«تومارشو» نمایش جدیدی در مجلس

شهروند| جنجال دیروز مجلس بر سر CFT (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) صحنه‌های جالب توجهی را در صحن مجلس خلق کرد؛ تعدادی از نمایندگان که اکثر آنها عضو فراکسیون ولایی مجلس بودند، با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن، فضای مجلس را متشنج کردند. احمد مازنی، نماینده تهران که از نمایندگانی بود که به جایگاه هیأت‌رئیسه رفته بود، یکی از بنر‌های دیگر که از جایگاه هیأت‌رئیسه آویزان شده بود را به پایین انداخت، نصرالله پژمانفر اما همچنان به دنبال پهن کردن مجدد بنر‌ها بود. علی لاریجانی هم خطاب به نمایندگان دلواپس گفت: وسط صحبت‌های آقای نقوی حسینی این چه کارهایی است که انجام می‌دهید. می‌توانید رأی دهید، می‌توانید صحبت کنید و بقیه را قانع کنید. این کارها خلاف آیین‌نامه است. او تاکید کرد: با زور نمی‌شود کاری کرد. درنهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند. موضوعی که نمایندگان با 138 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 6رأی ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در مجلس، با آن موافقت کردند. بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.
لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم چیست
و چه محتوایی دارد؟
تامین مالی تروریسم به فعالیت‌هایی که حمایت مالی برای افراد یا گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند، ابلاغ می‌شود. دولتی که لیستی برای سازمان‌های تروریستی دارد، معمولا قوانینی نیز برای جلوگیری از پولشویی پولی که صرف تامین مالی این سازمان‌ها می‌شود، تصویب می‌کند. قوانین علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در ایالت متحده آمریکا، قانون  Patriot Act (قانون میهن‌دوستی) بعد از حملات ۱۱سپتامبر تصویب شد تا به دولت قدرت مبارزه با پولشویی برای نظارت بر سازمان‌های مالی را بدهد. Patriot Act بعد از تصویب باعث به وجود آمدن جنجال و مباحثات زیادی در ایالات متحده شد، همچنین ایالات متحده با سازمان ملل برای ایجاد برنامه ردیابی مالی تروریستی همکاری کرده ‌است. قوانینی به وجود آمدند تا تامین مالی تروریسم و پولشویی را خنثی سازند. در ابتدا تمرکز بر مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT بر سازمان‌های غیرانتفاعی مانند کسب‌وکارهای خدمات‌دهنده مالی ثبت‌نشده شامل بانکداری زیرزمینی یا حواله و خود این اعمال مجرمانه بود. گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF 9 پیشنهادی ویژه برای CFT مطرح کرد (در ابتدا ۸ تا و پس از یک‌سال نهمین افزوده شد) این ۹ پیشنهاد به استانداردهای جهانی برای CFT تبدیل شدند و تقریبا همیشه در رابطه با ضدپولشویی اثرگذار ارزیابی شده‌اند. از مکانیسم لیست سیاه FATF (لیست NCCT) برای مجاب کردن کشورها برای ایجاد تغییر استفاده شد. دیروز که موضوع الحاق دولت ایران به این لایحه یا کنوانسیون بین‌المللی در مجلس شورای اسلامی با حضور سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت، موافق و مخالف نیز در مورد آن صحبت کردند:


 CFT  نوعی مقابله با آمریکاست
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که عربستان،‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال الحاق‌نشدن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هستند، گفت: باید برای تامین منافع ملی کشور این لایحه را تصویب کنیم. مصطفی کواکبیان به‌عنوان موافق کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: دبیر شورایعالی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی مجلس گفته بود که تصویب این لایحه به نوعی مقابله با آمریکاست. ما معتقدیم برای تامین منافع ملی کشور این لایحه باید
 تصویب شود.
الحاق ایران به CFT آثار منفی دارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که مجلس امروز به تصمیمی مدرس‌گونه نیاز دارد، گفت: پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم آثار منفی برای ایران دارد که یکی از بزرگترین این آثار آن است که آمریکایی‌ها ما را نقطه‌زن تحریم می‌کنند. سیدحسینی نقوی‌حسینی گفت: هدف از دیپلماسی، مراودات بین‌المللی و هدف از عضویت در کنوانسیون‌ها، تامین منافع مالی کشور است.