هشدار رئیس‌جمهوری

«مصرف‌کننــــــدگان نباید هزینه سودجویی عده‌ای را بپردازند؛ سودجویان اقتصادی آماده برخورد قاطع مالیاتی باشند»؛ این پیام دیروز رئیس جمهوری است به بازار نه چندان آرام این روزها. پیامی که قبلاً هم به شکل‌های مختلفی بیان شده بود. کمتر از یک هفته قبل حسن روحانی در دیدار با اصحاب رسانه‌ درباره ریشه مشکلات کشور این‌گونه اظهارنظر کرده بود: «امروز مشکل اصلی ما، مشکل اقتصادی، فرهنگی و یا امنیتی نیست، بلکه مشکل اصلی امروز ما جنگ روانی است.» او آن روز گفته بود: «آمار مستند گواه آن است که تولید خودرو، سکه و تأمین منابع ارزی کشور نسبت به پارسال حتی از رشد برخوردار بوده و نوسانات و تلاطم‌هایی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم بیش از آنکه ریشه در واقعیت داشته باشد، ناشی از جنگ روانی است.» اما سابقه عملی اقدامات ناظر به این دست اظهارنظرها در هفته‌های اخیر هم می‌تواند گواه آن باشد که دولت برای مقابله با وضعیت فعلی بازار خود را در چارچوب گفته‌های شفاهی محدود نکرده؛
روز 23 خرداد محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری از دستور حسن روحانی به همه دستگاه‌های ذیربط با موضوع گرانی خبر داد و در همان روز گفت قسمتی از این دستور رئیس جمهوری ناظر به تخلیه کالاهای انبار شده برای مقابله با گرانی است.

در جلسه روز گذشته ساماندهی بازار ارز و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی به مردم اطمینان داد که تولید یا تأمین کالاهای مورد نیاز جامعه و حل هرگونه مشکل بخش‌های تولیدی در این عرصه اولویت دولت است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی در این جلسه که با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد، افزود: در حالی که دولت تمام خدمات و ارز مورد نیاز کالاهای مورد نیاز را تأمین می‌کند، نباید هزینه سودجویی عده‌ای را مصرف‌کننده بپردازند.
وی با اشاره به اینکه مبنای افزایش قیمت کالاها و خدمات نباید فراتر از نرخ تورم باشد، تصریح کرد: پذیرفتنی نیست که افرادی، از دولت ارز 4200 تومانی بگیرند و با سودجویی در بازار با  قیمت بالا و اجحاف به مردم بفروشند.
روحانی کنترل تولید، توزیع و قیمت کالاهایی که روزمره مورد نیاز مردم است را محور اصلی فعالیت دستگاه‌های مرتبط دولتی و عمومی اعلام و گفت: عرضه کالا از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان باید با سرعت مطلوب صورت گیرد و همه عوامل تأخیر در ترخیص و عرضه برطرف شود.
رئیس جمهوری هدف اصلی دولت در حمایت از بخش تولید را رفاه و آرامش جامعه دانست و افزود: رشد پایدار بخش تولید در گرو این است که با سود متعارف بازار خود را گسترش دهد.
وی با تشریح شرایط کنونی و برنامه بدخواهان کشور برای ایجاد بی ثباتی ذهنی و مصنوعی در اقتصاد ملی، ادامه داد: مردم تحت هر شرایطی نباید تحت فشار قرار گیرند، بویژه در مورد کالاهای اساسی و کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود. ضمن اینکه، در شرایط فعلی منطقی نیست کالایی که تماماً در داخل کشور تولید می‌شود با قیمت‌ جدیدی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: دولت اجازه سوء استفاده در بازار کالاهای مورد نیاز مردم را نخواهد داد و اگر کسانی به فکر سود باد آورده هستند، آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند.
روحانی بر هماهنگی لازم اقتصادی- فرهنگی و رسانه‌ای برای دور کردن التهابات از بازار و ایجاد فشارهای روانی کاذب و همچنین لزوم بهره‌گیری از نظارت عمومی و به میدان آمدن اتحادیه‌ها و اصناف برای ساماندهی بازار تأکید کرد.
در این جلسه مسئولان دستگاه‌های ذیربط گزارش آخرین وضعیت بازار و برنامه‌های پیشنهادی حوزه خود را ارائه دادند.