اسم شب: حذفش کنید!

 
شهروند| کریستیانو رونالدو تنها بازیکنی از تیم‌ملی پرتغال محسوب می‌شود که برای دومین بار مقابل ایران قرار می‌گیرد. بعد از گذشت 12‌سال از جام‌جهانی 2006 که کریستیانو رونالدو توانست روی ضربه پنالتی دروازه ایران را باز کند، او همچنان در اوج به سر می‌برد و باتجاربی به مراتب بیشتر تک ستاره تیمش در جام‌جهانی 2018 نام گرفته است.
بار پرتغال روی دوش رونالدو
در 2 بازی قبلی پرتغال موفق به زدن 4 گل شده که هر 4 گل هم روی خلاقیت تک ستاره رئال‌مادرید بوده است. رونالدو در بازی نخست یک تنه برابر اسپانیایی که خیلی از هم تیمی‌هایش در رئال را در ترکیب آن می‌دید، ایستاد و با هت‌تریک باعث شد امیدهای پرتغال برای سرگروهی در گروه مرگ جام‌جهانی زنده بماند. در بازی دوم هم این فوق ستاره پرتغالی با هوش و ذکاوت خود در همان دقایق ابتدایی دروازه مراکش را باز کرد تا 3 امتیاز را به مردم کشورش هدیه کند.


کنترل CR7؛ یک یا 2 نفر؟
کی‌روش گفته بود برنامه ویژه‌ای برای مهار رونالدو دارد اما آن را لو نمی‌دهد. به صورت معمول پیش‌بینی می‌شود بیش از یک بازیکن برای مهار رونالدو در نظر گرفته شود. یک نفر در خط دفاعی و زمانی که کاپیتان پرتغال در محوطه جریمه ایران وجود دارد که مثلا می‌تواند پورعلی گنجی یا حسینی باشد. یک نفر هم در خط میانی مثل عزت اللهی یا امید ابراهیمی که وقتی رونالدو پشت محوطه جریمه صاحب توپ می‌شود، او را کنترل کند. البته اسپانیا و مراکش در مهار رونالدو موفق نبودند اما کی‌روش با توجه به شناختی که از شاگرد سابق خود در منچستریونایتد و تیم‌ملی پرتغال دارد، قطعا برنامه‌های بهتری برای یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان خواهد داشت.
می‌توان رونالدو را مهار کرد؟
قطعا با برنامه، برترین بازیکنان جهان هم می‌توانند یک روز بد داشته باشند؛ همان‌طور که در 2 بازی اخیر آرژانتین برابر ایسلند و کرواسی لیونل مسی ناکام محض بوده است. کریستیانو رونالدو هم مهار شدنی است و حتی برخی از تیم‌های لالیگایی توانستند این کار را انجام دهند. ایران با دفاع تیمی مناسب می‌تواند با تک ستاره پرتغال مقابله کند و او را خیلی زود به خانه بفرستد.
پرتغال، فقط رونالدو نیست!
«پرتغال، فقط رونالدو نیست»؛ این جمله‌ای است که کارلوس کی‌روش به بازیکنان تیم‌ملی تأکید کرده تا آویزه گوششان کنند. با این‌که همه در این چند روز نوشته‌اند رونالدو می‌تواند به درخشش خود در بازی با ایران هم ادامه دهد؛ نباید از سایر بازیکنان برزیل اروپا غافل شد. شاید سانتوس هم برنامه‌ای برای بازی آخر مرحله گروهی داشته و از اتفاقاتی که برای آرژانتین و مسی افتاد، درس گرفته باشد. به‌هرحال ایران با تیم‌ملی پرتغال مقابله می‌کند و کسی نباید فقط روی مهار رونالدو تمرکز داشته باشد؛ اگرچه این موضوع برای هواداران از جذابیت بیشتری برخوردار است. بازهم تأکید می‌کنیم پرتغال، فقط رونالدو نیست و این تیم بازیکنان خطرناک دیگری مثل گوئدس و آندره سیلوا هم دارد که نباید از آنها غافل شویم.