تغییرات جدید برای آزمون‌های امسال اجرایی خواهد بود

فروردین‌ماه امسال بود که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون‌برنامه ششم در مورد سهمیه دانشگاهی جانبازان و ایثارگران را به صورت مشروط تصویب کردند. براساس این بند سهمیه ورودی دانشگاه با 5‌درصد،  سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر 25‌درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر 25‌درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30‌درصد افزایش یابد. این تبصره این‌گونه است که کسب حداقل ۸۰‌درصد از حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای تمامی رشته‌محل‌ها الزامی است. این میزان برای برخی از کدرشته‌محل‌های علوم تجربی مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و برخی رشته‌های علوم ریاضی مشتمل بر فنی و مهندسی در آزمون سراسری و تمام رشته‌محل‌های تحصیلات تکمیلی و آزمون دستیاری پزشکی ۸۵‌درصد حدنصاب شرایط علمی است.
به این ترتیب حد نصاب شرایط علمی برای خانواده‌های ایثارگر ۷۰‌درصد بود که با این قانون آنها برای قبولی در کنکور سراسری باید بیشتر تلاش کنند. هرچند سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها برای خانواده‌های ایثارگر تغییر نکرده بلکه سطح علمی از ۷۰ به ۸۰ رسیده است. این تبصره مختص خانواده‌های ایثارگر و جانباز است و سهمیه جانبازان در کنکور تغییری نمی‌کند.
روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم دراین‌باره اعلام موضع کرد و گفت: تغییرات جدید در سهمیه‌ها برای آزمون‌های امسال اجرایی خواهد بود و دانشجویان نگران نباشند چرا که ما در چارچوب قوانین و مقررات از حق و حقوق آنها محافظت می‌کنیم. هر قانونی که از این پس و در این خصوص تصویب شود ما موظف به اجرای آن هستیم و امیدواریم این موضوع به نفع دانشجویان تمام شود.
غلامی همچنین گفته موضوع اختصاص سهمیه‌ها در آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد که طی روزهای اخیر نیز اعتراض برخی دانشجویان را به همراه داشته است براساس قانون مجلس است. آن چه در‌سال گذشته  بوده نیز براساس همین قانون بوده و وزارت علوم نیز نظر اصلاحی و پیشنهادی خود را درخصوص این سهمیه‌ها به مجلس شورای اسلامی ارایه داده است.