شورش جادوگر علیه دلالان

آیت وکیلیان ـ شهروند| «این مردم هستند که به من، به‌عنوان یک فوتبالیست محبوب، قدرت می‌دهند. اگر آنها قدرت بیان چیزی را نداشته باشند، من به جای آنها حرف می‌زنم، اگر من طرف مردم نبودم، هیچ‌کس حاضر نبود به حرف‌های من گوش کند.» این پست اینستاگرامی علی کریمی که به نقل از «دکتر سوکراتس» اسطوره تیم‌ملی برزیل در جام‌های جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ آورده شده، به بهترین شکل ممکن وصف شخصیتی و مشی اعتراضی خود او را نشان می‌دهد. «علی کریمی» ستاره نه چندان دور تیم‌ملی و باشگاه پرسپولیس مدت‌هاست به دلیل اعتراضش به مسائل ورزشی یا آن چه در حوزه عمومی قرار می‌گیرد، مورد توجه مردم، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است؛ این رویکرد کریمی موجب شده تا منتقدانش بی‌محابا به او حمله کنند و پیش از اینها هم برایش هشتگ «سلبریتی بی‌سواد» ترند کنند. برخی اما معتقدند در زمانه‌ای که احزاب و چهره‌های سیاسی نتوانسته‌اند صدای مردم باشند، ورود چهره‌ها و ستاره‌های ورزشی چون علی کریمی یا برخی از هنرمندان و سینماگران اثرگذار بوده است. کریمی به واسطه همین رویکردی که در مسائل مختلف اتخاذ کرده، به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی ایران تبدیل شده است؛ از اعتراض به وزارت کار در مورد جلوگیری از اخراج مادران در دوره شیردهی تا راه‌اندازی کمپین برای مقابله با گرانی. مورد آخر که به «کمپین علی کریمی» در فضای مجازی نیز معروف شد، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است. اگرچه موضع‌گیری‌ها و اعتراضات کریمی در چند ساله اخیر کم نبوده و به موارد مختلفی سرک کشیده است.
کمپین مقابله با گرانی
علی کریمی اسطوره فوتبال ایران دیروز پستی در ارتباط با گرانی این روزها منتشر کرد و از همه درخواست کرد که پست مورد نظر را در پیج خود منتشر کنند. پستی که با استقبال زیاد مردم و همچنین ستاره‌های ورزشی مواجه شد. وی در پست خود نوشت که «بیایید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده.. بیایید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن. ایرانی هستی این پست رو بزار... همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا ببره از این مملکت.» دقایقی از انتشار این پست نگذشته بود که چهره‌های ورزشی و هنری با کریمی همراهی کرده و پست او را بازنشر دادند. در میان این چهره‌ها می‌توان به «سیدجلال حسینی»، «سیدمهدی رحمتی»، «محمد ارزنده، رکوردار ایران در پرش طول ـ دوو میدانی»، الله کرم استکی ستاره هندبال آسیا و لیگ قهرمانان اروپا»، جابر صادق‌زاده دارنده 4 بازوبند در کشتی پهلوانی ایران، مجتبی عابدینی ستاره شمشیربازی آسیا و نفر چهارم المپیک، وریا غفوری و در بین هنرمندان افرادی چون نوید محمدزاده، پرستو گلستانی، منیژه حکمت، مهناز افشار، محسن تنابنده، سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، هومن سیدی، مهتاب کرامتی، رویا میرعلمی، امیر آقایی، مهرداد صدیقیان و آناهیتا همتی می‌توان اشاره کرد.
از «#پشیمانیم» ما خوشحال نشوید


رویکردها و ورود اعتراضی علی کریمی گاهی کاملا به سیاست پهلو زده است؛ ‌سال گذشته بود که در فضای رسانه‌ای داخل و شبکه‌های اجتماعی هشتگ «ما پشیمانیم» در اعتراض به آن چه عدم رسیدگی به خواست مردم و مطالبات بر زمین مانده از سوی دولت روحانی بود، راه‌اندازی شد که البته محافل مربوط به مخالفان دولت روی آن بسیار مانور دادند. یکی از کسانی که با هشتگ «ما پشیمانیم» همراهی کرد، علی کریمی بود. اما مدت زمانی نگذشته بود که کریمی از این موضع خود عدول کرد و خطاب به کسانی که از جو به وجود آمده بهره‌برداری سیاسی کردند، نوشت: «شمایی که داری خوشحالی می‌کنی از پشیمونی ما، اولا ما آن‌قدر شجاعتش رو داریم که اگه اشتباهی کرده باشیم، عذرخواهی کنیم، شما چی؟ همونی که سنگش رو به سینه می‌زدید یا الان داره نقش اَره رو داره براتون بازی می‌کنه، صداتون درنمیاد؟ حالشو ببرین.»
گستره اعتراضی علی کریمی و اتفاقاتی که برای او افتاده، ساحات مختلفی را در برگرفته است؛ اعتراض علیه محمد نهاوندیان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری و نماینده مجلس رشت، پست اینستاگرامی‌اش در مورد 7 آبان روز تولد کوروش کبیر، ماجرای شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان از وی، اعتراض به بالا رفتن قیمت دلار و بسیاری ماجراهای دیگر که هر کدام از آنها بازتاب‌های زیادی داشته است.