مرگ نهنگ خلبان آتش جنگ با پلاستیک را شعله‌ور کرد

کمتر از دو هفته بعد از مرگ یک نهنگ خلبان در تایلند
 به وسیله هشتاد کیسه پلاستیک درون شکمش، سه کمپانی بزرگ به نام‌های کمپانی پارک‌های آبی SeaWorld، Ikea و کمپانی کشتی‌های تفریحی Royal Caribbean وعده داده‌اند تا کیسه و نی‌های پلاستیکی را جمع‌آوری کنند.
این سه کمپانی معروف به همراه کسب‌وکارها، دولت‌ها و خیلی‌های دیگر در دنیا کمپینی راه انداخته‌اند تا هشت‌میلیون متریک تن معادل 8‌میلیارد کیلوگرم پلاستیک که سالانه اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند را کاهش دهند. براساس گزارش موسسه آلن مک‌آرتور در ‌سال 2016 «در هر دقیقه یک ماشین جمع‌آوری زباله وارد اقیانوس می‌شود».
پیوستن شرکت‌های بزرگ به این کمپین نشان می‌دهد که این جنبش نوپا برای ممنوعیت استفاده از نی‌های پلاستیکی که از خشم برآمده از تأثیر پلاستیک بر محیط‌زیست و حیوانات نشأت می‌گیرد، همچنان فعال است.


برگزارکنندگان این جنبش حتی از سازمان‌ها و چهره‌های سرشناس مانند سازمان جوانان دختران، تام بریدی، بازیکن خط حمله تیم فوتبال آمریکایی New England patriots و حتی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان برای رسیدن به هدف‌شان استفاده خواهند کرد. مودی در روز جهانی محیط‌زیست اعلام کرد که دولتش قصد دارد تا‌ سال 2022 پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را حذف کند. او می‌گوید: «بیایید کنار هم آلودگی پلاستیک را از بین ببریم و این دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.»
کمپانی سرگرمی SeaWorld اعلام کرد که دوازده پارک آن «تمام نی‌ها و کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف» را حذف کرده است. در بیانیه‌ای، جان رایلی، مدیر اجرایی موقت این کمپانی این اقدام را «عهدنامه‌ای در عملیات‌هایمان برای محافظت از محیط‌زیست، اقیانوس و حیوانات است... که در حال حاضر بوسیله میزان بی‌سابقه‌ای از آلودگی پلاستیک تهدید  می‌شوند.»
در همان روز کمپانی Royal Caribbean اعلام کرد که 50 کشتی آن «در ‌سال 2019 بدون نی پلاستیکی خواهند بود.»
تمام فروشگاه‌های Ikea هم قصد دارد تا ‌سال 2020 دیگر هیچ‌گونه کیسه یا نی پلاستیکی عرضه نکند که به جنبش 10ساله «مردم و کره زمین مثبت» برسد. لنا پریپ-کواک، مدیر پایداری این مجموعه می‌گوید که همان‌طور که به جلو پیش می‌رویم،‌ Ikea «تمام محصولاتش را از نو طراحی می‌کند تا بتوان آنها را دوباره استفاده کرد، دست به دست چرخاند، تعمیر کرد، برای هدف دیگری استفاده و یا بازیافت کرد.» این شرکت همچنین قصد دارد تا محصولات کم‌هزینه‌ای را که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، به بازار عرضه کند و در کافه‌های داخل فروشگاه‌ها غذاهای گیاهی ارایه دهد.
در اول جولای امسال، سیاتل بزرگترین شهر آمریکاست که تمام قاشق و چنگال‌ و نی‌های پلاستیکی را از رستوران‌ها جمع‌آوری می‌کند. در حالی‌ که مجمع عمومی کالیفرنیا در حال بررسی قانونی است تا تمام کیسه‌ها و نی‌های پلاستیکی را در تمام ایالت‌ها ممنوع کند.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان هم اعلام کرده که دولتش استفاده از نی، همزن و ساقه پلاستیکی گوش‌پاک‌کن‌ها را در تمام انگلستان ممنوع خواهد کرد. کمیسیون اروپا هم در حال وضع قوانینی است که استفاده از 10نوع پلاستیک یک‌بار مصرف را در سراسر اتحادیه اروپا ممنوع خواهد کرد.
اروپا در زمینه تلاش‌ها برای نگهداری و پایداری محیط‌زیست قوی‌تر از آمریکا عمل کرده است. کمپانی قهوه و کافی‌شاپ‌های استارباکس هم قبول کرده تا تمام قاشق، چنگال‌ها و نی‌های پلاستیکی را حذف کند. استارباکس حتی پیشنهاد داده به هر کس یا گروهی که بتواند ایده‌ اجرایی برای لیوان‌های سازگار با محیط‌زیست بدهد، 10‌میلیون
 جایزه می‌دهد.