سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و سوئیس



رئیس جمهوری کشورمان در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، به دعوت رسمی رؤسای جمهوری سوئیس و اتریش به این دو کشور اروپایی سفر می‌کند.
به گزارش ایرنا، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری با اعلام اینکه این سفر دو روزه نیمه اول تیرماه انجام می‌شود، گفت: دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های دکتر روحانی در سفر به «برن» است. اسماعیلی همچنین دیدار با هموطنان مقیم اتریش، دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری و همچنین صدراعظم اتریش و نیز امضای اسناد در عرصه‌های مختلف همکاری را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده حسن روحانی در وین  اعلام کرد. وی با بیان اینکه رئیس جمهوری را در سفر به اروپا تعدادی از وزرا و مقامات سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کنند، اظهارداشت: همچنین در جریان این سفر گروهی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی کشورمان با حضور در سوئیس و اتریش با طرف‌های تجاری خود مذاکره خواهند داشت.


دولت سوئیس نیز ضمن اعلام سفر رئیس‌ جمهوری ایران به این کشور در بیانیه‌ای تصریح کرد: «سفر حسن روحانی به سوئیس فرصتی را برای رایزنی درباره نقشه راه تقویت روابط دو کشور فراهم می‌کند». این بیانیه با اعلام اینکه رئیس‌ جمهوری ایران قرار است روزهای دوم و سوم ژوئیه به سوئیس سفر کند و در شهر زوریخ مورد استقبال رئیس ‌جمهوری این کشور قرار خواهد گرفت، اعلام کرد که  قرار است در خلال دیدارهای رسمی یکسری توافقات و اعلامیه‌ها امضا شود و به علاوه توافق هسته‌ای با ایران و وضعیت کنونی خاورمیانه نیز مورد بحث و رایزنی قرار گیرد. دولت سوئیس با بیان اینکه ایران برای این کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی یک شریک مهم محسوب می‌شود، افزود: «موضوع دیگری که در دستور کار قرار دارد، رایزنی درباره چگونگی تعمیق روابط دوجانبه میان تهران و برن پس از تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور است.» این بیانیه افزود: «دو کشور اواخر ماه فوریه ۲۰۱۶ زمانی که رئیس جمهوری سوئیس به تهران سفر کرده بود، یک نقشه راه برای تقویت روابط دوجانبه امضا کردند که بنابر اعلام وزارت امور خارجه سوئیس، انگیزه‌ای برای آغاز یا ازسرگیری گفت‌وگوهای منظم در زمینه اقتصادی و مالی، حقوق بشر و عدالت،‌ ایمنی هسته‌ای و مهاجرت به شمار می‌آید.»
برگزاری سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و سوئیس
همزمان با اعلام تاریخ تقریبی سفر رئیس جمهوری کشورمان به سوئیس و اتریش و برنامه‌های پیش‌بینی شده آن، روز گذشته در تهران سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و سوئیس برگزار شد.
به گزارش فارس، خانم «پاسکاله بریسویل» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس  که به تهران سفر کرده است و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی به بررسی روابط و همکاری‌های دوجانبه پرداختند. دو طرف با استقبال از پیشرفت‌های حاصل شده طی یک سال گذشته در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، علمی، آموزشی و نیز محیط زیست بر فراهم آوردن فضای مناسب برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط و استفاده از فرصت‌های جدید در این راستا تأکید کردند. بریسویل و عراقچی همچنین پیرامون همکاری همه‌جانبه برای مقابله با بی ثباتی و مبارزه با تروریسم به عنوان یک تهدید جهانی گفت‌وگو کردند.  گفت‌وگوهای سیاسی ایران و سوئیس نخستین بار در خرداد 95 آغاز شد. دومین دور این گفت‌وگوها  نیز خرداد سال گذشته به ریاست مجید تخت روانچی معاون وقت اروپا و امریکای وزارت امور خارجه کشورمان و پاسکال بریسویل قائم مقام وزیر خارجه سوئیس در برن پایتخت سوئیس برگزار شد.
به گزارش ایسنا، «مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در تهران هم در تشریح روابط و همکاری‌های  دو کشور با بیان اینکه مطمئن هستیم همکاری‌های هسته‌ای ما با ایران ادامه پیدا خواهد کرد،‌ اظهار کرد: «اقدامات بسیاری در حال انجام است تا سرمایه‌گذاری میان ایران و اروپا حفظ شود و در هفته‌های آینده نتایج این اقدامات را خواهیم دید.»
لایتنر درمورد موضع دولت سوئیس درباره تحریم‌های امریکا گفت: «می‌دانیم که طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به همه تعهداتش پایبند بوده است و به خاطر تصمیمی که امریکا گرفته متأسف هستیم، ما همچنان از برجام حمایت کرده و امیدوار هستیم که قسمت‌های مختلف برجام اجرا شود.» این دیپلمات سوئیسی همچنین درباره تلاش طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام اظهار کرد: «کارهای بسیاری درحال انجام است تا سرمایه‌گذاری میان ایران و اروپا حفظ شود و در هفته‌های آینده نتیجه اقدامات و تلاش‌های اروپایی‌ها را خواهیم دید که به کجا رسیده است.»

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر:
بحران یمن راه حل نظامی ندارد

در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری و امیر قطر که روز گذشته صورت گرفت، مسائل منطقه‌ای همچون فلسطین و یمن، بویژه حمله اخیر به بندر الحدیده بررسی شد و حجت‌الاسلام حسن روحانی تأکید کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد. امیر قطر نیز گفت که حل اختلافات در منطقه صرفاً با گفت‌وگو امکانپذیر است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با استقبال از گسترش مناسبات تهران با دولت و ملت قطر، تأکید کرد که هیچ مانعی برای گسترش روابط با قطر به عنوان یک کشور همسایه و برادر وجود ندارد و تهران همچنان در کنار دوحه خواهد بود. وی ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر، ابراز امیدواری کرد که تهران و دوحه بتوانند از ظرفیت‌های بسیار زیادی که برای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، بیش از پیش استفاده کنند.
رئیس جمهوری مقاومت و ایستادگی ملت و دولت قطر در برابر فشارها، تهدیدها و محاصره ناعادلانه را ستودنی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه و باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تمامی تلاش خود را برای همکاری و مساعدت ملت و دولت قطر و ثبات منطقه به‌کار می‌گیرد. وی با تأکید بر اینکه  سیاست تهران، تعامل و گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای پایان دادن به اختلافات است، تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه را  به نفع همه ملت‌های منطقه دانست و اظهارکرد: سیاست‌های ماجراجویانه برخی کشورهای منطقه را نادرست می‌دانیم و معتقدیم که تداوم این روند بی تردید مشکلات موجود در منطقه از جمله در فلسطین،  سوریه و یمن را بیشتر می‌کند. روحانی گفت: امروز مردم فلسطین و بویژه ساکنان غزه در فشار زیادی هستند و هر روز از سوی رژیم غاصب صهیونیستی مورد حمله قرار می‌گیرند و حمایت جمعی ما مسلمانان می‌تواند در تخفیف آلام آنها تأثیرگذار باشد.
رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه بحران یمن
راه حل نظامی ندارد و همه باید با تقویت راه‌های سیاسی، به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و منطقه  کمک کنیم، تهاجم اخیر به بندر حدیده را باعث شکل‌گیری یک فاجعه انسانی در یمن برشمرد و گفت: ادامه این درگیری‌ها، مردم فقیر یمن را در فشار طاقت‌فرسا قرار داده و وظیفه همه ما این است که به این مردم مظلوم کمک کنیم.
روحانی، ضرورت رایزنی‌های منطقه‌ای دو کشور و تقویت پایه‌های همکاری و تشریک مساعی در مسیر منافع مشترک را مورد تأکید قرار داد.
امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، تأکید کرد: روابط دیرینه ایران و قطر هر روز در حال توسعه است و ما  مصمم هستیم که این روابط بیش از پیش در همه عرصه‌ها توسعه یافته و تقویت شود و من شخصاً روند توسعه روابط دو کشور را دنبال می‌کنم.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» با قدردانی از مواضع دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران در مسأله محاصره قطر و تأکید بر اینکه دوحه این موضعگیری‌ها را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد، گفت: ما معتقدیم حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت‌وگو ممکن است و هیچ کشوری نمی‌تواند دیدگاه خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند.
وی با تأکید بر اینکه سیاست قطر حمایت از ملت فلسطین است،  اظهار داشت: از ایستادگی ملت فلسطین حمایت می‌کنیم و به این سیاست خود ادامه می‌دهیم.
امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه که البته در گروه دشواری قرار گرفته، تداوم یابد.