تصویب یا عدم تصویب یک لایحه منجر به تظاهرات وکلا در مجلس شد مدرسه بهارستان

علی لاریجانی: حقوق می‌گیرید که مسائل را با صحبت حل کنید
همدلی| گروه سیاسی- گویا برخی نمایندگان مجلس هنوز درنیافته‌اند که عملکرد آنان در صحن علنی خانه ملت دارای بار سیاسی و حتی حقوقی است و رفتار آنان چه در عرصه سیاست داخلی و خارجی می‌تواند تاثیرات مهمی داشته باشد.
پارلمان و خانه ملت مکانی برای گفت‌وگو و اندیشیدن و بحث‌های تخصصی است که باید به قانون‌گذاری و تقنین ختم شود اما نمایش رفتارهای خارج از عرف و منطق گویا در حال تبدیل شدن به رویه‌ای نادرست در مجلس شده است.
تصویب هر طرح یا لایحه‌ای ممکن است با نظرهای موافق و مخالف روبرو شود. موافقت یا مخالف با آنها در تظاهرات و کف خیابان شکلی دارد که به‌طور طبیعی باید با مجلس متفاوت باشد اما گویا برخی نمایندگان پارلمان، صحن علنی مجلس را با تظاهرات خیابانی اشتباه گرفته‌اند.


لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از چندین موارد اخیر است که با واکنش‌های غیرمتعارف و دور از منطق اهالی بهارستان روبرو شده است.
وکلای مجلس یک روز از آن‌طرف بام می‌افتند و برای گرفتن عکس سلفی و یادگاری با فدریکا موگرینی روی میز دراز می‌کشند و ژست‌‌های آنچنانی می‌گیرند و موجبات سخره در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کنند و روزی دیگر در مخالفت با خروج ترامپ از برجام که می‌تواند واکنش‌های به مراتب تاثیرگذارتری داشته باشد،
پرچم آمریکا را آتش می‌زنند آن‌هم در صحن علنی مجلس!
کار به‌جایی کشید شده که علی لاریجانی رئیس مجلس منطق‌خوانده، به این شیوه اعتراض کرد و طبق معمول و مانند ناظم مدرسه سعی در آرام کردن نمایندگان و نظم و نسق بخشیدن به نمایندگان بازیگوش باشد.
با این همه بررسی این لایحه به سایه تعلیق دوماهه رفت شاید فضای مجلس به شکلی بازگردد که در شان مجلس و نمایندگان ملت باشد تا رد یا تصویب این لایحه در فضایی که برازنده خانه ملت باشد، رسیدگی شود.
واکنش رئیس مجلس به اعتراض برخی نمایندگان اصول‌گرا به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم:
حقوق می‌گیرید که مسائل را با صحبت حل کنید
ایلناـ در حاشیه تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نمایندگان اصول‌گرای مجلس در اعتراض به تصویب این لایحه چندین بنر و پلاکارد را بر زمین پهن کردند و با تجمع دور رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی مانع ادامه کار مجلس شدند.
گفتنی است در این میان سید حسین نقوی حسینی در مخالفت با این لایحه در حال صحبت بود که نمایندگان با اعتراض مانع صحبت او شدند. این اقدام توسط جمعی از نمایندگان اصول‌گرا از جمله کریمی قدوسی، دهقان، چنارانی، ابطحی و پژمان‌فر صورت گرفت و همزمان با این اقدام رحیم زارع نامه‌ای در دست گرفته بود و بین نمایندگان می‌چرخید و امضا جمع می‌کرد.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عملکرد آنها گفت: شما نمایندگان ملت هستید اینجا جمع شده‌اید و حقوق می‌گیرید پس با صحبت مطالب را حل کنید، این کارها برای چیست. همچنین احمد مازنی در اعتراض به پلاکاردها و بنرهایی که نمایندگان اصول‌گرای مجلس بر دیوارهای صحن آویزان کرده بودند یکی از آنها را به پایین پرتاب کرد.علاوه بر این برخی از نمایندگان دور عراقچی جمع شده بودند.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز یکشنبه به ریاست علی لاریجانی با حضور ۲۱۱ تن از نمایندگان آغاز شد. لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی تامین مالی تروریسم از دستورکارهای جلسه علنی دیروز مجلس بود.
نمایندگان مجلس موافقت کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم دو ماه یعنی تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها مسکوت بماند.
به گزارش ایسنا، بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حواشی متعددی در مجلس روبرو بود به طوری‌که در همان ابتدای ورود به رسیدگی به این لایحه، طومارهایی در صحن مجلس پخش شد و تعدادی از نمایندگان نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که خواستار بررسی نشدن این لایحه بودند.
در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند.
موضوعی که نمایندگان با آن با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.
بعد از تصویب این تقاضا، لاریجانی رییس مجلس گفت: در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند.