می کند. عده ای صدای هشدار (آلارم) تلفن همراه خود را در بالاترین سطح می گذارند و عده ای تنها با یک صدای کوچک از خواب بیدار می شوند. در گزارش پیش‌رو از مخاطبان خود پرسیده ایم که چگونه از خواب بیدار می شوند؟


محمد رضا ، متولد 1369 و در حال حاضر سرباز است؛ او به «ابتکار» می گوید: «مجبور هستم ساعت حدود 5 از خواب بیدار شوم. ساعت تلفن همراهم را روی ساعت 4:30 کوک می کنم. چون خودم را می شناسم، می دانم با یک زنگ بیدار نمی شوم؛ پس زنگ دوم و سوم و حتی چهارم را هم کوک می کنم برای ده تا بیست دقیقه پس از زنگ اول.»
او ادامه می دهد: «سعی می کنم اولین هشداری که می گذارم، آهنگ ملایمی داشته باشد تا ناگهانی از خواب نپرم. موسیقی زنگ های بعدی را کمکی با ضربات تند تر انتخاب می کنم. این نوع بیدار شدن برای من جواب داده است؛ هرازگاهی نیز آهنگ ها را عوض می کنم تا تنوع ایجاد شود و به موسیقی خاص عادت نکنم.»
حمیدرضا می گوید که آهنگ های زیادی را برای هشدار تلفن همراه خود تاکنون انتخاب کرده و به عنوان مثال آهنگ هایی چون «Sad Piano-I miss you»، «لبخند- ابراهیم منصفی» و «aurora- murders» و چند آهنگ از «شهرام ناظری»،
« Michae- Jackson» را نام می برد.
سمیرا بر خلاف حمیدرضا اصلا اهل کوک کردن تلفن همراه خود نیست. او که 24 سال دارد به «ابتکار» می گوید: «من هر زمان که بخواهم از خواب بیدار می شوم. یعنی اگر بخواهم ساعت خاصی از صبح بیدار شوم سعی می کنم زودتر از بخوابم.»
سمیرا ادامه می دهد: «در خانواده ما برادرم بیشتر با صدای زنگ از خواب بیدار می شود. آن هم نه یک یا دو زنگ! صدای زنگ هشدار تلفنش صعودی می شود و تمام خانه را بر می داد. همین موضوع مراهم بد خواب می کند. آنقدر بدخواب که بیدار می شوم و گوشی او را روی حالت سکوت (سایلنت) می گذارم.»
امثال سمیرا این روزها نسبت به افرادی که با تلفن همراه از خواب بیدار می شوند، کم نیستند.
فاطمه اما خاطره متفاوتی از بیدار شدن از خواب دارد. او که شاغل از و باید ساعت هفت صبح از خواب بیدار شود، به «ابتکار» می گوید: «همیشه سعی می کنم، نیم ساعت زودتر آلارم های گوشی را تنظیم کنم تا در ساعت مقرر بیدار شوم. چندین بار به این دلیل که خواب سنگینی دارم، در بیدار خوابی تلفنم را سایلنت کردم و خوابیدم که متاسفانه دیر به محل کارم رسیدم.»
فاطمه ادامه می دهد: «همین خواب سنگین باعث شد تا یک اپلیکیشن تهیه کنم که برای خاموش(آف) کردن هشدار تلفنم چند مرحله می گذارد تا با گذر ازآن بشود هشدار را خاموش کرد. این روش مدتی جواب داد اما متاسفانه یکبار که حسابی خوابم می‌آمد، گوشی را خاموش کردم. وقتی روشن کردم و خواستم PIN گوشی را وارد کنم در همان حالت بیدارخوابی رمز را اشتباه وارد کردم و پس از چند بار سیم‌کارتم سوخت.»
فاطمه می گوید بعد از آن ماجرا راحتر از خواب بیدار می شود.
از آلارم های متعدد پرهیز کنید
مسعود ریاحی، روانشناس در ارتباط با این موضوع در گفت‌وگو با «ابتکار» می گوید: «از زمان خواب تا بیداری فرد 4 الی6 چرخه را طی می‌کند که هر چرخه حدود 90 دقیقه شروع می شود. از زمانی که از فرد پرسیده می شود، خوابی یا بیدار؟ آغاز می شود که به قیلوله نیز شناخته می شود. مرحله دوم کمی عمیقتر می شود. در مرحله سه و چهار فرد دیگر خواب است و در این مراحل خواب می بیند. مرحله پنج که مهمترین پخش خواب است که بالاترین فعل و انفعالات مغز در آن صورت می گیرد.»
وی می گوید: «بخش پنج مهمترین قسمت خواب است. بسیاری از افراد که دیر می خوابند یا زمان بندی خواب آن ها مناسب نیست، نمی توانند مرحله پنجم را تجربه کنند و حتی این افراد دچار خستگی مضمن می شوند و پرخاشگری بخشی از همین کم خوابی یا بد خوابی است.»
ریاحی می افزاید: «حال بحث آلارم گذاشتن که بیشتر در صبح رخ می دهد؛ اگر فرد در مرحله پنجم خواب خود باشد و با شوک بیدار شود، همان اتفاقاتی که در بدخوابی و بی خوابی برای فرد رخ می دهد، برای او تکرار شود. اصولا بدن اینگونه عمل می کند که آن میزان خواب کافی را داشته باشد اما در صورتی که محرک های بیرونی مانند آلارم گوشی باعث بیداری او شود، این شوکه شدن در طولانی مدت تبعات بدی برای او دارد.»
این روانشناس در پایان می گوید: «افرادی که مجبور هستند که از آلارم استفاده کنند می توانند چرخه طبیعی بدن را گونه ای تنظیم کنند که بدن خواب کافی را داشته باشد که این زمان حدود 6 تا 8 ساعت است. بسیاری از افراد برای اینکه از خواب خود لذت ببرند تعداد آلارم های زیادی برای بیدار شدن قرار می دهند که این کاربه هیچ وجه توصیه نمی شود. پیشنهاد می کنم که آلارم ها متعدد نباشد و افراد حداکثر دو آلارم بگذارند که بدن شرطی شود که پس از مدت یک تا دو ماه به طور شرطی بدن در ساعت معینی از خواب بیدار شود.» محمد رضا، سمیرا و فاطمه تنها افرادی نیستند که با مقوله زمان بیداری در چالش هستند. خواب کلمه ای که با بیداری گره خورده است. تنها با کمی برنامه ریزی می توان آن را به درستی کنترل کرد تا زمان بیداری را سهل تر کند. زمان بیداری، مشکلی که برای بسیاری از ما در زمانه شلوغ فعلی ناممکن است، شاید پناه بردن به روالی درست و انتخاب موسیقی سازگار با شخصیتمان بتواند آن را برای‌مان آسان تر کند.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت: مذاکره مجدد با ایران خیال‌بافی است «ابتکار» از طرح اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس گزارش می دهد «ابتکار» از اعتصاب کامیون داران که موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی به برخی استان ها شد ، گزارش می دهد علیرضا صدقی زمانی برای بازگشت به گذشته «ابتکار» از وسواس های افراد هنگام بیدار شدن از خواب گزارش می دهد فقط 5 دقیقه بیشتر! حضور یا عدم حضور ایران در سوریه چه تاثیری در مدیریت بحران این کشور خواهد داشت؟ حلقه مفقوده کاهش تنش‌ها در سوریه «ابتکار» از دلایل گرانی مسکن در تهران گزارش می دهد حلقه رکود و تورم خانه‌های پایتخت انتقادات فعالان محیط‌زیست همچنان به پروژه گردشگری آشوراده با وجود نزدیک شدن به فاز اجرایی ادامه دارد اصغر نوری کارگردان نمایش «دو روایت از شکسپیر» در گفت‌وگو با «ابتکار»: کم مانده است روی صحنه‌های تئاتر بالن هوا کنند! رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند در شکست دشمن شک نداریم طرح زوال علوم انسانی! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: نیروهای مسلح در توسعه قدرت دفاعی منتظر لبخند و مجوز هیچ کشوری نمی‌مانند رئیس دفتر رئیس جمهوری: با رقابت جناحی نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم دادستان تهران: تشخیص جاسوسی متهمان با قوه قضائیه است