روز بزرگ ترکیه

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت ۸ صبح دیروز آغاز شد و تا ساعت ۱۷ ادامه یافت.
  در این انتخابات برای نخستین‌بار در تاریخ ترکیه ۶ کاندیدا برای پست ریاست‌جمهوری نامزد شده‌اند و بعد از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه، برای نخستین بار در تاریخ سیاسی این کشور به احزاب اجازه داده شده با یکدیگر ائتلاف کنند.
  رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، محرم اینجه از حزب جمهوری خلق ترکیه است. کسی در ترکیه تردیدی ندارد که اگر اردوغان در مرحله نخست پیروز نشود، رقیب اصلی او باز هم اینجه خواهد بود.
  خبرگزاری آناتولی نوشته است که برای نخستین‌بار ۱۷‌هزار و ۲۵۸ نفر از شهروندانی که به دلیل کسالت قادر به ترک بستر نیستند، می‌توانند آرای خود را به صندوق‌های سیار بیندازند.


  در روز رأی‌گیری فروش و عرضه مشروبات الکلی از ساعات ۶ صبح تا ۲۴ محدود خواهد شد و ورود به حوزه‌های رأی‌گیری با موبایل یا دوربین فیلمبرداری و عکاسی نیز قدغن شده است.
  پلیس ترکیه یک هنرمند آلمانی را که تبار کُردی دارد، به دلیل خوانندگی در مراسم انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) در شهر ادیرنه در غرب ترکیه بازداشت کرده است. اشپیگل آنلاین به نقل از یک وکیل دادگستری که وکالت این خواننده را برعهده گرفته، نوشت: «او به خاطر این‌که یکشنبه روز انتخابات است، باید تا دوشنبه نزد پلیس بماند و سپس به دادستانی تحویل داده شود.»
  یک روز پیش از انتخابات ترکیه، استانبول صحنه تجمع صدها‌هزار نفر از هواداران محرم اینجه بود. رویترز می‌نویسد حداقل ۵‌میلیون نفر در این شهر در حمایت از اینجه گرد هم آمده بودند.
  یکی از مناظر جالب توجه در نخستین ساعت رأی‌گیری حضور افراد چمدان به دستی بود که شرکت در انتخابات را در اولویت قرار داده‌اند. آنها بلیت سفر خود را با زمان انتخابات تنظیم کرده و سپس راهی تعطیلات خواهند شد.
  صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای حزب دموکراتیک خلق ترکیه که در زندان به سر می‌برد هم رأی خود را در زندان به صندوق انداخت.
  حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به دلیل انتخابات ترکیه و به منظور ممانعت از تلاش‌ها و بهانه‌های حزب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور برای تقلب و مخدوش کردن روند انتخابات آتش‌بس اعلام کرده است. در بیانیه این گروه آمده: «نیروهای ما تصمیم گرفتند که از ساعت 7 عصر به وقت محلی 23 ژوئن به مدت 24 ساعت آتش‌بس اجرا کنند تا مانع از بهانه‌تراشی‌های حزب اردوغان درباره وقوع تقلب و مخدوش کردن روند انتخابات شوند.»
  آمار رسمی تورم ترکیه در‌ سال گذشته میلادی 10.8‌درصد اعلام شد، اما آمار غیررسمی از افزایش بیش از 20‌درصدی حکایت دارد. همچنین نرخ بیکاری این کشور با حدود 3.6‌میلیون نفر بیکار، طی دو‌سال اخیر در مرز 13‌درصد قرار دارد که نسبت به یک دهه پیش رقم بالایی محسوب می‌شود. ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه هم که از زمان روی‌کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ‌سال 2002 آغاز شده و ازجمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه محسوب می‌شد، در یک‌سال گذشته با افزایش نرخ ارز به چالش کشیده شده است.