لمس نکن، دست نده، حرف نزن!

فصل تابستان و تعطیلات طولانی مدت آن در پیش است و خب آن‌هایی که دغدغه دلار آزاد ندارند از همین حالا به فکر سفر خارجه هستند. یکی از مقاصد پرطرفدار برای ایرانی‌ها جنوب شرقی آسیاست. کشورهایی متشکل از مالزی، سنگاپور، اندونزی، تایلند و چند کشور دیگر. منهای آب و هوای متفاوت و آداب و رسوم خاص و رژیم غذایی منحصربفرد در این کشورها، نکته‌ای که مهم می‌نماید اطلاع مسافران از قوانین نوشته و نانوشته است. برخلاف تصور خیلی‌ها که تنها قانون موجود در این ممالک را سختگیری در خصوص مواد مخدر می‌دانند باید گفت قوانین دیگری نیز هست که عدم رعایت آن‌ها ممکن است سر آدم را به باد بدهد!
به سر کسی دست نزنید
آسیای جنوب شرقی مهد آیین بودایی است و بودایی‌ها سر انسان را مقدس می‌شمارند. پس شما باید از دست زدن به سر شخصی که او را نمی شناسید خودداری کنید، زیرا احتمال دارد توهین تلقی شود!
 احترام خدایان را حفظ کنید


در کشورهای آسیای شرقی خصوصاً ممالک بوایی باید مراقب باشید از مجسمه خدایان بالا نروید یا روی آن‌ها ننشینید. نکته مهم دیگر اینکه همیشه باید در زیر مجسمه بودا قرار بگیرید نه بالای آن.
 بی‌خیال سیاست شوید
چهار کشور تایلند، برونئی، مالزی و کامبوج در جنوب شرق آسیا دارای حکومت سلطنتی‌اند و از قضا مردم این کشورها بسیار سلطان دوست هستند. پس لطفاً عقاید سیاسی خود را برای خود نگاه دارید چون ممکن است به شکل جدی به دردسر بیفتید!
 فقط آب معدنی بنوشید
نوشیدن آب از شیر یکی از کارهایی است که نباید انجام دهید. چون آب تصفیه شده موجود نیست و البته که فرسودگی سیستم آبرسانی باعث شده انواع آلودگی‌ها وارد لوله‌های آب شود. آن حوالی آب معدنی ارزان است پس ناخن خشکی را کنار بگذارید.  
 مواظب پوشش خود باشید
مردم کشورهای جنوب شرقی آسیا یا بودایی هستند یا مسلمان، که از قضای روزگار در هر دو دین راجع به پوشش توصیه‌ها و دستوراتی وجود دارد. پس لطفاً سعی کنید که ظاهر شما هم نزدیک به مردمان محلی این کشورها باشد. خصوصا در معابد که حتماً باید میزان پوشیدگی بیش از استانداردها باشد!
 مراقب دست و پای خود باشید
در فرهنگ بودایی سر مقدس‌ترین و پا پست‌ترین عضو بدن است. پس حواستان باشد در این کشورها لِنگ خود را سمت کسی نگیرید. همچنین مواظب باشید که با دست به کسی اشاره نکنید چون این کار هم توهین‌آمیز تلقی شده و حتی ممکن است کارتان به شکایت و دادگاه بکشد.
 بی‌خیال دست چپ شوید
در اغلب کشورهای جنوب شرق آسیا در سرویس‌های بهداشتی دستمال کاغذی وجود ندارد و بیشتر مردم برای نظافت شخصی از دست چپ خود استفاده می‌کنند. در نتیجه، دست دادن و یا ارایه پول با دست چپ خود را بی ادبانه در نظر می‌گیرند!
 در معابد کفش نپوشید
کفش پوشیدن در یک معبد یا محل مقدس بی‌احترامی محض در نظر گرفته شده و احتمال اینکه برایتان مشکل‌ساز شود بسیار بالاست. پس همیشه قبل از ورود به این مکان‌ها کفش خود را از پا بکنید.